Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Lämplig maskin för tung förare? 13 år 11 månader sedan #38784

• mackeno1
  • mackeno1 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej, ny på forumet och vill ha lite råd.

Jag är sugen på en jetski men har en känsla av att min vikt kan ställa till det, väger in på 110kg i badbyxor..

Har provat en Superjet 650 från sent 80-tal och den studsade ganska friskt i fram så fort man slog på gas, antar att det beror på relativt lätt maskin med mycket vikt i bak. Är nyare Superjet runt 03-04 bättre i detta avseende eller kan jag räkna med att dom beter sig likadant?
Har förstått att Kawasaki SXR 800 är en tyngre och stadigare maskin, detta borde väll betyda att den kan hantera min vikt bättre?

Kommer dessutom att köra ganska mycket i havet vilket gör att det ofta går lite vågor, antar att detta ytterligare förvärrar studsandet i fram..

Personligen föredrar jag Superjeten, baserat på så simpla saker som utseende och att Yamaha i mina ögon står för bättre kvalité. Men vill ju inte gå och köpa en maskin som jag sedan inte kan ha roligt med på grund av att jag är för tung för den.

Så är det någon annan som väger +100kg och som kan ge mig lite tips och råd? Finns kanske andra märken och modeller? Har inte tänkt lägga över 40k och vill ha en maskin från -03 eller nyare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Lämplig maskin för tung förare? 13 år 10 månader sedan #39024

• jojje12345
  • jojje12345 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Jag har en trimmad yamaha superjet 02 och brorsan har en nästan standard sxr800. Jag väger in på 115 kg och är riktigt kass på att köra trots att jag kört i några år men jag fegar väl förmycket.
Som kass förare kan jag rekommendera sxr800 för den är mycket lättare att köra och då blir det roligare. Steget från noll till att kawan inte räcker till är långt.
Dom som kan köra ordentligt säger att yamahan är roligare och många föredrar gamla trubbnosen från nittiotalet.

Min yamaha är nån gammal värstingmaskin med bra trim men prestandamässigt skiljer det inte mycket i verkligheten. Orginal-kawan känns dock riktigt slö i jämförelse.
Brorsans förra sxr hade trimpipa och annan tändning och luftfilter och den var mycket vassare än en orginal.

Mitt råd är att leta efter en milt trimmad sxr800 eller en välskött orginalare.

Köp inte nån gammal sönderskruvat skräp bara för det är billigt. Det ger bara massa huvudbry såvida man inte gillar och kan skruva.
Lycka till med sökandet.

Re: Lämplig maskin för tung förare? 13 år 10 månader sedan #39059

• nisse järnet
  • nisse järnet Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Bodde du i Sthlm? Du kan få testa min Superjet om du vill, den ska säljas :)
Superjet 701
Waveblaster 701

Re: Lämplig maskin för tung förare? 13 år 10 månader sedan #39060

• mackeno1
  • Junior Member
  • Junior Member
Köpte mig en Waveblaster -94 istället för en ståmaskin, har bara kört den en gång men det var riktigt kul. :-D

Re: Lämplig maskin för tung förare? 13 år 10 månader sedan #39069

• nisse järnet
  • nisse järnet Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Såg att tråden var lite gammal, trodde du vart sugen på en ståmaskin också :D
Superjet 701
Waveblaster 701

Re: Lämplig maskin för tung förare? 13 år 10 månader sedan #39072

• mackeno1
  • Junior Member
  • Junior Member
Skulle gärna ha en, men jag har redan fler fordon än jag hinner använda så det får nog vänta..

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.063 sekunder