Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 4 månader sedan #25143

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3

Robban skrev: Skall bli riktigt kul att se denna maskin live på MÄSSAN i vår och ännu intressantare vi första provkörningen. Man får hoppas att den kommer få den fart som du har beräknat att den skall få, om inte annat så kan man ju inte säga att du har försökt då bygget är klart seriöst, plus att en och annan krona är lagt på denna maskin. Skulle ju vara kul att se slut prislappen på maskinen vid Båtmässan i vår men det det lär väl bli ca 700:-till 800:- per/hk typ 406.000:- till 464.000:- om det stoppar där.

Fortsätt att jobba på maskinen tiden rinner iväg snart är det Mässa bara 11 veckor kvar.

www.alltforsjon.se/common/category.aspx?id=7177

Julhälsningar Robban

Hej,

Som sagt,- 11 veckor kvar bara till mässan..., - stressen jagar en i baken!

Angående prislappen på projektet så väntar jag taktiskt nog med den... i annat fall bryter man lätt ihop och kanske avbryter :shock: :shock: :shock:
Men, det är lätt att få inspiration när man skapar nya saker/produkter för en omogen och underutvecklad marknad som vattenskoter kategorin.
Med vad ni snart kommer att få se, så kommer jag kraftigt att bryta ny mark med denna maskin och motor därtill. De flesta som följer tråden kommer säkert fatta mer intresse då motordetaljerna kommer fram till ytan.

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 4 månader sedan #25144

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Bygg in lite lovehandles i skotern att hålla i så slipper du dra med mig när du tänker flyga av... ;-)
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 4 månader sedan #25145

• ribextremeracing
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lime skrev: Bygg in lite lovehandles i skotern att hålla i så slipper du dra med mig när du tänker flyga av... ;-)

Det är ok!
Dock så är det nog bäst att jag frågar din far om lov innan jag utsätter dig för livsfara nästa gång.... ;-) ;-)
Vi snackar inte en trött SHO den här gången utan en missil FZR som inte kommer vara förlåtande ;-) ;-) ;-)
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 4 månader sedan #25146

• ribextremeracing
  • Platinum Member
  • Platinum Member
UNDERBARA NYHETER!

Fick precis beskedet att vår vän "Robert" har fixat en "håll käften" monter till mig och ATV-Shopen på årets Stockholms-båtmässa "Allt för sjön".
Den stora uppdelade montern kommer bla bjuda på Yamaha "Open Devil" projektet och den nya Kawasaki 300X. Planera in den 5-13 mars, Stockholm, Älvsjö för att se spektaklen.

Mvh Niklas
Email:

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 3 månader sedan #25147

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Grymt projekt! Den kommer nog att bli svårslagen!!

Ha ha, håll käften monter låter ju ball! ;)

Finns Öl att tillgå så kommer jag direkt! ;) ;)
GP1300R SÅLD*

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 3 månader sedan #25154

• ribextremeracing
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Godmorgon,

Mycket tid har lagt ned av Manos på underarbetet/grunden av skrovet.
Under onsdagen planeras färgen att appliceras med 4-5 lager klarlack ovanpå.
Efter flera dagars härdning börjar sedan det slutliga arbetet med skrovet avseende prestanda förbättringar.

IMG_5447.JPG
Ett härligt lagom tjockt lager av epoxygrund ligger nu på de känsliga ytorna.
Friborden är orörda sedan tidigare, så det finns ingen mening att grunda dem också

Sköna bilar de arbetar med grabbarna, en Maserati i bakgrunden!!!

I nästa inlägg innan jul kommer bearbetningen av intaget och rideplaten att beskrivas i detalj för optimal hydrodynamisk prestanda. Ett inlägg som kan intressera både originalförare som "trimmare" då den bearbetningen ger stor skillnad.

Lagom till jul kommer jag ge Er alla läsare på forumet en "julklapp "härrörd till projektet som kanske är av intresse....
- Garanterat en "pryl" som kommer bryta ny mark..... :-D :-D :-D :-D

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
Email:

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 3 månader sedan #25155

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Hoppas du håller koll på strömningstillstånden, så att strömningen består som superkritisk, sen att du lägger ner lite energi på få till optimal rörströmning i insugstunneln.
Att du anpassar maskinen för våghastigheten som då är större än vattnets medelhastighet, vilket innebär att eventuella strömningsstörningar fortplantar sig uppströms dvs i högre hastigheter. Hänger du med? ;)

Om du ska vara riktigt seriös med bygget så förväntar sig nog alla att den går igenom denna för optimal :
airtunnel.jpg

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 3 månader sedan #25159

• ribextremeracing
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Godmorgon alla forumläsare!

