Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 6 månader sedan #39027

• kongo_81
  • kongo_81 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Blev tvungen att öppna den oanvända instruktionsboken för att kolla upp detta med
bränslet. Min maskin är en usa import och det står att man ska ha minimum 86okt, iom att maskinerna är helt identiska vare sig dom är importerade eller svensksålda så har jag svårt att se att 95 skulle vara det helt optimala. Som Pwc skriver så fixar knacksensorn biffen, men naturligtvis är det billigare med 95 :lol:
YAMAHA FZR-09 RIVA steg 1++
HONDA AQUATRAX F12-X 2004 Såld

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 6 månader sedan #39029

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
I Usa mäter man oktan i Ron+ Mon / 2, kallas Aki. I europa mäter man i Ron. Svensk 95 är något lite högre oktan än Usa 86 men det närmaste vi kan komma.

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 6 månader sedan #39032

• ormbiten
  • ormbiten Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

Pwc skrev: Hm.
Rolig tråd det här.
Till att börja med :
Etanol/sprit har ett lägre energiinehåll än bensin. Därför drar en motor
alltid mer bränsle när den körs med etanol . Punkt.

Nästa grej att reda ut :
Ett modernt motorstyrstem (bränsle/tändning) är utrustat med en knacksenor.
Jaha.. o vad har man en knacksensor till måntro...
Jo en sak kan ju vara att styra tändning o bränsle mot knack eller ?
98.oktan är pga sitt oktantal mindre spikkänsligt .dvs man kan gå mycket tidigare i timing.
tidigare timing= högre effekt och lägre förbrukning. Punkt

Jo det är sant som du säger att en motor drar mer när man kör den på etanol.

MEN när det gäller låginblandning så klarar dom flesta normala bilmotorer ända upp mot 15-18% utan att bränsleförbrukningen förändras något nämnvärt. Utöver där så kommer man att se en ökad förbrukning men bara upp till en viss gräns då en modern bilmotor inte kan kompensera hur mycket som helst, När man passerar den gränsen får man en motor som tappar effekt och går magert.

5-7% som vi blandar i 95 oktan idag ger ingen förändring på bränsleförbrukningen, Detta finns det många studier och test med hos flertalet biltillverkare m.fl. Det har blivit någon form av skröna att E5 och E10 skulle ge högre förbrukning. Någon form av skrämselpropaganda…

Det är ju också sant som du säger att man kan gå på med en aggressivare tändning och ett högre laddtryck om man kör med ett högre oktantal.

Men om nu Yamaha har optimerat motorn för 95 oktan så lär man ju knappast få någon effektökning med 98 oktan eftersom man har samma laddtryck och samma tändkurva som tidigare.

Däremot om man skulle få för sig att slå i nån billig 92 oktan på nån rysk bensinmack så skulle knacksensorn absolut se till att dra ned tändningen och effekten rejält, samma sak om man skulle blanda i MYCKET etanol.

Det finns ju en del ”flexifuel” motorer som justerar upp tändningen när man kör på etanol, (Saab bl.a.) just för att motorn ska kunna tillgodogöra sig det ökade oktantal (104oktan) som etanolen ger och på så sätt ge mer effekt.

Jag tror knappast att Yamaha har brytt sig om att göra sina programvaror så att motorerna får högre tändning om man kör på ett högre oktantal än 95 oktan?

.

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 6 månader sedan #39038

• hettingermarin
  • hettingermarin Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
vadå etanolen löser upp tanken?

visa gärna källa på detta robban.

De innebär ju isf att alla som tankar 86 i usa och 95 i sverige har tankar som löses upp?

Vad jag har fått förklarat närja rådfrågade lite om min bil ang 98 oktan så var svaret att bränsleförbrukningen kan gå ner (beroende på körningen självklart..) men att motorn mår bra av att köra med 98 var 3:e tank eller så då etanol är lite torrare. Motorn smörjer bättre utan etanol.
Återförsäljare av Respo trailer
Luma Klass III Kättinglås
Rindab:s Sortiment
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Sidan laddades på: 0.061 sekunder