Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Tappar fart/varv. 13 år 8 månader sedan #38371

• jattejohan
  • jattejohan Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har problemet att när skotern når toppfart så tappar den varv och ca 5-7knop. Släpper man på gasen och trycker på igen uppnås toppfart och därefter upprepas felet.

Har nyligen bytt batteri, startmotor, startrelä och jordkabel för att åtgärda ett start/laddfel. Har även bytt tändstift nu i jakt på var felet kan sitta, utan resultat dock. Vad är nästa steg i felsökningen.

Ska tillägga att en kylslang tidigare läckte vatten som stänkte ner motorn ovanifrån. Denna är dock tätad nu. kan vatten ha smugit sig in på nåt olämpligt ställe?

Problemet gäller en xl1200 från 98.

Med vänlig hälsning,
Johan
Sea-Doo Spark 2up 900 ACE HO iBR - 2016
Yamaha Waverunner XL1200 - 1998

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Tappar fart/varv. 13 år 8 månader sedan #38376

• aholml
  • aholml Profilbild
  • New Member
  • New Member
Låter som att soppapumparna inte hänger med. Du kör toppfart tills flottörhuset är tomt, sedan återhämtar sig nivån och du kan köra fullt igen.

Vore kul om du kunde hjälpa mig med ett experiment. Köp en elektrisk pump med tryckgivare på mekonomen (700kr) eller biltema (billigare). Sätt pumpen innan filtret efter soppakranen.

Jag har gjort det på en gp1200 med 1100block. Förgasarna är för stora, så jag måste åka runt och choka lite grann. Annars funkar det. Eftersom jag inte kört in grejorna än har jag inte provat hålla fullt en längre stund. Men så pass länge att jag tror pumpen räcker till.

Du borde iofs köpa en med mer kapacitet. Jag har en som är rekomenderat för upp till 100hk, 100L/m 0,10bar.

Mycket enklare och förmodligen billigare än att byta membranen i originalpumparna!

Re: Tappar fart/varv. 13 år 8 månader sedan #38377

• nisse järnet
  • nisse järnet Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Kika igenom soppafilter, både det externa och det i förgasarna.
När den börjar gå dåligt, vad händer om du chokar lite?

aholml: Varför chokar du? Bättre om du bestyckar rätt :)
Superjet 701
Waveblaster 701

Re: Tappar fart/varv. 13 år 8 månader sedan #38379

• aholml
  • aholml Profilbild
  • New Member
  • New Member
Nisse Järnet: Har precis fått ihop grejorna. Vill helst få tag i förknasare från en waveraider 1100, så slipper jag experimentera. Sådana måste ju ha rasat en del genom åren, så det finns förgasare menar jag.

Re: Tappar fart/varv. 13 år 8 månader sedan #38405

• jattejohan
  • New Member
  • New Member
Inte hunnit testa något annat än att köra lite med den. Senaste problemet nu är att skotern tvärdog under färd och nu är strömlös. Batteriet var jättevarmt efter stoppet och vid test med annat batteri bara gnistrar det när man försöker lägga på kabeln på polen. Så det är kortslutning någonstans. Nytt fel eller kan det ha med fart-tappet att göra? Annars ska jag följa era råd och kolla igenom bränslefilter mm!

MVH/
Johan

Re: Tappar fart/varv. 13 år 8 månader sedan #38413

• nisse järnet
  • nisse järnet Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Kolla i elboxen samt jordkabel till motor och pluskabeln till startmotorn.
Superjet 701
Waveblaster 701

Re: Tappar fart/varv. 13 år 7 månader sedan #38598

• jattejohan
  • New Member
  • New Member
Ok, vid vidare felsökning har vi nu upptäckt att den nya startmotorn gett upp och det enda den gör är att lukta bränt. En ny beställd på garantin för montering i helgen. Kan en kortslutning i skotern orsaka bränd startmotor och att skotern dör under färd? Är fart-tappet resultatet av den här förmodade kortslutningen?

Innan vi får svaret i helgen så förmodar ju jag att skotern kommer starta och fungera sånär som på att den fortfarande kommer tappa fart. Sedan verkar det ju vara något elfel som ev kan uppstå igen och än en gång döda startmotorn?!

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.080 sekunder