Nu är det 2 dagar kvar till julafton så jag tyckte det var dags att glänta lite på några av de "julklappar" som ingår i OPEN-DEVIL projektet.... :-D :-D :-D

NITROUS OXIDE - KÄNT SOM LUSTGAS, NOS
IMG_5448.JPG
Anm: Skotern på bilden har inget projektet att göra (kundskoter)

Först en "snabb-skola" hur NOS fungerar, dvs skapar enorm extra effekt.
Grunden för hur en motor fungerar är att den förbränner bränsle, som expanderar vid explosionerna och får kolven/kolvarna att röra sig nedåt i cylinderloppet. Att sedan förbränna mer bränsle skapar då en högre kraft. Ovanstående låter enkelt, men sedan tillkommer andra faktorer som gör att den ökande kraften blir svårare och svårare att uppnå. Jag tänkte ta upp 3 olika faktorer som är de mest grundläggande.

Syre, alla bränslen behöver syre till sin förbränning. Vill man bränna mer bränsle behövs också mer syre. Ovanstående är som bekant genom större förgasare, insug, kompressorer, turbo etc etc för att kunna tillsätta mer syre till en motor. Dock så är Nitrous Oxide den mest effektiva vägen att tillsätta syre och bränsle.

Den andra grundläggande delen är vaporisation av bränslet, eftersom inget bränsle kan förbrännas i sin flytande form. Hur bra ett bränsle vaporiseras, dvs hur små ”bränsledroppar” som bildas är av högsta intresse eftersom det också skapar en förbättrad/snabbare förbränning. Ett välutvecklad lustgassystem kan skapa just en mycket effektiv vaporisation.

Den tredje grundläggande delen är bränsle/syre densiteten, enkelt förklarat många syreatomer/bränsleatomer per yta. Man skapar det bla genom intercoolers där densiteten på bränslet ökas. Enkelt förklarat, ju högre densitet bränsleblandningen har, ju mer får plats i förbränningsrummet – som skapar mer effekt/högre förbränning.

Ok, vad gör lustgasen (NOS) då?
NOS är en bättre form av normal ”luft”, då vi endast är ute efter hur mycket syre ”luften” innehåller för motorns förbränning. NOS:en skapar på kemisk väg så att mer syre kan blanda sig med bränslet. NOS:en i sig själv är inget bränsle utan kraften kommer endast från bränslet.
Om du tex endast skulle addera NOS skulle du skapa en ”härdsmälta” i motorn då NOS:en speedar upp förbränningen till den grad att bränslet skulle ”ta slut” och motorn skulle gå för magert.
Extremt Enormt viktigt är just rätt blandning av bränsle och tillsatt NOS för att skapa den extra explosiva kraften på ett säkert sätt för motorn (Att motorn håller).

Ordet lustgas får dock inte förväxlas med den smärtlindring (lustgas) som man ibland ger till kvinnor som föder barn. NOS skall alltså inte inandas då det oftast leder till svåra skador eller dödsfall. Hoppas snabbskolan var till nytta och kunde addera någon ny insikt i ämnet.

OPEN-DEVIL NOS-SYSTEMET
På aktuellt vattenskoter (projektet) kommer det monteras ett av de mest avancerade lustgassystemen som utvecklar strax över 1000 hk i en V8 motor. Gränsen för vad man kan plocka ur en 1,8 liter 4-cylindrig motor med detta system stanna vid ”blygsamma” 325-340 hk. Min plan är att ”stressa” motorn med moderata 200 + hk då vi har gjort en bedömning att den utan problem? skall klara det effekttillskottet.
Organiskt kommer motorn att kunna producera ca 440-460 hk med alla de modifieringar som skall göras och sedan ett extra tillskott om ca 200 hk. Så effektuppgiften om 580 + hk kan nog räknas som tillförlitlig…
Effektuttaget på ett lustgassystem justeras med hjälp av ”jetmunstycken” för NOS-gasen och eller genom bränslemunstycken/injektorer för bränslet.

Mer info kommer löpande längs med projektet. Jag har ambitionen att skapa en ”Djävul”, men kommer också för kundsräkning både bygga lustgassytem för originalskoter såsom lätt modifierade skotrar.

Hoppas ni tycker ovanstående är roligt/intressant, för mig själv är det rena rama julafton :-D :-D :-D

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
Email:

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 3 månader sedan #25164

• masa0423
  • masa0423 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Det var mycket roligt/intressant :)
Grymt projekt!!
Sea Doo RXT

Re: PROJEKT "OPEN DEVIL" 100 MPH - +580 HK 15 år 3 månader sedan #25168

• Øyvind
  • Øyvind Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Äntligen lite nya roliga leksaker..
Då vet man vad man ska satsa på till nästa säsong.. :)
Lycka till Niklas !
Mvh
Peter

Sidan laddades på: 0.079 sekunder