Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Yamaha VX 110 Cruiser? 13 år 2 månader sedan #39825

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2

Enkronan skrev:

najkks skrev:
du kan nog ha rätt där, det lät lite mycket först för en halvmil :)

men skillnaden på 53 - 50 är väl inte försvarbar om den drar drygt dubbelt?

funkar det att glida omkring i runt 30kn för 175kr/timme så är jag nöjd!
för om jag inte tänker fel så är väl 50KPH ca 27kn?

eller vänta, nu var det skillnad på MPH och KPH också, hm, nåja :)

//najkks

Åter igen blandar du ihop MPH med KMH. Det står nämligen 53 MPH och 50KMH (31MPH).

Och ja, 50km/h är 27 knop.

:)

jo jag såg det :)

men 27knop är ju omkring 50KMH på 3.8s så det räcker ju i acceleration

hur är det med digitala mätare på icke-import, brukar man kunna växla KMH/KN/MPH?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Yamaha VX 110 Cruiser? 13 år 2 månader sedan #39870

• nisse järnet
  • nisse järnet Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1

najkks skrev:

Enkronan skrev:

najkks skrev:
du kan nog ha rätt där, det lät lite mycket först för en halvmil :)

men skillnaden på 53 - 50 är väl inte försvarbar om den drar drygt dubbelt?

funkar det att glida omkring i runt 30kn för 175kr/timme så är jag nöjd!
för om jag inte tänker fel så är väl 50KPH ca 27kn?

eller vänta, nu var det skillnad på MPH och KPH också, hm, nåja :)

//najkks

Åter igen blandar du ihop MPH med KMH. Det står nämligen 53 MPH och 50KMH (31MPH).

Och ja, 50km/h är 27 knop.

:)

jo jag såg det :)

men 27knop är ju omkring 50KMH på 3.8s så det räcker ju i acceleration

hur är det med digitala mätare på icke-import, brukar man kunna växla KMH/KN/MPH?

Ja de flesta går att ändra.
Superjet 701
Waveblaster 701

Re: Yamaha VX 110 Cruiser? 13 år 1 månad sedan #40095

• niklases
  • niklases Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Jag tror du kommer bli supernöjd med ditt köp najkks. Jag har själv en äldre Yamaha XL 700 på 85 hk från 2003. Jag valde den på ungefär samma grunder som du köpte VX. Bränslesnål, driftsäker. Och jag måste säga att jag är jätte nöjd, kör till havs med den den, då vi har stuga ute på en ö utan bilväg dit, inga problem alls, går fint i sjön och jag brukar ligga och köra runt 30 knop. (Toppar 45knop) Givetvis är detta heller ingen fart maskin, men var inte heller därför jag köpte denna heller. Men eftersom det oftast går lite sjö här, så brukar man ytterst sällan kunna klämma på fullt heller. Drar wakeboard med 2 pers bak på. Skulle jag vilja uppdatera till fyrtakt så tror jag säkert att VX skulle kunna vara valet för mej också.

Re: Yamaha VX 110 Cruiser? 13 år 1 månad sedan #40100

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member

NiklasES skrev: Jag tror du kommer bli supernöjd med ditt köp najkks. Jag har själv en äldre Yamaha XL 700 på 85 hk från 2003. Jag valde den på ungefär samma grunder som du köpte VX. Bränslesnål, driftsäker. Och jag måste säga att jag är jätte nöjd, kör till havs med den den, då vi har stuga ute på en ö utan bilväg dit, inga problem alls, går fint i sjön och jag brukar ligga och köra runt 30 knop. (Toppar 45knop) Givetvis är detta heller ingen fart maskin, men var inte heller därför jag köpte denna heller. Men eftersom det oftast går lite sjö här, så brukar man ytterst sällan kunna klämma på fullt heller. Drar wakeboard med 2 pers bak på. Skulle jag vilja uppdatera till fyrtakt så tror jag säkert att VX skulle kunna vara valet för mej också.

