Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Oil pump block off kitt 13 år 10 månader sedan #36283

• maxu
  • maxu Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hallojj. Köpte nyss en Gp 1200 r från 2001. Skotern har gått ca 68 timmar och själv har jag kört ca 3 timmar med den. Nu undrar jag om det skulle löna sig att koppla bort oljepumpen för att minska risken att motorn skär. Jag har läst en hel del forum och tydligen tycks Gp 1200r ha ganska lätt för att skära..:/
Vad har ni för erfarenheter där ute? För övrigt fungerar skotern perfekt. Oil pump block off kitt eller ej?
Tack på förhand för svaren :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Oil pump block off kitt 13 år 10 månader sedan #36284

• kawa300x
  • kawa300x Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Maxu skrev: Hallojj. Köpte nyss en Gp 1200 r från 2001. Skotern har gått ca 68 timmar och själv har jag kört ca 3 timmar med den. Nu undrar jag om det skulle löna sig att koppla bort oljepumpen för att minska risken att motorn skär. Jag har läst en hel del forum och tydligen tycks Gp 1200r ha ganska lätt för att skära..:/
Vad har ni för erfarenheter där ute? För övrigt fungerar skotern perfekt. Oil pump block off kitt eller ej?
Tack på förhand för svaren :)

Personligen hade jag nog mixat olja och soppan själv, systemet är ju 11år gammalt och har sina brister (oavsett märke).
Seadoo Gti -97 (97-03)
Seadoo GTX-04 (05-06)
Seadoo RXT -06 (06-08)
Yamaha FX SHO -08 (08-11)
Kawasaki 300x -12 (12-?)

Re: Oil pump block off kitt 13 år 10 månader sedan #36340

• maxu
  • New Member
  • New Member
Kanske det är säkrast att börja blanda själv, eller alternativt skall alla oljeslangar bytas...
Har läst om att det kan bli problem också med att blanda själv då cylindrarna och kolvarna smörjas med samma blandning kontinuerligt. Hur allmänt är det t.ex. att stiften blir 'nerdränkta' med olja då man inte använder sig av oljepumpen..?
Hur många procent olja är passande för Gp 1200R ifall jag väljer att börja blanda själv?

Tack för givande svar :) - Max

Re: Oil pump block off kitt 13 år 10 månader sedan #36349

• kawa300x
  • kawa300x Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Seadoo Gti -97 (97-03)
Seadoo GTX-04 (05-06)
Seadoo RXT -06 (06-08)
Yamaha FX SHO -08 (08-11)
Kawasaki 300x -12 (12-?)

Re: Oil pump block off kitt 13 år 10 månader sedan #36374

• maxu
  • New Member
  • New Member
Nu har jag äntligen fått skruvat ur alla delar på Gp:n som gör det omöjligt att nå förgasarna och oljepumpen. Jag kollade upp oljerören som går till förgasarna och konstaterade att de nog är i fungerande skick men rätt hårda i ändorna vilket dock gör att de hålls fast rätt så bra då de är formade.
Jag funderar ännu om jag skall gå över till premix eller ej men troligtvis blir det nog premix. Hur skall jag försäkra mig om att motorn får olja direkt efter att jag pluggat oljepumpen och installerat oil block off kitt? skall man försöka tömma alla bränsleslangar och tanken och därefter blanda 1/40 och försöka få igång motorn....?

- Max

Re: Oil pump block off kitt 13 år 8 månader sedan #38547

• vedboden
  • vedboden Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Nu kanske jag är helt ute å cyklar, men om du har någon koll på hur mycket soppa du har i tanken kan du ju blanda i en skvätt olja (1:40) och köra en kort stund med både premix och automix så bensinen som är blandad hinner in i systemet, sen koppla bort separata smörjningen.

Skotern får väl då för mycket olja den lilla stunden, men om det kan vara skadligt är jag inte rätt person att avgöra, men det TROR jag inte

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.060 sekunder