Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Behöver hjälp! Oljepump, luftfilter mm. 14 år 8 månader sedan #31167

• fjompan
  • fjompan Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tjenare experter!

Är ganska nybliven ägare av min Gp1200r -01. Jag köpte skotern för 45 000 och den hade gått 133 timmar. Startar alltid går jämnt och fint och knappt en repa. VÄLDIGT fin i lacken. Rimligt pris? Jag är iallafall rätt nöjd. Men nu har jag blivit medlem här och då kommer nojan fram. Jag vill bara förtydliga att jag är ingen mekaniker direkt. Så kommer nog behöva en del assistans.

Jag lämnade in skotern för två veckor sedan hos en Yamaha verkstad typ en sk. 100 timmars service. Vet inte riktigt vad dem gjorde med 1800 pix kosta det iallafall. Han tyckte den gick fint.

Vad säger ni om oljepumpen ska jag ta bort den? Just nu är det separat oljeblandning och den drar tycker jag ganska mycket mer än 3 % sedan jag köpte den så har jag tankat kanske 300-350 liter bensin och ca 15-17 liter olja? Alltså drar den nästan dubbelt så mycket olja som den ska. Och i och med det så antar jag att luft filtret kanske har kladdat igen eller? för jag tycker prestandan har blivit lite sämre än när jag köpte den. Kan det vara att den får för lite luft? Och isf var sitter luftfiltret och var sitter oljepumpen?

Hör av er hjälp mig!! Tack på förhand/ MVH Fredrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Behöver hjälp! Oljepump, luftfilter mm. 14 år 8 månader sedan #31168

• fjompan
  • fjompan Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Samt om det går att bara skruva loss slangen till piss strålen å låta den spruta under vattnet ist?

MVH FREDRIK

Re: Behöver hjälp! Oljepump, luftfilter mm. 14 år 8 månader sedan #31180

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Grattis till skotern och välkommen till guppa!

Du kommer garanterat bli riktigt nöjd med din Gpr, klart underhållande driftsäker skoter om den sköts rätt.

Och just som du läst här på guppa av tidigare erfarenheter så är just oljepumpen på dessa motorer den som är den svaga länken och åtgärdas helst innan ett eventuellt ras inträffar! Lite som lotteri, somliga oljepumpar går hela motorns livslängd ut medans somliga bara några timmar? Oftast hänger det ihop med om dom gått i saltvatten och allmänt risigt skick, så korrosion låser vajrarna som styr oljemängden eller bara käkar upp oljepumpens utvändiga rörliga delar.
Nog om det, antingen kör du säsongen ut (det som återstår) och tar vintern på dig att fixa dit ett sk "oil-block off kit", dvs du monterar bort oljepumpen och ersätter den med ett litet lock och skrotar tillhörande slangar, kostnad material ca 100kr.
18-2048.jpg

Oljepumpen sitter framför motorn längst ner, du måste med andra ord ta bort avgassystemet.
Och i samma veva som du gör detta skulle jag undersöka om du har kvar din katalysator o isåfall ersätta den med en D-plate (=Mer effekt och inga framtida katalysatorras).

Testa sökfunktionen och du borde finna en hel del om det ämnet:)

Du har väl sett att du kan ladda ner servicemanualen för din yamaha här på guppa:
www.guppa.se/index.php?option=co ... p&f=8&t=82

Fjompan skrev: Tjenare experter!

Är ganska nybliven ägare av min Gp1200r -01. Jag köpte skotern för 45 000 och den hade gått 133 timmar. Startar alltid går jämnt och fint och knappt en repa. VÄLDIGT fin i lacken. Rimligt pris? Jag är iallafall rätt nöjd. Men nu har jag blivit medlem här och då kommer nojan fram. Jag vill bara förtydliga att jag är ingen mekaniker direkt. Så kommer nog behöva en del assistans.

Jag lämnade in skotern för två veckor sedan hos en Yamaha verkstad typ en sk. 100 timmars service. Vet inte riktigt vad dem gjorde med 1800 pix kosta det iallafall. Han tyckte den gick fint.

Vad säger ni om oljepumpen ska jag ta bort den? Just nu är det separat oljeblandning och den drar tycker jag ganska mycket mer än 3 % sedan jag köpte den så har jag tankat kanske 300-350 liter bensin och ca 15-17 liter olja? Alltså drar den nästan dubbelt så mycket olja som den ska. Och i och med det så antar jag att luft filtret kanske har kladdat igen eller? för jag tycker prestandan har blivit lite sämre än när jag köpte den. Kan det vara att den får för lite luft? Och isf var sitter luftfiltret och var sitter oljepumpen?

Hör av er hjälp mig!! Tack på förhand/ MVH Fredrik

Skvallerstrålen som sprutar rakt uppåt inga problem att fimpa, den är enbart för att du ska "synas" bland vågorna. Bara att klippa och plugga den.

Fjompan skrev: Samt om det går att bara skruva loss slangen till piss strålen å låta den spruta under vattnet ist?

MVH FREDRIK

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.056 sekunder