Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Yamahas motorer "skottsäkra"? 15 år 10 månader sedan #18540

• cazorp
  • cazorp Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Är lite sugen på att skaffa skoter, kanske här inför semestern. Har läst endel om Seadoo och yamaha här på forat och det verkar ju onekligen som att Seadoo är den största crowd-pleasern här på forumet. Dock har jag fått för mig att Yamaha är hejare på att bygga motorer och är man ute efter något "skottsäkert" som har riktigt bra driftsäkerhet och inte rasar stup i kvarten så slår Yamaha Seadoo på fingrarna. Frågan är väl om detta är sant eller om det bara är en skröna? I slutändan så är det ju likvärdiga motorer och teknik, och Rotax är ju erkänt driftsäkert om man pratar flygplansmotorer.. Så lite åsikter om hurivida detta är sanning eller bull-shit skulle vara intressant!
Letar vettig RXT-X + trailer till rätt pris

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Yamahas motorer "skottsäkra"? 15 år 10 månader sedan #18542

• rasmus.glans
  • rasmus.glans Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
ja yamaha är ju bra grejer o sea doo är de väll inget fel på dom häller
men sea doo har ju haft endel problem me kompressor brickor o lite annat smått o gott i kompressorn,och en del elfel på dom nya rxt 260 x.vet inte riktigt vad men lite små grejer. yamaha har ja inte hört nått om klart att dom också krånglar nån gång men de gör ju allting så...
kawasaki är ju också fina grejer :)
själv skulle ja ju ha köpt en yammaha elr kawasaki,har en yamaha nu o den går som en klocka :)
motorerna tror ja nog är bra både och egentligen men yamaha har ju sitt ryckte om ( super kvalitet)
lycka till med köpet

mvh rasmus :)
yamaha fx 140 -04 Såld!

Re: Yamahas motorer "skottsäkra"? 15 år 10 månader sedan #18550

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Allt beror ju lite på vad du tänkt köpa för skoter, 2-takt eller 4-takt, prisbild mm. mm.?
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: Yamahas motorer "skottsäkra"? 15 år 10 månader sedan #18557

• cazorp
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag har rätt lite att jämföra med, har kört ett par timmar på SHO och det är väl något liknande som jag skulle vilja ha, dvs. bra prestanda, men bra komfort och stuvutrymmen. Så frågan är väl hur de nyare Yamahavagnarna står sig mot tex. Seadoo, då båda kör med kompressor etc?

Re: Yamahas motorer "skottsäkra"? 15 år 10 månader sedan #18558

• perlan
  • perlan Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Det hänger väl ihop med effektuttaget HK/Liter volym också.

Jag valde att köpa en Yamma FX Ho, dvs utan kompressor för den hade rel lågt effektuttag på en 1,8L motor 180HK, dvs 100 HK/l, den borde således vara mer "skottsäker".
Yamaha FX HO -09

Re: Yamahas motorer "skottsäkra"? 15 år 10 månader sedan #18560

• gargamel
  • gargamel Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

PerLan skrev: Det hänger väl ihop med effektuttaget HK/Liter volym också.

Jag valde att köpa en Yamma FX Ho, dvs utan kompressor för den hade rel lågt effektuttag på en 1,8L motor 180HK, dvs 100 HK/l, den borde således vara mer "skottsäker".

HA HA Det va väll bensinförbrukningen du va rädd för å inte ras

Kom igen å köpp en riktig pulcka med kompressor om du ska kunna hänga på Helena å mig i sommar
YAMAHA SHO 2008 HK ? ? ? såld
YAMAHA SJ700 2011
YAMAHA FZR 2009

Re: Yamahas motorer "skottsäkra"? 15 år 10 månader sedan #18563

• cazorp
  • Senior Member
  • Senior Member
Är det stor skillnad mellan de olika modellerna och deras "förmåga" att ta 1-2-3 personer från A till B utan att blöta ner dem, om man kör försiktigt?

Min erfarenhet av SHO är att man gärna blir ganska rejält översköljd om det är lite krabb sjö och man försöker smyga genom vågor under planingströskeln och att man alltid får räkna med lite spray osv - tanken med ett ev. skoterinköp är att man ska kunna ta sig ganska torrskodd fram på dem om man vill, så frågan är vilken modell som är vettigast då?

Re: Yamahas motorer "skottsäkra"? 15 år 10 månader sedan #18564

• abu
  • abu Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

cazorp skrev: Är det stor skillnad mellan de olika modellerna och deras "förmåga" att ta 1-2-3 personer från A till B utan att blöta ner dem, om man kör försiktigt?

Min erfarenhet av SHO är att man gärna blir ganska rejält översköljd om det är lite krabb sjö och man försöker smyga genom vågor under planingströskeln och att man alltid får räkna med lite spray osv - tanken med ett ev. skoterinköp är att man ska kunna ta sig ganska torrskodd fram på dem om man vill, så frågan är vilken modell som är vettigast då?

En överbyggd båt kanske vore nåt? ;)

Nej men ärligt så är det väl ungefär så att desto längre skoter ju torrare klarar man sig.
GP1300R -08

Re: Yamahas motorer "skottsäkra"? 15 år 10 månader sedan #18571

• cazorp
  • Senior Member
  • Senior Member

ABu skrev:

cazorp skrev: Är det stor skillnad mellan de olika modellerna och deras "förmåga" att ta 1-2-3 personer från A till B utan att blöta ner dem, om man kör försiktigt?

En överbyggd båt kanske vore nåt? ;)

Nej men ärligt så är det väl ungefär så att desto längre skoter ju torrare klarar man sig.

Finns redan ;)

Men tricket är att kunna få med sig gumman, å hon gillar inte vatten över huvudet typ - så jag får nog satsa på en "snäll" skoter i förstaläget ;)

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.066 sekunder