Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Lite frågor ang. Yamaha XL700 2003 14 år 5 månader sedan #33337

• niklases
  • niklases Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan! Jag har i helgen investerat i min första skoter. En Yamaha XL 700 från 2003,jag ville ha en driftsäker och relativt bränslesnål leksak, och givetvis ganska lättskruvad. I vilket fall testade den för första gången idag en snabbis innan den skall få sova lite i vinter. Det som dock slog mej var topphastigheten som var 30-31 knop (gps). Jag tyckte inte jag fick ut några högre varv av skotern heller, det kändes som det fanns en hel del mer och ge. Dom flesta sidor säger att den åtminstonde skall göra 45 knop. Vad kan detta bero på? Kan det ha nånting att göra med den kalla tempraturen?

I vilket som skall jag ska gå igenom förgasare, byta stift, etc till våren och hoppas jag löser detta. Fick för mej att den bludrade lite på toppvarven också. En sak till jag tänkte på var ang.
vinterförvarningen. Vi har just nu väldigt dåligt med utrymme att förvara den, och fundera på att göra som jag gör med båten. DVS. i princip ingenting, förutom att att täcka den riktigt och bygga ett ramverk. Givetvis är nog inte detta optimalt, men är det ok att göra så?
eller är det nånting som gör att vattenskotrar ej klarar denna behandlig. då ja tänker jag på
känsling plast eller dyligt?

/MVH
Niklas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Lite frågor ang. Yamaha XL700 2003 14 år 5 månader sedan #33339

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hej, om skotern varvar som den ska men inte ger så bra hastighet och acceleration kan nog impellerslitage vara ett bra ställe att börja felsöka på. Men om den bluddrar och inte ger toppvarv kan nog förgasaren vara bra ställe.

Gällande att kallförvara skotern så ska det inte vara några större problem. Se bara till att vinterkonservera den ordentligt och följ tillverkarens anvisning.

Vissa ska man köra glykol igenom för att klara vinterförvaring, andra är självdrenerande.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Lite frågor ang. Yamaha XL700 2003 14 år 5 månader sedan #33341

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Okej! Tack! Som sagt, börja med att kolla stift, förgasare etc. och se om det blir bättre. Funkar inte det får jag göra som du säger, byta impeller. Så skall det nog förhoppningsvis gå.

Finns det nån sida här på internet som går igenom ett bra sätt att vinterförvara en skoter?

MVH
Niklas

Re: Lite frågor ang. Yamaha XL700 2003 14 år 5 månader sedan #33342

• donken
  • donken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Du har väl sett att alla service manueler finns här på guppa.
www.guppa.se/index.php?option=co ... p&f=8&t=82

Re: Lite frågor ang. Yamaha XL700 2003 14 år 5 månader sedan #33343

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Jo, jag har suttit och läst den, men hittar ingenting om vinterkonservering tyvärr..

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.056 sekunder