Xem1 skrev: Läste i ett systerforum för vattenskotrar på andra sidan pölen. Där uppmärksammar man att flera åkare har skadats då deras Yamaha FZR har tvärstannat i hög fart och slängt av föraren över styret med allvarliga skador som följd. Det beskrivs som att köra på ett grund men skotern tvärstannar pga att pumphuset blivit överfullt av vatten?! Förstår inte riktigt hur men tänkte att det kan vara viktigt att ta upp detta här.
Det är alltså folk med orginalmaskiner som råkat ut för detta. Krävs en modifiering om man äger en FZR för att inte riskera att råka illa ut?
Har också läst detta på greenhulk.net men är lite tveksam till att det hänt med helt originalmaskiner. Om jag inte minns helt fel var Jerry (Mr Greenhulk) den förste som rapporterade problemet och det vid farter kring 74 mph och en bit efter helt original.
Jag har själv kört ett gäng timmar på en stock FZR under säsongen (som började 29/11 2008) och inte märkt några tendenser överhuvudtaget till overstuffing.
Vid några tillfällen har mycket erfarna guppamedlemmar varit med och kört, jag är övertygad att de instämmer i vad jag skriver.
Det är klart att om man börjar att modifiera sin skoter kan saker börja att hända, samma som om man börjar trimma en bil eller MC eller vad somhelst. Däremot är botemedlet mot overtuffing en tämligen enkel procedur, man byter intagsgaller. Detta är en modifiering som de allra flesta gör i alla fall för att ytterligare förbättra hook-up.