känner igen mig i det du skriver :)

precis som du har jag ju stugan på en ö.. och ut mot öppet hav kan det ju till och från gå en del vågor, så någon fartmaskin med 55+ knop hade nog varit "pengar i sjön så att säga"

än så länge har jag den vinterförvarad i väntan på att isen ska släppa!

ser fram emot våren då man kan ta fram den, börja fixa och greja med allt som ska till,
tror nog att de 45knop den gör ska räcka för våra behov! fördelen med VX110an är ju att man lätt kan åka 2pers utan minsta risk för ostabilitet eller extremt hög förbrukning..

kommer mesta ha den som nöjesmaskin, åka till olika badvikar, men vi ska även ta några vändor med tubes, wakeboards, kneeboards o parasail-utrustning!

hörde nånstans att den drar ca 11l/h på 25kn, och 25l/h på 35-45knop! :)

Re: Yamaha VX 110 Cruiser? 13 år 1 månad sedan #40109

• niklases
  • niklases Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Då kommer du säkert bli nöjd. Tycker att det är skit roligt att köra trots effekten i min. Men givetvis är de med all säkerhet ännu roligare med mer effekt. Men man börjar väll bli gammal och hellre ser ekonomin i första hand :) en sak man skall ta i hänsyn när man åker wake efter skoter är att den betydligt mycket sämre än efter båt. Jag har en båt med waketorn och allt där till, och åker man efter skoter så märker man att vågen är helt borta, dessutom får man räkna med att få strålen i ansiktet till å från :) men den går ju visserligen att koppla bort.

Re: Yamaha VX 110 Cruiser? 13 år 1 månad sedan #40111

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member

NiklasES skrev: Då kommer du säkert bli nöjd. Tycker att det är skit roligt att köra trots effekten i min. Men givetvis är de med all säkerhet ännu roligare med mer effekt. Men man börjar väll bli gammal och hellre ser ekonomin i första hand :) en sak man skall ta i hänsyn när man åker wake efter skoter är att den betydligt mycket sämre än efter båt. Jag har en båt med waketorn och allt där till, och åker man efter skoter så märker man att vågen är helt borta, dessutom får man räkna med att få strålen i ansiktet till å från :) men den går ju visserligen att koppla bort.

jo men din har ju en högre toppgastighet än min verkar det som :)
fast å andra sidan är väl min längre, större och tyngre?

ja ekonomin spelar ju onekligen en viss roll, annars hade man väl kunnat köpa en 280HK kompressor-maskin med alla kostnader som hör därtill + hög försäkringspremie..

onödigt som du säger om man ändå inte kan dra på full gas ute på öppet, vågigt hav..

har faktiskt inte testat wake efter båten, köpte bräda och utrustning förra sommaren har jag för mig att det var, men kan tänka mig att det både kan vara stabilare pga. högre fästetpunkt med wake-tornet, samt att vågorna säkert blir skapligare efter båten än yamahan.

små eller inga vågor alls, kan ju vara ett plus i kanten för nybörjare annars :)

jaså går det att koppla bort strålen helt?

det är väl på din som på min, att jetstrålen har ett "utlopps-hål" för kylvattnet, eller vad det nu är? (placerat på själva bakdelen av skotern - där man kan kliva på)

//najkks

Re: Yamaha VX 110 Cruiser? 13 år 1 månad sedan #40217

• niklases
  • niklases Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Japp, det stämmer, har för mej att det bara är en slang som är kopplad dit, tror det finns en tråd här på forumet om någon som skulle ta bort slangen.

Absolut, jätte tacksamt att lära sej från vattenskoter, då det är superlätt att vända och börja om igen, sen har skotrarna en förmåga att accelera rätt snabbt, vilket betyder att personen som åker kommer ur vattnet väldigt fort.

Sidan laddades på: 0.096 sekunder