Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35815

• skeldar
  • skeldar Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0

MagnusBengtsson skrev: Varför skall du ha något som är helt vattentätt? För det första så svettas man ju så efter en halvtimme är det ändå lika blött som i en neoprensko och sen så lär det ju komma in vatten ovanifrån så i slutändan, om vattnet inte kan ta sig ut nedåt, så blir det ju bara blötare i en "tät" sko!

Tänkte att man säkert kommer frysa ihjäl om man kör med något som inte är vattentätt när det är typ 2 grader i vattnet. Men det kanske inte behövs eller? Klarar man sig i alla fall? Jag har alltså tänkt att jag ska kunna köra skoter sålänge inte isen ligger :-D

Antingen så ska jag köpa en torrdräkt med insydda strumpor och ett par neoprenskor som håller värmen bra.
Eller
Så blir det några så vattentäta och varma neoprenskor som möjligt och en torrdräkt som saknar skydd på fötterna. Har kollat på denna torrdräkt:
www.surfstore.se/product.html/torrdrakt-jobe?category_id=16
Denna är ju typ 3000 kr billigare än om man ska ha en med insydda strumpor.
Vad tror ni är bäst att sattsa på?

Samlar ihop de förslag och rekomendationer som har dykt upp här i tråden:

Skor:
- 654.se/surf/vatdrakter/oneill-psychofreak-split-toe-3-5-mm/
- www.jobesports.com/products/pwc/shoes/h2o-shoes-high-model/
- www.seapax.se/stovlar-pu-p-2168-c-265.aspx
- www.surfspot.se/sko-ascan-star-thermo-6-mm.html
- www.surfspot.se/review/product/list/id/1626/category/24/
- www.xxl.se/vattensport/dykning/vaatdrakt...w-zipper-7mm-1059506
-Tips på bra hemsida: www.surfspot.se/vatdrakter/vatdraktskor.html

Torrdräkt:
- www.blocket.se/ostergotland/Torrdrakt_39...4&w=3&last=1
-Tips på bra hemsida: www.wetsuitoutlet.co.uk/
SeaDoo GTX Limited iS 260 -14
SeaDoo GTI SE 155 -12
GoPro HD HERO2

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35816

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag står fast vid dom jag tipsade om.
Det är säkert minimal skillnad när man kikar på varmare modeller. Men dom jag köpt har dubbla kardborrespännen, dom sitter superskönt och är riktigt varma :)
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35817

• skeldar
  • skeldar Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member

Jetpilot87 skrev: Jag står fast vid dom jag tipsade om.
Det är säkert minimal skillnad när man kikar på varmare modeller. Men dom jag köpt har dubbla kardborrespännen, dom sitter superskönt och är riktigt varma :)

Det lutar faktiskt åt att det blir dom, de verkar vara riktigt bra!
Föresten, har sett att du har startat tidigt med kort våtdräkt.. Vad säger du om denna torrdräkt utan insydda strumpor? www.surfstore.se/product.html/torrdrakt-jobe?category_id=16
Kommer man frysa om man kör i november när det är kalt i vattnet? om jag alltså t ex har de neoprenskor som du rekomenderade?

Har även pratat med en på SurfeStore.se som rekomenderade att man skulle sattsa på en våtdräkt istället för en torrdräkt. Han sa att de som kostar ca 2500 kr är så pass bra så de är nästan helt vattentäta. Vad säger ni om det??
SeaDoo GTX Limited iS 260 -14
SeaDoo GTI SE 155 -12
GoPro HD HERO2

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35818

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Om man kommer att frysa eller inte beror ju inte enbart på vad man har på sig.
Hur bra kroppen hanterar kyla (och värme) varierar ju ifrån person till person så man måste känna efter själv lite hur det ligger till.
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35821

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

skeldar skrev:

Jetpilot87 skrev: Jag står fast vid dom jag tipsade om.

Det lutar faktiskt åt att det blir dom, de verkar vara riktigt bra!
Föresten, har sett att du har startat tidigt med kort våtdräkt.. Vad säger du om denna torrdräkt utan insydda strumpor? www.surfstore.se/product.html/torrdrakt-jobe?category_id=16
Kommer man frysa om man kör i november när det är kalt i vattnet? om jag alltså t ex har de neoprenskor som du rekomenderade?

Har även pratat med en på SurfeStore.se som rekomenderade att man skulle sattsa på en våtdräkt istället för en torrdräkt. Han sa att de som kostar ca 2500 kr är så pass bra så de är nästan helt vattentäta. Vad säger ni om det??

