Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: GPS till skotern 17 år 3 månader sedan #1293

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
jag har inte hittat något sådant. dock var det nästan prick 1 år sedan jag satt å bråkade med min gps och få kartan att visa sig på data skärmen... så om du känner att du har tid och lust att brottas med detta så är det uppskattat från min sida iaf. =)

daniel_ skrev: Sen tror jag att man i princip om man har köpt kartmaterial på kort, att man kan ladda ner Bluechart från internet typ Piratebay eller om jag bränner skivan, och sedan använda det som karta i datorn och ladda över rutter och intressepunkter men dock inte kartan eftersom de inte är upplåst, kan kolla upp detta om det är intressant?

5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: GPS till skotern 17 år 3 månader sedan #1294

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Prata med Garmin nyss, han va inte säker om man behövde koder för att installera Bluechart från CD till datorn. Men om det gick utan koder och du kan starta programet så kan man föra över rutter och intressepunkter till gpsen. Testa o ladda hem Bluechart från internet om du vill det eller så kan jag bränna en kopia på skivan så får du testa. Men du får ingen kod ;)
Seadoo, det enda rätta :)

Re: GPS till skotern 17 år 3 månader sedan #1301

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: GPS till skotern 17 år 2 månader sedan #1580

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Sedär =) nu kom min Garmin 420 plotter med flushkit :D
var det inte nån vänlig själ som har lust att länka lite bilder på hur ni monterat dem? jag tänkte ju dra den i handsfacket :D

Här skall byggas :D

Re: GPS till skotern 17 år 2 månader sedan #1590

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Jag vet inte om luckan på en RXP-X ser lika dan ut som på RXT och RXT-X. Men så här ser min håltagning ut för en Garmin 420 med Flush monterings sats. Det man bör tänka på är att försöka göra håltagningen så långt ner på luckan så att byglarna inte tar i mot framkant när lyckan skall stängas i sådant fall får man värma ut plasten eller göra slitsar i lådan för byglarna.
En annan sak är att man bör borra ett hål i botten av handskfacks lådan närmast sadeln så att vatten som kommer in rinner ner i maskin rum och inte stannar kvar i lådan då den blir varm när man kör och vattnet förångas Gps är dock vattentät men vattenånga har en benägenhet att leta sig in med resultat att skärmen blir immig så borra ett eller två hål.
Du bör även sätta dit en vattentät brytare så att du kan bryta strömmen när du tar bort Gpsen och även så måste du säkra av plus sladden så om det skulle bli kortis så att du inte skadar el systemet i skotern. Allt detta hittar du på båtbutiker typ Seasea för en ganska billig penning. Skall du sätta lanternor på skotern så sätt dit en dubbel brytare så har du det färdigt när du skall sätta dit dom.
När du drar vingmuttrarna så dra dom försiktigt dom går lätt av avsluta med att lägga sika runt innerkanten.

Du tänk på att sätta Gpsen åt rätt håll jag monterade dit hela skiten kollade att texten på locket stod åt rätt håll när allt var klart och silikonat så tog jag och öppnade locket och då kom orden helt naturligt :mad2: :mad2: :mad2: :mad2: :mad2: jag hade monterat den upp och ner det var bara att ta bort och göra om.
GPS 1.JPG
Lycka till /Robban

Re: GPS till skotern 17 år 2 månader sedan #1599

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
MKT bra tips :D evigt tacksam!

för övrigt ser luckan på pricken ut. tror inte det är nån skillnad direkt heller :D
då vädret slog om från +15 grader och sol här i gbg till mulet eventuellt regn i helgen så lär jag montera GPS istället :D

/Tommy

Re: GPS till skotern 17 år 1 månad sedan #2543

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tycker Robbans installation av Garmin 420 ser riktigt snygg ut. Men var tar man ström ifrån? Skulle vilja se bilder på detta med brytare och säkringar. Helt ny på sånt :oops:

Re: GPS till skotern 17 år 1 månad sedan #2544

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Du tar ström direkt från batteriets poler men du måste sätta ditt en säkring någonstans på ledningen så att du inte får kortis om något skulle hända. Och brytaren kan du sätta var du vill se bara till att den är vatten tätt lättast blir det om du sätter en vipp brytare som det är rund skrov genom föring på då är det bara att bora ett hål och sätta ditt den. Lycka till och tänk en gång extra inna du sätter borren i skotern så att det bli rätt

Re: GPS till skotern 17 år 1 månad sedan #2545

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Robban skrev: Du tar ström direkt från batteriets poler men du måste sätta ditt en säkring någonstans på ledningen så att du inte får kortis om något skulle hända. Och brytaren kan du sätta var du vill se bara till att den är vatten tätt lättast blir det om du sätter en vipp brytare som det är rund skrov genom föring på då är det bara att bora ett hål och sätta ditt den. Lycka till och tänk en gång extra inna du sätter borren i skotern så att det bli rätt

I min 420 ingick faktiskt säkring mm.
kopplade in den bakom datorlådan (RXP-X) också så den stänger av sig 30 sekunder efter man drar nyckeln ur scootern =)
borde fota och visa =) är galet nöjd =)

Re: GPS till skotern 17 år 1 månad sedan #2549

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

morbid skrev:

Robban skrev: Du tar ström direkt från batteriets poler men du måste sätta ditt en säkring någonstans på ledningen så att du inte får kortis om något skulle hända. Och brytaren kan du sätta var du vill se bara till att den är vatten tätt lättast blir det om du sätter en vipp brytare som det är rund skrov genom föring på då är det bara att bora ett hål och sätta ditt den. Lycka till och tänk en gång extra inna du sätter borren i skotern så att det bli rätt

I min 420 ingick faktiskt säkring mm.
kopplade in den bakom datorlådan (RXP-X) också så den stänger av sig 30 sekunder efter man drar nyckeln ur scootern =)
borde fota och visa =) är galet nöjd =)

Fota gärna. Tror det är fler än mig som är sugna på denna installation. 420 verkar som ett prisvärt och bra val för vattenskoterägare.

Sidan laddades på: 0.084 sekunder