Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 7 månader sedan #38878

• matti
  • matti Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Det är mycket möjligt. Vad jag alltid hört så går iaf en 2taktare bättre med 98. Så jag tog saken i egna händer och provade och om inte gps ljög så gjorde det väldigt lite skillnad på toppfarten. Men det var ju inte så att man hamna i chock över att det skulle vara någon större skillnad. Så jag tror när märta brosk är ute och åker så spelar det ingen roll vilket man använder.
Man ska ha en yamaha!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 7 månader sedan #38879

• sandell
  • sandell Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Påståendet att man alltid får mer effekt på 98 vet jag att det inte stämmer, jag skulle säga att det är väldigt sällan att man får mer effekt. Det jag reagerade på var att man skulle få mer effekt av 95, det har jag aldrig hört talas om. Att 98 är mer svårantänt har jag hört ryktesvägen innan också, men får man problem med misständningar så skulle jag säga att man har fel på tändsystemet någonstans. Det är inte soppans fel.

En tvåtaktare som går bättre på 98 kan man nog skylla på slumpen, eller så kan man spekulera i att den eventuella etanolinblandningen i 95 gör att den går lite snålt då. Vet inte om det stämmer nu för tiden, men innan var det så att 98 var fri från etanolinblandning.

Min RXDI rekommenderas att man kör på minst 98 oktan för att den inte ska spika. Den har faktiskt knacksensor också, men jag har svårt att tro att den justerar tändningen så pass att den alltid ligger på gränsen för att få ut max effekt. Det är nog mer ett försök till att rädda motorn om man tankar dålig soppa eller om nån spridare sätter igen sig lite.

Kör oftast på V-Power och i brist på det 98. Har varit med om min beskärda del av spikningar, så det lilla det kostar extra tycker jag det kan vara värt för lite extra marginaler.
RXT-X under uppbyggnad...

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 7 månader sedan #38881

• matti
  • matti Profilbild
  • New Member
  • New Member
98 är nog inte svårare att antända men när gnistan kommer så brinner den bättre och självanttänder inte lika lätt som 95 vid högre temp.
Man ska ha en yamaha!

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 7 månader sedan #38882

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Statoil 98 samt JET 98 är utan låginblandning av Etanol,

98 hos Shell, ST1, OKQ8 samt Preem kan innehålla upp till 5% etanol
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 7 månader sedan #38888

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Håll er borta från V-Power då denna soppa har som tidigare skrivit etanol inblandning vilket gör att plasten i tanken sakta men säkert löses upp med resultat att bensinpumpen sätts igen. Kör numera endast på Statoil 98 tills de får för sig att hälla etanol i den soppan också, sen se till att tömma ur all bensin innan vinterförvaring så mår tanken bäst.
/Robban

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 7 månader sedan #38894

• berka
  • berka Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
95 soppa är ju rena skiten. Utspänd med massa annat skräp. Gäller även så på bilar med mer effekt. Lite dyrare att tanka 98 men får ner bränslefröbrukningen.

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 7 månader sedan #38897

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ni har kommit ifrån grundfrågan.
Frågan gällde SHO och dom är optimerade för 95, det är tillomed ett försäljningsargument i usa tex.

Alla nyare yamaha är nog det.
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 7 månader sedan #38900

• nisse järnet
  • nisse järnet Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1

Robban skrev: Håll er borta från V-Power då denna soppa har som tidigare skrivit etanol inblandning vilket gör att plasten i tanken sakta men säkert löses upp med resultat att bensinpumpen sätts igen. Kör numera endast på Statoil 98 tills de får för sig att hälla etanol i den soppan också, sen se till att tömma ur all bensin innan vinterförvaring så mår tanken bäst.
/Robban

Löses verkligen plasten upp? Vissa gummislangar och gamla avlagringar kan jag köpa men plasten i tanken har jag svårt att tro.
Superjet 701
Waveblaster 701

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 7 månader sedan #38902

• ormbiten
  • ormbiten Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

Berka skrev: 95 soppa är ju rena skiten. Utspänd med massa annat skräp. Gäller även så på bilar med mer effekt. Lite dyrare att tanka 98 men får ner bränslefröbrukningen.

Nja det är ingen sanning i det påståendet, Det finns flertal studier i Finland bland annat över hur 10% inblandning av etanol påverkar bränsleförbrukningen.

hbl.fi/nyheter/2011-06-06/e10-oc ... ika-mycket

I Sverige har vi dock bara 5-7% etanol i bensinen för närvarande.

Och när det gäller Yamaha SHO så står det klart och tydligt i instruktionsboken att den är optimerad för 95 oktan med max 10% etanol inblandning.

.

Re: 95 vs 98 oktan 13 år 6 månader sedan #39025

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Hm.
Rolig tråd det här.
Till att börja med :
Etanol/sprit har ett lägre energiinehåll än bensin. Därför drar en motor
alltid mer bränsle när den körs med etanol . Punkt.

Nästa grej att reda ut :
Ett modernt motorstyrstem (bränsle/tändning) är utrustat med en knacksenor.
Jaha.. o vad har man en knacksensor till måntro...
Jo en sak kan ju vara att styra tändning o bränsle mot knack eller ?
98.oktan är pga sitt oktantal mindre spikkänsligt .dvs man kan gå mycket tidigare i timing.
tidigare timing= högre effekt och lägre förbrukning. Punkt

Sidan laddades på: 0.070 sekunder