Hej!
Vill ge lite information om de omtalade kompressoringarna som bryts sönder och hur viktigt det är att det görs rätt. Vill även kasta lite ris på de så "duktiga" seadoo" handlarna som gärna berättar att SATHS´s inte är auktoriserad av seadoo.
FIck in en RXP -05 på service i fredags, kunden var helt i upplösningstillstånd då hans maskin stått på en aukt seadoo verkstad i snart 1 år...och nu tröttnat...undrar varför?
Bakgrund som jag fick!
Maskinen var inne på en 50-timmars service, väldigt kort därefter rasade ringarna...
Maskinen lämandes då in och det konstaterades att kompressorn rasat. kunden fick betala en bra bit över 10 000:- för detta.
Sedan gick den i c:a 3-4 timmar, då började den varna för lågt oljetryck plus att den ryker blått.
Ajajaj var min första tanke och en aukt seadoo handlare/verkstad har inte löst det.. ny motorkanske!!??
Idag så gick vi igång på maskinen, började med att snabbt se över maskinen på utsidan, helt svart och sotig vid avgasmynningen hmm startar upp den, hostar och fräser och går allmännt dåligt.
Stannar maskinen, tittar ner i skrovet... 0.5 dm olja i skrovetsbotten, det är nu man börjar bli riktigt bekymmarad.
Första tanken är att block/topp har eller liknande har sprukit, men en snabb flukt på stiften säger att alla tre ser ut som om de doppats i spillolja. Skumt...ja!!
Letar vidare baklänges, hittar inga synliga läckage på motor. Funderar på om SC har rasat igen då SD ofta använder sina egna "skitringar" vid renovering, lossar på slangen mellan airmanifold (luftburken med intercoollern i) och sc, REJÄLT MED OLJA HÄR MED???? hela sc är full med olja?? Röret som går till luftburken är full med olja.
Hmm letar vidare hur kan olja komma in där?? jo via slangen som kommer från vevhusventilation, men varför?
Då börjar tankarna snurra, tänk om de så duktiga sedaoo handlarna inte rensat maskinen från de trasiga ringarna näääää!!

. Alla 4-tec motorer har dubbla oljepumpar, en främre och en bakre, börjar montera ner den främre.
Jodå, har låg det rejält med rester, delar oljepumpen, TOTALT SKUREN! "se bilden" axeln har till och med delat sig.DSC00096.JPG
Så pumpen har skurit, den bakre pumpen trycker på olja som inte kommer vidare för att pumpen står still, olja måste åka någonstans så den trycks ut via vev-ventilationen. Vad som mer gått sönder vet jag inte men oljeförsörjningen har försvunnit så... men nu är det kväll återkommer imorgon om ni är intresserade
Så vad jag vill säga, det är ytterst viktigt att rensa ut de gamla ringarna, de är gjorda av en keramisk metall och är stenhårda, förstör allt i sin väg genom motorn.
STANNA ALLITD DIREKT!! Du spar åtskilliga 1000lappar.
PS: Det som tog SD handlare 1 år tog mig 1 timme

klapp på axlen,