Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24708

• rivver
  • rivver Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
GRYMT Projekt!

MEN de dubbla avgasrören känns lite som att sätta en flärp i cykelhjulet för att cykeln skall låta... :)

Att dubbla avgas skulle ge ngn effektboost känns främmande... 3" brukar räcka till 1000hästars motorer...

MVH

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24711

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3

thadanne skrev: GRYMT Projekt!

MEN de dubbla avgasrören känns lite som att sätta en flärp i cykelhjulet för att cykeln skall låta... :)

Att dubbla avgas skulle ge ngn effektboost känns främmande... 3" brukar räcka till 1000hästars motorer...

MVH

Thadanne,

Det är klart en "flärp" vi vill få till... :)

Men om du kände till hur exhaust assembly ser ut på SHO motorn och vilka modifieringar som går att göra utan att förstöra kylkanalen i kombination med ett wetexhaust-systems begränsningen med avgasflödet hade du förmodligen inte gjort jämförelsen med 3" avgasrör och 1000 hästar i en vanlig "motor"...
Jag tror allt klarnar för dig när du själv skruvar isär din egen maskin och börjar räkna på lite flödesberäkningar.

Kul att du gillar projektet redan nu när allt knappt har startat och det är ca 4 mån kvar tills mässan och därefter testkörningen.

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24714

• anders strömnes
  • anders strömnes Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Ribextremeracing skrev: "OPEN-DEVIL" avgassystem för att slå allt och alla på våra nordliga breddgrader.... Hörde ett rykte på stan om att jag skulle få Strömnäs som konkurrent nästa sommar i Hydrodrag-tävlingen med dubbelavgasrör, - Cool!

Självklart måste man möta detta monster! :-D

Glöm inte bort att dricka ett par Red Bull innan startskottet går, för jag kommer inte stå och vänta på dig! :-D

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24716

• ribextremeracing
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Välkommen Anders! :-D
Håll oss gärna uppdaterade i din tråd vad du gör med din maskin

Intressant att det endast är en person som möter upp till (kamp) race, nu när det finns åtskilliga leksaks R1, R2, R2, R12, R115, R2000 Reflashed boxar på marknaden som enligt R&D utsago och andra skall ge hur mycket som helst effekt....eller inte! :-D

Jag kan tänka mig att en uppdelning i Svenska Hydro-Drag kan bli som följer: Stock, Open & Unlimited

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24721

• sodergren25
  • sodergren25 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Blir grymt de här ! kommer förbi nån kväll å kollar :D

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24724

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Dina siffror kan låta orimliga i mina öron, men du har bra mycket bättre koll på detta än vad jag och många andra har så jag väntar med stor förväntan tills resultatet är klart. Oavsett om du uppnår dessa eller inte så är det ett imponerande projekt och bygge som är intressant att följa.

Men om man nu vill ha så mycket flöde som möjligt genom avgassystemet, oavsett om man väljer att gå ut med 4 utblås eller inte så eftersträvar man väl laminärt flöde? Och de kritiska punkterna är böjarna. I min värld skulle det inte spela så stor roll på en original motor men på motor där man vill uppnå dubbla original effekten så vill man ha så långa och mjuka böjar som möjligt?
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24725

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Eee skrev: så vill man ha så långa och mjuka böjar som möjligt?

Det hade nog varit optimalt men du vet hur det ser ut under sadeln på en vattenskoter, inte massor av plats...

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24728

• ribextremeracing
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Eee skrev: Dina siffror kan låta orimliga i mina öron, men du har bra mycket bättre koll på detta än vad jag och många andra har så jag väntar med stor förväntan tills resultatet är klart. Oavsett om du uppnår dessa eller inte så är det ett imponerande projekt och bygge som är intressant att följa.

Men om man nu vill ha så mycket flöde som möjligt genom avgassystemet, oavsett om man väljer att gå ut med 4 utblås eller inte så eftersträvar man väl laminärt flöde? Och de kritiska punkterna är böjarna. I min värld skulle det inte spela så stor roll på en original motor men på motor där man vill uppnå dubbla original effekten så vill man ha så långa och mjuka böjar som möjligt?

Godmorgon Eee,

Kul att du också gillar projektet!
Dock tror jag att det är på som plats för ett förtydligande som tydligen inte riktigt har gått fram (Ber om ursäkt för otydligheten). I maskinen är det 2 x Twin exhaust, dvs dubbla avgasrör med två pipor vardera.
Om ni läser mina tidigare inlägg står det att endast ett avgassystem kommer att användas åt gången, det nedre endast i syfte för att hålla mig till IJSBA reglerna då man ej får ha öppet hål i top deck vid tävling (Off-Shore) och det andra för fullt effektuttag (Hyrodrag, reportage etc).

Uppsummerat innebär det då att det aldrig kommer vara inkopplat mer än ett avgasrör med dubbla utblås åt gången, ok? Hoppas allt klarnar nu för er som kliat er i huvudet med all förståelse.

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
Email:

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24730

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Nä nu luktar det lite Elmia iallfall.. - Mycket show!
Varför ni byggt avgassystemet så där tajt kring pumptunneln med de kraftiga böjarna måste bero på för att skapa plats för kommande turbobygge?

Annars finns det ju mjuka böjar utan svetsskarvar som stjäl flöde ;)

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 5 månader sedan #24733

• ribextremeracing
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Buse,

Du kanske har en poäng...
Undrar vad det tar vägen....Kompressor och Turbo, eller bara Turbo eller någon annan sällsynt kombination.. :lol:

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
Email:

Sidan laddades på: 0.084 sekunder