Jag kör själv med en billigare våtdräkt (1000:-) den är så gott som vattentät över brösst & mage. Men inte på övriga kroppen.
Det stämmer att det finns riktigt täta våtdräkter.
Dom släpper inte lite vätska åt gången så att det hinner värmas upp. Och så ligger det bakom ett gummiliknande material som gör att det inte kyls ner lika mycket av fartvinden osv.

Självklart kommer du frysa om du flyger i vattnet med en våtdräkt i November.
Men det går ju inte jämföra med kylan du skulle upplevt utan dräkt. Ingen panikkyla med andra ord helt enkelt.

Vill du verkligen vara varm och torr så rekommenderar jag dig en torrdräkt istället (Även om jag själv aldrig skulle åka skoter i det)
PeterE här på forumet åker ju i en lång våtdräkt, ovanpå det hade han vanliga kläder & sen ett tunt regnställ över. Han var helt knuttorr under regnstället trots att vi hade lekt en hel del i vågor :)
Men köper du en våtdräkt så skulle jag rekommendera dig att köpa lång modell :) För jag måste medge att jag fryser om benen när det skvätter vatten. Tar på mig mina löpartights istället :) har inte hunnit/orkat/velat köpa en lång torrdräkt såhär precis innan högsäsongen.

Skicka PM om du vill veta mer detaljerat eller så!

Lycka till!
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35855

• najkks
  • najkks Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
om nån är ute efter "sommar-neopreneskor" nu till 2012 så har jag ett par över

perfekt grepp, dock strl 46 - så om du känner att du står stadigt på jorden - pma :)

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35880

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
vill tillägga en konstig sak.. jag å tjej kompisen hade på oss torrdräkt och på fötterna hade vi ett par rejäla jobe skor i neopren "en riktig sko" med andra ord.
vi frös som satan.
medan vår kompis hade vanliga neopren sockor på sig och var barfota i dem, han frös inte han hade väll 38 grader där inne, dock var han såklart blöt om fötterna hela dagen, å vi hade smått fuktiga strumpor.. detta var när det var 5-8 grader i vattnet. :mad2:
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35881

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Kör med stövlar när du har torrdräkt så kommer du vara varm om fötterna.

/Robban

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35890

• kawa300x
  • kawa300x Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Robban skrev: Kör med stövlar när du har torrdräkt så kommer du vara varm om fötterna.

/Robban

Haha du han före mig, tänkte just skriva det! :mad2: Har klippt av skaften på stövlarna 1/3 så de passar under torrdräkts benen, sen en tjock strumpa i gummi sockorna så är man varm och go! :mad2: (tipps, jula har svarta gummistövlar för 99:-)
Seadoo Gti -97 (97-03)
Seadoo GTX-04 (05-06)
Seadoo RXT -06 (06-08)
Yamaha FX SHO -08 (08-11)
Kawasaki 300x -12 (12-?)

Re: Bra vattenskoter skor? 14 år 3 månader sedan #35891

• magnusbengtsson
  • magnusbengtsson Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

skeldar skrev:

MagnusBengtsson skrev: Varför skall du ha något som är helt vattentätt? För det första så svettas man ju så efter en halvtimme är det ändå lika blött som i en neoprensko och sen så lär det ju komma in vatten ovanifrån så i slutändan, om vattnet inte kan ta sig ut nedåt, så blir det ju bara blötare i en "tät" sko!

Tänkte att man säkert kommer frysa ihjäl om man kör med något som inte är vattentätt när det är typ 2 grader i vattnet. Men det kanske inte behövs eller? Klarar man sig i alla fall? Jag har alltså tänkt att jag ska kunna köra skoter sålänge inte isen ligger :-D

Ja, alltså som jag skrev (eller gjorde jag inte det?) så var jag ute den 10e och 11 mars första gångerna i år och då var det 2 grader i vattnet i hamnen samt 1 grad utanför i skärgården i Göteborg och det blåste dessutom 12 m/s första dagen så fötterna sköljdes regelbundet i kallt vatten.
Värt att tillägga är att jag tillhör typen som fryser LÄTT om fötter och händer.
Står därmed fast vid att mina våtdräktskor är riktigt bra! :-D
Järnbröderna AB
Sea-Doo GTX Limited iS 260 2011

Securmark Stöldskyddsmärkning
Garmin 620 flushmount, BlueChart G2 Vision VEU711L
Jobe Binar towable

Sidan laddades på: 0.074 sekunder