Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 9 månader sedan #44627

• sellstedt94
  • sellstedt94 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 1
Hej min vx110 gör bra cirka 50km/h men har kollat runt å de flesta verkar gör 50 mph? Vad kan det vara för fel på den? Jag har inte servat den efter vinter vilan. Kan de vara nått med de? Det sitter en solas rostfri impeller och nytt impeller hus från jetskiparts.se på den de bytte jag i början av förra säsongen men de blev ingen skillnad på den då.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av sellstedt94.

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 9 månader sedan #44654

• skippero
  • skippero Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 3
Prova att byta tändstiften som första åtgärd.
Verkar vara ungefär samma motor (MR1) på VX110-06 som min fxho, och min (och många andra med samma motor) behöver nya stift minst varje säsong, annars går den på 2-3 cylindrar istället för alla 4.
Du kan nog se om den inte går på alla cylindrar om du tar ur stiften direkt efter att du kört motorn och kolla efter blöta stift.
Stiften kan se fina ut, men ändå vara dåliga.

Berätta hur det går...
Yamaha FX HO 160hk -2004

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 9 månader sedan #44692

• sellstedt94
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag har kollat på stiften å dom är inte blöta men dom var sotiga så jag ska byta i veckan. Men är det Ngk Cr9eb man ska ha?

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 9 månader sedan #44700

• skippero
  • skippero Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Kolla manualen eller på nätet angående rätt stift. Jag snabbkollade och det verkar vara CR9EB som det skall vara. Men dubbelkolla. Det är samma som på min. På min kan man även använda cr9eix (irridium) vilket jag har just nu i min för att se om det håller längre. De är dyrare och påstått bättre, men om det är värt det eller ej är svårt att säga.

Sotet på tändstiften är vanligt med stift som lägger av i förtid. När de inte är tillräckligt rent på isolatorn vid elektroden så går strömmen den vägen via det ledande sotskiktet, istället för över gnistgapet. Ibland går det att mäta motståndet på stiftet med en vanlig Ohmmeter och se att det inte är oändligt mostånd mellan gängan och kontakten i toppen av stiftet. Finns massor med youtube klipp om du är nyfiken. Dock inte helt enkelt att mäta... Det går att göra rent stiften med speciell stift-bläster eller med gaslåga, men inget jag velat ge mig på även om stiften kostar en hel del.

Dessa stiften är kalla (9:an i beteckningen, dvs gjorda för hög motoreffekt/hög temp) för att klara att hålla när man kör länge med full/mycket gas. Kör man mycket på tomgång eller försiktigt så blir det inte tillräckligt varma för att självrengöras och beläggning/sot bildas fortare än normalt och stiften slutar funka. För den intresserade kolla NGK's Australiensiska hemsida som har mycket infor för den vetgirige: www.ngk.com.au/spark-plugs/technical-inf...perating-temperature
Yamaha FX HO 160hk -2004

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 9 månader sedan #44754

• sellstedt94
  • Junior Member
  • Junior Member
Nu har jag bytt stift å prov kört men varvar 7000 ändå kan det vara så att mätaren visar fel? Vad kan det vara för fel isånnafall fall? Kan det vara skrovet att de är knottrigt? Men då borde den väll ändå inte tappa varv?

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 9 månader sedan #44781

• sellstedt94
  • Junior Member
  • Junior Member
Ingen som har nå förslag?

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 8 månader sedan #45024

• yngveson
  • yngveson Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Din kan vara utrustad med en elektronisk startspärr från fabrik som även har ett "snorunge-mode"
Då går maskinen i ett begränsat läge för att barnen inte skall kunna skada sig för mycket.
Detta styrs på fjärrkontrollen som maskinen levereras med.
Kolla i manualen.
Jag har en VX 110 deluxe och har denna funktion.

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 8 månader sedan #45048

• skippero
  • skippero Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Vad menar du med knottrigt skrov? Om du har mycket påväxt med t ex havstulpaner så kan det göra väldigt mycket på hastigheten, det har jag varit med om på motorbåt utan bottenfärg. Hur mycket det påverkar varvtalet har jag svårt att säga.
Yamaha FX HO 160hk -2004

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 8 månader sedan #45053

• sellstedt94
  • Junior Member
  • Junior Member
Den var lagad när jag köpte den å han hade rullat färgen men de är dåligt gjort. Å så är den på hela under sidan. Jag har provat å bytt till original impellern igen också men de blir ingen skillnad alls å nån skillnad borde man väll märka?

Yamaha vx 110 sport 2006 går sakta 10 år 8 månader sedan #45061

• sellstedt94
  • Junior Member
  • Junior Member
Den var lagad när jag köpte den å han hade rullat färgen men de är dåligt gjort. Å så är den på hela under sidan. Jag har provat å bytt till original impellern igen också men de blir ingen skillnad alls å nån skillnad borde man väll märka?

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.083 sekunder