Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 månader sedan #34131

• skeldar
  • skeldar Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tjenna på er era vattenskoter nördar :-D Är ny här på forumet och har nu även bestämt mig för att själv bli en vattenskoter nörd :-D Dock så har jag lite problem med att komma fram till vilken skoter jag ska sattsa på.

De skotrar som jag har kollat på är Sea Doo GTI SE 155 och Sea Doo GTX S 155.

Anledningen för att jag kommit fram till dessa två skotrar är för att jag vill slippa dyra servicekostnader som det är på dem med kompressor.

De för och nackdelar jag kommit fram till är:

GTX S 155
Fördelar: Dämpning
Större bränsletank (70L mot 60L)
Farthållare
Snyggare instrumentpanel
Färddator med bränsle förbrukning (fler funktioner)
Justerbart styre och infocenter i höjdled 4-5 lägen från sittande till stående position
Vattentät uttagbar förvaringslåda.

Nackdelar: 8000 kr dyrare
93 kilo tyngre (436kg mot 343kg)
Hälften så stort förvaringsutrymme (62L mot 116,6L)
Lite sämmre axx
Lite högre bränsleförbrukning i och med tyngre vikt

Tror jag fått med allt där :-D

Det som gör att jag blir osäker är att jag vill inte förlora axx och lekfullhets körglädjen (topphastigheten ska vara den samma på båda vad jag har hört).
GTX:en är ju gord för lite mer cruising och "lyxkörning" men dämpningen känns ju jävligt bra och skön att ha. Men kombinationen 155 HK och dämpning kanske inte är rätt? Om man vill ha dämpning så måste man kanske gå upp till den lite värre GTX varianten med 260 HK eller?(vilket inte är aktuellt för mig då den är dyr vid inköp och service).

Där jag kommer använda skotern är i Norrköpingsområdet och vid sommarstugan i skärgården (Mellan Valdemarsvik och Västervik), så ni kanske kan få en uppfattning av vad det är för sjö som råder där jag kommer använda skotern.

Det är ganska så vårt att hitta någon info om skillnadem mellan dessa skotrar då GTX S 155 är en nyhet för i år. Kanske finns det någon som har turen att få testa både GTI SE 155 och GTX S 155? Eller så kanske ni kan dra lite slutsattser från egna erfarenheter?

Hoppas på att det finns någon som kan ge mig några tips och råd om vilken skoter jag ska välja! :-D

Alla tips och och erfarenheter är välkommna!!! Vilken skulle DU ha valt? :D

//Fredrik
SeaDoo GTX Limited iS 260 -14
SeaDoo GTI SE 155 -12
GoPro HD HERO2

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 månader sedan #34132

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Jag skulle köpa Sea Doo GTX S 155 då det är kanon med dämpning och att den har ställbart styre vilket inte GTI har jobbigt om du vill stå och köra då styret blir för lågt om man är längre än 170cm.

/Robban

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 månader sedan #34232

• magnusbengtsson
  • magnusbengtsson Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Tagit något beslut än? :-D
Järnbröderna AB
Sea-Doo GTX Limited iS 260 2011

Securmark Stöldskyddsmärkning
Garmin 620 flushmount, BlueChart G2 Vision VEU711L
Jobe Binar towable

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 månader sedan #34235

• skeldar
  • New Member
  • New Member

MagnusBengtsson skrev: Tagit något beslut än? :-D

Nej har ej lyckats ta ett slutgiltigt beslut än, dock så lutar det åt GTI:n då de flesta jag har pratat med har rekomenderat den. Tänkte att jag ska upp till båtmässan i Stokholm innan jag tar et slutgiltigt beslut. Hoppas på att både GTI och GTX finns där då. Men har dock hört att Nivado skulle ha alla Sea Doo maskiner förutom GTX S155 där då, så man får väll hoppas på att det inte stämmer :-D .
Man vill ju inte tabba sig och välja fel skoter nu när det inte är någon större prisskillnad.
SeaDoo GTI SE 155 -12
GoPro HD HERO2

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 månader sedan #34276

• magnusbengtsson
  • Senior Member
  • Senior Member

skeldar skrev:

MagnusBengtsson skrev: Tagit något beslut än? :-D

Nej har ej lyckats ta ett slutgiltigt beslut än, dock så lutar det åt GTI:n då de flesta jag har pratat med har rekomenderat den. Tänkte att jag ska upp till båtmässan i Stokholm innan jag tar et slutgiltigt beslut. Hoppas på att både GTI och GTX finns där då. Men har dock hört att Nivado skulle ha alla Sea Doo maskiner förutom GTX S155 där då, så man får väll hoppas på att det inte stämmer :-D .
Man vill ju inte tabba sig och välja fel skoter nu när det inte är någon större prisskillnad.

