Tjenna på er era vattenskoter nördar

Är ny här på forumet och har nu även bestämt mig för att själv bli en vattenskoter nörd

Dock så har jag lite problem med att komma fram till vilken skoter jag ska sattsa på.
De skotrar som jag har kollat på är
Sea Doo GTI SE 155 och
Sea Doo GTX S 155.
Anledningen för att jag kommit fram till dessa två skotrar är för att jag vill slippa dyra servicekostnader som det är på dem med kompressor.
De för och nackdelar jag kommit fram till är:
GTX S 155
Fördelar: Dämpning
Större bränsletank (70L mot 60L)
Farthållare
Snyggare instrumentpanel
Färddator med bränsle förbrukning (fler funktioner)
Justerbart styre och infocenter i höjdled 4-5 lägen från sittande till stående position
Vattentät uttagbar förvaringslåda.
Nackdelar: 8000 kr dyrare
93 kilo tyngre (436kg mot 343kg)
Hälften så stort förvaringsutrymme (62L mot 116,6L)
Lite sämmre axx
Lite högre bränsleförbrukning i och med tyngre vikt
Tror jag fått med allt där
Det som gör att jag blir osäker är att jag vill inte förlora axx och lekfullhets körglädjen (topphastigheten ska vara den samma på båda vad jag har hört).
GTX:en är ju gord för lite mer cruising och "lyxkörning" men dämpningen känns ju jävligt bra och skön att ha. Men kombinationen 155 HK och dämpning kanske inte är rätt? Om man vill ha dämpning så måste man kanske gå upp till den lite värre GTX varianten med 260 HK eller?(vilket inte är aktuellt för mig då den är dyr vid inköp och service).
Där jag kommer använda skotern är i Norrköpingsområdet och vid sommarstugan i skärgården (Mellan Valdemarsvik och Västervik), så ni kanske kan få en uppfattning av vad det är för sjö som råder där jag kommer använda skotern.
Det är ganska så vårt att hitta någon info om skillnadem mellan dessa skotrar då GTX S 155 är en nyhet för i år. Kanske finns det någon som har turen att få testa både GTI SE 155 och GTX S 155? Eller så kanske ni kan dra lite slutsattser från egna erfarenheter?
Hoppas på att det finns någon som kan ge mig några tips och råd om vilken skoter jag ska välja!
Alla tips och och erfarenheter är välkommna!!! Vilken skulle
DU ha valt?
//Fredrik