Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 veckor sedan #34895

• k1rr3
  • k1rr3 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
På tal om lanternor behöver inte en vattenskoter bara ha en topp lanterna?
Yamaha Waveblaster II 760 -96
Gopro Hero2

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 veckor sedan #34896

• antonjb
  • antonjb Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

K1rr3 skrev: På tal om lanternor behöver inte en vattenskoter bara ha en topp lanterna?

Rätta mig om jag har fel men vattenskotrar måste väll ha alla tre lanternor eftersom den maximala hastigheten ligger över 7 knop?
/Anton
2.Kawasaki 300lx 2012
1.Seadoo rxt-x 260 rs 2010 såld

GoPro Hero2
www.youtube.com/user/SnowboardAnton?feature=mhee

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 veckor sedan #34907

• skeldar
  • skeldar Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Tack för era tipps och råd!!!

Jag ska hämta min nya GTI SE 155 idag (den första 2012 årsmodellen i sverige :winner: ).
Får se om jag hinner ta en provtur idag eller om det får bli under påsken. Så får jag se hur det känns att köra skoter nu och om det får bli en torrdräkt eller ej..

Lantärnorna väntade jag också med lite. Ska ta och köra ett tag och se om man känner att det är värt att kosta på det sen, beroende på hur man kommer använda skotern. Men misstänker att det nog blir några sen när det blir lite varmare.

Nu jäklar ska det köras skoter!!!! :winner:

//Fredrik
SeaDoo GTX Limited iS 260 -14
SeaDoo GTI SE 155 -12
GoPro HD HERO2

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 veckor sedan #34908

• skeldar
  • skeldar Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member

Antonjb skrev:

K1rr3 skrev: På tal om lanternor behöver inte en vattenskoter bara ha en topp lanterna?

Rätta mig om jag har fel men vattenskotrar måste väll ha alla tre lanternor eftersom den maximala hastigheten ligger över 7 knop?
/Anton

Ja enlig vad jag har hittat och hört när jag har pratat med lite folk är att du måste ha babord, styrbord och en topp lantärna. Topplantärnan måste då vara minst en halv meter över sidoläntärnorna. Sen måste ju lantärnorna ha rätt styrka så att de syns.. Finns kanske någon annan här på Guppa som har lite mer koll på exakt vad det är som gäller...

Men själv skulle inte jag vara så jätte sugen på att smälla ditt en topplantänra och stora fula lantärnor som är godkända. Om jag ska sätta på lantärnor så får det bli små snygga led lantärnor (som då ej är fullt godkända). Vill då hellst sätta dit liknande lantärnor som Nivado har (med några vita dioder i sidoläntärnorna så man får lite vitt sken framåt och en vit bakåt)

//Fredrik
SeaDoo GTX Limited iS 260 -14
SeaDoo GTI SE 155 -12
GoPro HD HERO2

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 veckor sedan #34909

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Fredrik angående lanternor så är du inte så fel ute.

Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 nautiska mil, röd och grön sidolanterna samt vit akterlanterna som alla skall synas minst 1 nautisk mil. Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runtomlysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 nautiska mil. Topplanterna samt vit runtlysande lanterna skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna.

Alla fartyg som är under gång i mörker eller under nedsatt sikt ska föra gångljus:

Sidolanternor: vilka lyser med rött sken på babordsidan och grönt på styrbordsidan; sitter ofta på däckshusets sidor eller i vanten och lyser 112,5 grader på respektive sida, så att bara ett i taget är synligt, utom i en smal sektor förut (högst 6°).

Akterlanterna: även kallad akterljus, en lanterna med vitt ljus placerad så nära aktern som möjligt. Akterlanternan har en lysvinkel av 135° och placeras så att ljuset lyser från rätt akterut till 67,6° på ömse sidor om fartygets centrumlinje.
Ett maskindrivet fartyg skall dessutom föra en eller två:
Topplanternor med vitt sken, som sitter högre än de övriga, den aktre högre än den förliga, och lyser föröver i en 225 graders sektor. Fartyg över 50 meter skall ha två topplanternor, på mindre fartyg räcker en.
Med dessa lanternor kan man avgöra andra fartygs kurs tillräckligt väl för att avgöra vem som är väjningspliktig, givet att båda fartygen är maskindrivna och inte har speciella begränsningar. Ett ensamt vitt ljus betyder att man skall anse sig som omkörande och därmed väjningspliktig, ett rött ljus (eventuellt tillsammans med andra) att det andra fartyget kommer från styrbord och man är väjningspliktig (om risk för närsituation föreligger), ett grönt att fartyget kommer från babord och alltså är väjningspliktigt och rött och grönt invid varandra att fartyget har kurs rakt mot en och man skall väja mot styrbord.
Lanternornas lysvinklar härstammar från den tidigare streckindelningen. Exempelvis skall en sidolanterna visa ett ljus 2 streck, det vill säga 22,5 grader, akter om tvärs.

Så för skoter så gäller grön och rött med en vit bakåt och tyvärr även en vit 1 meter över de andra. Att få till detta på en skoter är svårt, så att ha rött och grön med vit bakåt så är man en bra bit på vägen och oftast så brukar KVB & Polisen tycka att man gjort så gott man kan.

355px-Positionslichter.png
/Robban

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 veckor sedan #34915

• k1rr3
  • k1rr3 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Stämmer bra hade bara nått i bakhuvet om att dom bara behövde topp lanterna men som sagt under 7m och max 7 knop var det.
Yamaha Waveblaster II 760 -96
Gopro Hero2

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.071 sekunder