Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Yamaha GP 1200r 01 15 år 2 månader sedan #26229

• bjarne
  • bjarne Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Sha !

Det är såhär att jag köpte en Yamaha Gp 1200r - 01 förra året. Och jag är inte så insatt i vattenskotrar men körde iaf slutet av sommaren. Men den har gått 187 timmar och har både hört och snackat med yamaha och dem säger man ska byta kolvar och dylikt vid 180 timmar. så min fråga är man ska byta kolvar ? sen ska där på ny impeller för vissa blad e lite halvknäckta :? så vad ska man ha för impeller? Orginal eller gör det på sig mkt med "Trim" impeller? och sen har jag bara hört om bottenplattan? är det mkt lönt och sätta på en trimm platta ?

Tacksam för svar & Påpekningar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Yamaha GP 1200r 01 15 år 2 månader sedan #26271

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Visst byta kolvar och se över allt är att rekommendera, du vet inte om någon redan kanske har gjort detta? (Ta komp prov etc)

Personligen hellre meka och kosta på lite underhåll nu innan säsongen än att köra sönder sakerna helt och bli ståendes hela sommaren och vänta på reservdelar, då vi alla vet att säsongen e´galet kort i Sverige.

Impellern bör du också byta ut om den är kraftigt skadad även om den inte har några större synliga skador så bör du kontrollera toleransen mellan impellern och impellerslithuset som på denna skoter bör ligga på 0.6mm. -Bara ta ett bladmått och kontrollera.
Du kan tappa riktigt mycket med körbarhet/effekt genom att köra med en sliten impeller, då effekten inte går ner i vattnet och skotern upplevs att "slira" för en okunniga (även kallat kavitation)

Byter du kolvar och impeller så får du garanterat en roligare skoter med mer knuff i sig!
Passa även på att släng bort oljepumpen och kör oljeblandat direkt i tanken då dessa oljepumpar på Yamahas 2taktare är den svaga länken och oftast anledningen till ras!.

Du kan ladda ner en servicemanual till din skoter här på guppa:
www.guppa.se/index.php?option=co ... t=82-Lycka till!

Re: Yamaha GP 1200r 01 15 år 1 månad sedan #26909

• marz
  • marz Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Gäller ovanstående även för Yamaha XLT1200 -03? Eller är det något annat man ska tänka på där?

Marz
Yamaha 1200XLT -03 :)

Re: Yamaha GP 1200r 01 15 år 1 månad sedan #26910

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Jupps samma motor och pump nästan bara skrovet som skiljer...
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.052 sekunder