Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6939

• ec1
  • ec1 Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Läste i ett systerforum för vattenskotrar på andra sidan pölen. Där uppmärksammar man att flera åkare har skadats då deras Yamaha FZR har tvärstannat i hög fart och slängt av föraren över styret med allvarliga skador som följd. Det beskrivs som att köra på ett grund men skotern tvärstannar pga att pumphuset blivit överfullt av vatten?! Förstår inte riktigt hur men tänkte att det kan vara viktigt att ta upp detta här.

Det är alltså folk med orginalmaskiner som råkat ut för detta. Krävs en modifiering om man äger en FZR för att inte riskera att råka illa ut?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6941

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Xem1 skrev: Läste i ett systerforum för vattenskotrar på andra sidan pölen. Där uppmärksammar man att flera åkare har skadats då deras Yamaha FZR har tvärstannat i hög fart och slängt av föraren över styret med allvarliga skador som följd. Det beskrivs som att köra på ett grund men skotern tvärstannar pga att pumphuset blivit överfullt av vatten?! Förstår inte riktigt hur men tänkte att det kan vara viktigt att ta upp detta här.

Det är alltså folk med orginalmaskiner som råkat ut för detta. Krävs en modifiering om man äger en FZR för att inte riskera att råka illa ut?

Har också läst detta på greenhulk.net men är lite tveksam till att det hänt med helt originalmaskiner. Om jag inte minns helt fel var Jerry (Mr Greenhulk) den förste som rapporterade problemet och det vid farter kring 74 mph och en bit efter helt original.
Jag har själv kört ett gäng timmar på en stock FZR under säsongen (som började 29/11 2008) och inte märkt några tendenser överhuvudtaget till overstuffing.
Vid några tillfällen har mycket erfarna guppamedlemmar varit med och kört, jag är övertygad att de instämmer i vad jag skriver.
Det är klart att om man börjar att modifiera sin skoter kan saker börja att hända, samma som om man börjar trimma en bil eller MC eller vad somhelst. Däremot är botemedlet mot overtuffing en tämligen enkel procedur, man byter intagsgaller. Detta är en modifiering som de allra flesta gör i alla fall för att ytterligare förbättra hook-up.

Re: FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6945

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Blir det inte större risk för overstuff om man byter till ett intagsgaller med en skovel på?

Overstuff= Skotern går så fort att vattnet som trycks in i pumpen inte kan tas om hand av impellern utan vänder och går utåt igen, detta får skoterns bak att lyfta och nosen att då dyka.
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6946

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

Anders GP skrev: Blir det inte större risk för overstuff om man byter till ett intagsgaller med en skovel på?

Overstuff= Skotern går så fort att vattnet som trycks in i pumpen inte kan tas om hand av impellern utan vänder och går utåt igen, detta får skoterns bak att lyfta och nosen att då dyka.

Man skulle kunna tro att det är så, men de sk. Top loader gallren har en bättre förmåga att evakuera vattnet när pumpen slutar att processa alt. inte klarar av att hantera allt vatten som trycks in.

Re: FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6951

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Vi får hoppas att detta inte händer med Niklas skoter då den nu börjar närma sig 70knop lite tråkigt att kliva av skoter då för att försöka gå på vattnet. I försig så är väl Niklas kanske rätt person att försöka sig på det med tanke på att han är mer på sjön än på land.
/Robban :)

Re: FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6953

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

Robban skrev: Vi får hoppas att detta inte händer med Niklas skoter då den nu börjar närma sig 70knop lite tråkigt att kliva av skoter då för att försöka gå på vattnet. I försig så är väl Niklas kanske rätt person att försöka sig på det med tanke på att han är mer på sjön än på land.
/Robban :)

Med SHO är det ingen fara alls! En avgörande skillnad mellan SHO och FZ skroven är dimensionen på tunneln, på SHO är den inte alls lika stor. För övrigt har ju Niklas bytt till ett top-loader galler redan.

Re: FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6969

• nesam
  • nesam Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag har läst att det har hänt på maskiner som är helt original också.
Det dom gjorde när detta uppstod var att dom körde full gas och sedan släppte dom gasen tvärt.
Det är vad jag har hört iaf.

Re: FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6972

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

Jacke skrev: Jag har läst att det har hänt på maskiner som är helt original också.
Det dom gjorde när detta uppstod var att dom körde full gas och sedan släppte dom gasen tvärt.
Det är vad jag har hört iaf.

Som jag skrev har jag läst samma sak men ställer mig tveksam till det då vi inte sett minsta antydan till overstuffing eller bucking.
Vi har dessutom provocerat maskinen så långt det bara varit möjligt för att framkalla situationen men det har inte lyckats.
Det är just vid hastigt gasavdrag som fenomenet enklast uppstår, när impellern varvar ner och inte processar vattnet som trycks in i tunneln, men vi har provat även det.

Re: FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6976

• induct
  • induct Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tuta och kör!!;)

Re: FZR tvärstopp pga "Overstuffing" 16 år 8 månader sedan #6978

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Rxx skrev: Det som ni skriver, händer ju när man tex hoppar på vågor.(hänt mig) att när man släpper gasen innan man landar så tar det bom stopp. Har hänt mig i alla fall.. och det är ju inte så trevligt! :-D

Jag förstår inte men är det så att du släpper gasen i sånt fall så är det lätt av hjälpt med lite buntband eller silver tejp. Vilket är Stockholms Offshore hemliga vinnarknep på tävlingarna dom gaffar gasen sätter fast fötterna för att sen hålla i sig för kung och fosterland :-D

Overstuffing det är vad jänkarna gör med sina kalkoner.
Bucking det är väl det man tar in i Thailand en hink med sprit som man blir skit full av eller?

Vi får hoppas att vi inom snar framtid får reda på vilket mod som de skotrar som drabbats har det är ju inte så himla kul att göra ett crashstop när man är ute och kör.
/Robban

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.065 sekunder