Jo det är helt klart ett svårt beslut då båda maskinerna har många tilltalande funktioner som den andre saknar!
Ja, vi hade tvärtom i Göteborg och saknade GTI SE 155. Dock så är den på ingång så vi borde ha båda två i butik i veckan!
Järnbröderna AB

Jobe Binar towable

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 1 månad sedan #34361

• tekan03
  • tekan03 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
GTI SE!

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 1 månad sedan #34365

• skeldar
  • New Member
  • New Member

tekan03 skrev: GTI SE!

Varför hade du valt GTI:n? Motivera gärna! :)
SeaDoo GTI SE 155 -12
GoPro HD HERO2

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 4 veckor sedan #34749

• skeldar
  • New Member
  • New Member
Sådär nu är beslutet taget, det fick bli en GTI SE 155 :-D
Fick intrycket av att den passade mig lite bättre. GTX S 155 är ju jättre bra om man ska åka lite längre och vill ha en torr åktur.

Så då va ett stort fågetecken borta. Men sen kom det ju upp en hel del funderingar igen..

För det första:
Lantärnor - Det känns ju jäkligt smidigt att ha på.. Men frågan är om det är en onödig utgift lr vad säger ni? Man lär ju inte åka ut på sjön när det är mörkt. Men om man är iväg och åker och det hinner börja skymma innan man hunnit tillbaka så måste det ju vara bra.
De lantärnor som det i så fall får bli är likadana som Nivado brukar montera (vilket jag tycker är jäkligt snygga) och de är ju dock inte godkända. Är det värt 5000 kr extra för lantärnor på skotern??

För det andra:
Torrdräkt - Är det värt att sattsa på en sådan direkt? Eller ska man köra lite fört och se hur stor nytta man kommer ha av det? Den torrdräkt som jag har kollat på i så fall är denna:

NPX Lucifer Torrdräkt

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Vad tror ni om den? kan det vara något att ha i så fall?

För det tredje

Skor
- Vad brukar ni ha få föttera när det fortfarande är kallt i vattnet? är det "torrdräkts skor" som gäller?

Tacksam för alla tips då jag är nybörjare på det här med vattenskoter.

//Fredrik
SeaDoo GTI SE 155 -12
GoPro HD HERO2

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 veckor sedan #34893

• magnusbengtsson
  • Senior Member
  • Senior Member

skeldar skrev: Sådär nu är beslutet taget, det fick bli en GTI SE 155 :-D
Fick intrycket av att den passade mig lite bättre. GTX S 155 är ju jättre bra om man ska åka lite längre och vill ha en torr åktur.

Gratulerar till valet!
Har en GTI SE 155 2011 som har gått 42 timmar som är till salu om intresse finns för begagnat.

När det gäller torrdräkt så tycker jag själv inte det behövs.
Jag kör med 3/2mm hel våtdräkt samt 7mm neoprenskor och när det är jäkligt kallt så kompletterar jag bara med vind- och vattentäta byxor och en vind-/vattentät jacka samt ett vattentätt skal ovanför mina neoprenhandskar. (hade av en händelse skidhandskar som man kan ta ur fodret på och då funkar de grymt som skall till neoprenhandskarna istället)
Detta funkar grymt för mig och är ju något billigare än en torrdräkt!

När det gäller lanternor så är det ju bra att ha då det är lag på lanternor efter kl 21 även då det inte är mörkt men det är ju en avvägning du själv får göra tror jag. Själv så är det nog det sista jag skulle lägga pengar på!
Järnbröderna AB

Jobe Binar towable

Re: Sea Doo GTI SE 155 eller GTX S 155? 14 år 2 veckor sedan #34894

• antonjb
  • antonjb Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

skeldar skrev:
För det första:
Lantärnor - Det känns ju jäkligt smidigt att ha på.. Men frågan är om det är en onödig utgift lr vad säger ni? Man lär ju inte åka ut på sjön när det är mörkt. Men om man är iväg och åker och det hinner börja skymma innan man hunnit tillbaka så måste det ju vara bra.
De lantärnor som det i så fall får bli är likadana som Nivado brukar montera (vilket jag tycker är jäkligt snygga) och de är ju dock inte godkända. Är det värt 5000 kr extra för lantärnor på skotern??

//Fredrik

Angående lantärnor så tycker jag absolut du ska ha det för direkt sommarn är slut och det börjar att skymma tidigare så är det väldigt skönt att synas på sjön.
tips beställ från någon hemsida och montera själv så blir det billigare, t.ex www.jetcenter.se/index.php/component/vir...3&category_id=20
2.Kawasaki 300lx 2012
1.Seadoo rxt-x 260 rs 2010 såld

GoPro Hero2
www.youtube.com/user/SnowboardAnton?feature=mhee

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.061 sekunder