Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17486

• buse
  • buse Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
RXT-X.jpg

Tänkte att det vore bra att försöka hålla en tråd samlad med all tänkbar information som kommer kring Seadoo´s nya flaggskepp RXT-X 260 RS.
Åsikter
Problem & lösningar
Förbättringar
m.m.

Har själv inhandlat en och redan efter 28min fick jag upp felkod P1550 som vi i dagsläget försöker få ordning på, verkar som något glapp någonstans då det uppstår först när man går lite hårt i vågor för att sedan försvinna i nästa våg, men nu efter 2timmars körning så är problemet borta? :?

Återkommer i denna tråd om problemet kommer åter och om vi hittar en lösning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17489

• f.an
  • f.an Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Är lite skeptisk mot batteriets placering. Eller snarare lockans tätningsförmåga.. :?
Skoter-lös men ljushuvud ändå!

Re: Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17496

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Hahaha vad kul att du skapar den här tråden! Jag föreslog för gorby och jollo i lördags att vi skapar en "RXT-X 260RS Tips, tricks och vanliga fel" men sedär nu var du före. :-) Jag kan ju börja med att ta upp lite som vi upptäckt.

gorbys visar felmeddelande P1658 (om jag minns rätt) vilket verkar ha att göra med DESS-nyckeln, men är ej säkra. På hans skoter så lyser även service lampan och "MAINT REQUIRED" står det på displayen ibland när han ska starta (minns inte om detta har med P1658 att göra eller ej).

Både gorbys och jollos är svårstartade och vad jag har förstått så verkar detta vara ett genomgående problem bland alla av denna modell på forumet. Ibland funkar nyckeln, ibland inte. När vi testade på gorbys så gick det först inte, sedan gick det att starta. Då stängde vi av den för att sedan starta direkt efter utan att röra nyckeln och då ville den inte längre (kan alltså inte vara glapp i nyckeln).

Det verkar som att det kommer in vatten i skrovet på något sätt. Gissningsvis sipprar det igenom de bakre luckorna (batteriets och den på vänster sida). Om det ligger vatten mellan handskfacket och styret så rinner det ner i handskfacket när du öppnar luckan (och det finns ingen vettig väg för vattnet att rinna bort innan man öppnar). Handskfacket har iofs ett hål i botten där det kan rinna vidare till motorrummet, men man vill ju inte gärna blöta ned kamera m.m. som man förvarar i facket.

De två pluggarna baktill är lite av ett mysterium. På alla äldre RXP/RXT så har det varit hål rakt igenom och en kula som sett till att vatten inte kan rinna in, bara ut. Detta har alltså varit hur man tömmer skrovet på vatten. På den nya RXT-X:en så sitter det smala genomskinliga slangar på andra sidan (insidan) av hålen som går upp till under baksidan av sadeln och sedan gemensamt ner till "motorn"/"pumpen" (minns inte vad det är, men svarta prylen som sitter på andra sidan av batteriet). En idé som jag hört är att det är elektrisk länspump som pumpar ut vatten ur skrover när motorn går, men varför har man då proppar som man skruvar in i hålen när man kör? Då kan det ju inte pumpas ut något. Så den som kan bringa klarhet i pluggarnas funktion får gärna hojta till! :-)

jollos skoter har två pluggade hål på undersidan. Minns inte om gorbys hade det också. Se enkel illustration nedan. Någon som har någon aning om dess funktion? Är det fler som har dessa?
pluggad_rxtx260rs.png

Slangklämman på kompressorslangen är inte åtdragen så efter ett par timmar så lossnar den. Det är därför bra att man tar bort lite plastdelar i motorrummet och skruvar åt alla slangklämmor som man kommer åt så att inget lossnar när man minst vill det.

På jollos skoter så har plasten smält och deformerats framtill på höger sida, framför och nedanför höger backspegel.

Styrstången är tydligen (enligt bild från BUSE) helt i plast. Förhoppningsvis är det väldigt hållbar plast så att man inte sitter med ett trasigt styre långt ut till havs/i skärgården. Känns lite B..?

Det var väl lite som jag kom på och som vi upptäckt efter 2 dagar. :-)
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17504

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17593

• Øyvind
  • Øyvind Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jaa.. Jollo tråkigt att behöva berätta men jag har i stort sett samma fel som din skoter
utom transportskadan..
Så man får väl se om man vågar stänga av den på PWC på lördag eller om man får ligga och cirkulera över lunchen med en varmkorv i handen.. :-D
Gör 10 timmars service imorgon från Nivado få se om dom har några fina knep...
mvh
/Peter

Re: Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17597

• toffe
  • toffe Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Har fått höra att det ska gå bättre med dom gamla nycklarna, jag tänkte prova att koda en gammal nyckel för att se om det funkar.

Re: Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17695

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3

PeterB skrev: Jaa.. Jollo tråkigt att behöva berätta men jag har i stort sett samma fel som din skoter
utom transportskadan..
Så man får väl se om man vågar stänga av den på PWC på lördag eller om man får ligga och cirkulera över lunchen med en varmkorv i handen.. :-D
mvh
/Peter

ja jag har 3 tips
1. spraya WD-40 på nyckalrna så dom glider på lättare
2. tryck på start knappen först och tänd upp displayen, sedan på med nyckeln och starta.
3. åk till återförsäljaren så får dom uppdatera nyckeln i B.U.D.S...

Hänvisa till Nivado om inte din återförsäljare vet vad han ska göra för att fixa om nycklarna..

jag hade typ 107 fel koder som låg och störde i systemet.. (en fel kod för varje misslyckad koppling med DESS nyckeln :-D
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17729

• Øyvind
  • Øyvind Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

jollo__123 skrev:

PeterB skrev: Jaa.. Jollo tråkigt att behöva berätta men jag har i stort sett samma fel som din skoter
utom transportskadan..
mvh
/Peter

ja jag har 3 tips
1. spraya WD-40 på nyckalrna så dom glider på lättare
2. tryck på start knappen först och tänd upp displayen, sedan på med nyckeln och starta.
3. åk till återförsäljaren så får dom uppdatera nyckeln i B.U.D.S...

Hänvisa till Nivado om inte din återförsäljare vet vad han ska göra för att fixa om nycklarna..

jag hade typ 107 fel koder som låg och störde i systemet.. (en fel kod för varje misslyckad koppling med DESS nyckeln :-D

Tack för tipsen... jag hade Nivado hos mig igår det känns som dom knappt har fått lösningar på elproblem själva än.. men dom skulle med på PWC på lördag med 3 förare så jag sa att han skulle ta med verktygsväskan för det var nog ett gäng RXT-X med som vara lite osäkra kort.. :-D
mvh
/Peter

Re: Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17730

• abu
  • abu Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Vill inte klaga eller tracka ner på Sea-Doo men att en sprillans ny skoter har så mycket fel/brister tycker jag låter oacceptabelt. Borde inte samtliga problem fixas kostnadsfritt på garanti?
GP1300R -08

Re: Officell RXT-X 260RS tråd -Åsikter/problem 15 år 10 månader sedan #17731

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

ABu skrev: Vill inte klaga eller tracka ner på Sea-Doo men att en sprillans ny skoter har så mycket fel/brister tycker jag låter oacceptabelt. Borde inte samtliga problem fixas kostnadsfritt på garanti?

De fixas ju kostnadsfritt på 10h servicen. Servicen kostar, men själva jobbet med det som de fixar gör de gratis. Vi var hos Nivado i 2,5-3 timmar igår med jollos skoter och servicen tar inte så lång tid.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Sidan laddades på: 0.070 sekunder