Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Vatten i cylindern -GP1200R 15 år 10 månader sedan #17800

• danielgp1200r
  • danielgp1200r Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,

Skulle starta min Yamaha GP1200R idag, årsmodell -00, men utan resultat. Tog därför bort tändstiften och körde runt med startmotorn för att få bort bensinångorna, dessvärre sprutade det vatten ur cylindrarna. Två veckor tidigare var jag ute hela dagen och märkte inte av något problem med motorn, sedan dess har den stått och nu idag hände det ovannämnda.

Eftersom det sprutar vatten ur samtliga tre cylindrar borde det inte vara topplocket.

Har ingen aning om vad detta kan vara men det känns som att det är ett allvarligt fel.

Tacksam svar om vad detta kan bero på eller kanske det är någon som har varit med om något liknande.

MVH
Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vatten i cylindern -GP1200R 15 år 10 månader sedan #17802

• kalle
  • kalle Profilbild
  • New Member
  • New Member
Kopplade du på vattenslangen och körde motorn på land? Isf är det där ingen fara. Vattnet som går i avgaspipan kan rinna tillbaka in i motorn om man har kopplat på vattnet när motorn inte är igång.

Re: Vatten i cylindern -GP1200R 15 år 10 månader sedan #17851

• danielgp1200r
  • New Member
  • New Member
Hej,

Aa, det var precis så jag gjorde. Trodde allt överflödigt vatten pumpades ut. Så man ska alltså alltid motorn igång när man använder slangen på land?!

Tusen tack för svaret, trodde att motorn var totalkvaddad.

Men hur ska jag få bort allt vatten från cylindrarna, det tar inte slut? Har vevat runt på startmotorn relativt länge, och visst minskar det men fortfarande är det lite kvar.

MVH
Daniel

Re: Vatten i cylindern -GP1200R 15 år 10 månader sedan #17854

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

DanielGP1200R skrev: Hej,

Aa, det var precis så jag gjorde. Trodde allt överflödigt vatten pumpades ut. Så man ska alltså alltid motorn igång när man använder slangen på land?!

Tusen tack för svaret, trodde att motorn var totalkvaddad.

Men hur ska jag få bort allt vatten från cylindrarna, det tar inte slut? Har vevat runt på startmotorn relativt länge, och visst minskar det men fortfarande är det lite kvar.

MVH
Daniel

Ja du ska starta motorn, sedan koppla på vattnet.. annars kan det komma bakvägen in i motorn..
Så alltid motorn igång innan du tillför vatten! Och sedan stänger du av vattnet innan du stänger av motorn 8-)
GP1300R SÅLD*

Re: Vatten i cylindern -GP1200R 15 år 10 månader sedan #17879

• danielgp1200r
  • New Member
  • New Member
Okej, då ska jag tänka på det nästa gång, tack för tipset!

Några förslag på hur jag ska få ut allt vatten, känns som
att den kan vara ganska svårstartad med allt vatten i cylindrarna nu?!

Re: Vatten i cylindern -GP1200R 15 år 10 månader sedan #17887

• kalle
  • kalle Profilbild
  • New Member
  • New Member
Det är bara att ta ur alla tre stiften och köra på startmotorn. Lugna dig emellanåt så du slipper köra sönder startmotorn också...Det är ganska mkt vatten som ska ut, men det är viktigt att allt kommer ut så den inte får stå med vatten i

Re: Vatten i cylindern -GP1200R 15 år 9 månader sedan #19628

• affe850
  • affe850 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Kan någon förklara för mig hur vattnet kan tryckas in i cylindrarna ? ? ? ? ? ? :roll:
Andreas
Yamaha FX SHO

Såld
Yamaha GP 800

Re: Vatten i cylindern -GP1200R 15 år 9 månader sedan #19630

• discokaj
  • discokaj Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
www.guppa.se/index.php?option=co ... 7&start=10

Min egna erfarenhet läs min tråd, Kör utan tändstift ca 10-15starter, sätt dit stiften prova starta 5-8ggr med stift sen stänger du av... för mig rann det ut några dl genom gallret under när man stängde av,, plugga ur tändstiften igen och börja om 10-15starter sen fortsätta i samma ordning, det kommer gå ett helt batteri tro mig, när du gjort allt detta så kommer nog inte skotern starta på land men när du känner att det låter som vanligt och den har kraft nog så tar du ner den till sjön och försöker få igång den där... Ladda batterierna innan! När du väl fått igång den kör rejäl uppvärmning sen får du låta skotern sträcka ut ordentligt och verkligen ge full gas ett bra tag... blev visst inte så kort men detta funka för mig! :)

OBS ETT TIPS KOLLA INTE NER I MOTORN NÄR DU STARTAR UTAN TÄNDSTIFT DU KOMMER MÄRKA VARFÖR! :)

Re: Vatten i cylindern -GP1200R 15 år 9 månader sedan #19702

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Vattnet kommer in via avgaspipan/avgaslimpan.
Då kylvatten (sjövatten) som först passerar genom cylindrar o topplock förs vidare in i agaslimpan och hamnar slutligen i avgaspipans expansionskammare.
Är inte motorn igång så resulterar detta att vattnet rinner bakåt (istället för att följa med avgaserrna ut) in i motorn.

Det är också detta fenomen som kan inträffa när man bogserar skotern.
vatten rinner då in i motorn och ut genom fuggarna o in i själva skotern.
Får man förmycket vatten i skotern så är risken att man får dyka o hämta skotern från botten !

M.v.h

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.057 sekunder