Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6664

• saths performance
  • saths performance Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 4
Hej!

Vill ge lite information om de omtalade kompressoringarna som bryts sönder och hur viktigt det är att det görs rätt. Vill även kasta lite ris på de så "duktiga" seadoo" handlarna som gärna berättar att SATHS´s inte är auktoriserad av seadoo.

FIck in en RXP -05 på service i fredags, kunden var helt i upplösningstillstånd då hans maskin stått på en aukt seadoo verkstad i snart 1 år...och nu tröttnat...undrar varför?

Bakgrund som jag fick!
Maskinen var inne på en 50-timmars service, väldigt kort därefter rasade ringarna...
Maskinen lämandes då in och det konstaterades att kompressorn rasat. kunden fick betala en bra bit över 10 000:- för detta.
Sedan gick den i c:a 3-4 timmar, då började den varna för lågt oljetryck plus att den ryker blått.
Ajajaj var min första tanke och en aukt seadoo handlare/verkstad har inte löst det.. ny motorkanske!!??
Idag så gick vi igång på maskinen, började med att snabbt se över maskinen på utsidan, helt svart och sotig vid avgasmynningen hmm startar upp den, hostar och fräser och går allmännt dåligt.
Stannar maskinen, tittar ner i skrovet... 0.5 dm olja i skrovetsbotten, det är nu man börjar bli riktigt bekymmarad.
Första tanken är att block/topp har eller liknande har sprukit, men en snabb flukt på stiften säger att alla tre ser ut som om de doppats i spillolja. Skumt...ja!!
Letar vidare baklänges, hittar inga synliga läckage på motor. Funderar på om SC har rasat igen då SD ofta använder sina egna "skitringar" vid renovering, lossar på slangen mellan airmanifold (luftburken med intercoollern i) och sc, REJÄLT MED OLJA HÄR MED???? hela sc är full med olja?? Röret som går till luftburken är full med olja.
Hmm letar vidare hur kan olja komma in där?? jo via slangen som kommer från vevhusventilation, men varför?
Då börjar tankarna snurra, tänk om de så duktiga sedaoo handlarna inte rensat maskinen från de trasiga ringarna näääää!! ;) . Alla 4-tec motorer har dubbla oljepumpar, en främre och en bakre, börjar montera ner den främre.
Jodå, har låg det rejält med rester, delar oljepumpen, TOTALT SKUREN! "se bilden" axeln har till och med delat sig.DSC00096.JPG
Så pumpen har skurit, den bakre pumpen trycker på olja som inte kommer vidare för att pumpen står still, olja måste åka någonstans så den trycks ut via vev-ventilationen. Vad som mer gått sönder vet jag inte men oljeförsörjningen har försvunnit så... men nu är det kväll återkommer imorgon om ni är intresserade ;)

Så vad jag vill säga, det är ytterst viktigt att rensa ut de gamla ringarna, de är gjorda av en keramisk metall och är stenhårda, förstör allt i sin väg genom motorn.
STANNA ALLITD DIREKT!! Du spar åtskilliga 1000lappar.
PS: Det som tog SD handlare 1 år tog mig 1 timme ;) klapp på axlen,
// Thomas / SATH´S Performance
040-630 09 93 ,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6667

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Självklart vill vi läsa vidare om detta och Thomas lägg gärna ut fler bilder på denna rep. Auktoriserad av seadoo eller inte jag tror inte att det spelar någon större roll i längden det viktiga är att man gör bra jobb till rätt pengar inte nödvändigtvis billigast. Det handlar så mycket mer om kundbemötandet plus att man inte tar in mer jobb än vad man klarar av på utsatt tid och att man tar ansvar för de jobb man utfört. Det tar år att få ett bra ryckte men det tar bara dagar att få ett dåligt ryckte. Det går snabbt nu för tiden då internet finns. Vi som kör lägger ganska stora pengar på våra maskiner och då vill man ju inte sitta och få höra dåliga ursäkter varför inte den blev klar denna vecka heller.

Jag tror att man kommer himla långt på att vara ärlig mot sin kund för det är ju kunden som väljer var man skall serva sin skoter inte mekanikern.

Du bidrar ju här med din kunskap och tid jag hoppas att du har knutit några kunder till dig genom forumet. Jag har ju i alla fall handlat i din webshop en gång plus fått en hel del bra råd, då du finns i Malmö området och jag i Stockholm vilket gör att det är så himla drygt att köra ner skoter till dig för att trimma tex.
/Robban

Re: Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6680

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Bra läsning. Då det uppenbarligen är SD handlaren som orsakat detta så bör de också vara återbetalningsskyldiga.

I övrigt så vore det bra med en "återförsäljar-sektion" här på forumet där handlare och serviceverkstäder kan få både ris och ros. Jag har inte hållt på länge med skoter men jag är redan trött på alla oengagerade och okunniga handlare.

Robin
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6691

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Intressant läsning då min egna skoter hade ett kompressor ras i slutet av maj. Den var inne på en auktoriserad och känd Stockholms verkstad i 5 veckor innan de ens började jobba med den. Hade de inte börjat när jag ringde där den 5:e veckan så hade jag flyttat den till en annan verkstad (hade redan kollat upp med 2 andra som kunde börja direkt). Fick tillbaka den efter 6 veckor och 38500 i reparationkostnader. Kör en timme och sedan går kamkedjan av. Tar en vecka på verkstaden och ca 10000 i kostnad. De plockar ihop skotern och upptäcker då att även drevet till kamkedjan är skadat och måste bytas. Drevet sitter tydligen tillsammans med vevaxeln (det här kan nog du bättre än mig, jag har då ingen aning) och vevaxeln måste också bytas inom några timmars körning.

Kollar man inte allting på skotern när man får in den? Speciellt om det varit ett stort kompressor ras med lösa delar överallt (bl.a. dessa keramiska delar du nämnde överallt i oljepumparna, inkilade i motorblocket m.m.). När man sedan får in den igen med trasig kamkedja så kollar man väll drev och allt runtom?

Har ledsnat helt på att lägga ut pengar på ingenting. Har bett om prisuppgift för inbyte och köpa ny nu så får vi se hur det blir.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6696

• spy666
  • spy666 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Fan! Man blir riktigt orolig när man läser sånt här..... :shock:
Åker: Seadoo GTX sc -03

Re: Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6697

• saths performance
  • saths performance Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 4
Tja!

Vill bara säga att jag har full respekt för att man har mycket att göra, det som vissa inte alla förstår är att vi har INGET att göra 8 månader om året sen kommer allt på en gång. 6 veckor är kanske lite lång tid dock.

LIME - Vi har dock aldrig behövt byta kamkedja någonsin så du har definitivt haft otur, att man måste byta veven låter märkligt, men som sagt jag har inte skruvat i maskinen och vill inte göra spekulationer.

SPY666 - Du behöver generellt inte vara orolig, de flesta SD-handlare är riktigt duktiga o vet vad de pratar om. Men som i alla andra branscher finns det vissa som inte vet vad de pratar om eller vad de gör.

Robban - Har beställt nya grejor , skall plocka ur motorn i helgen, då får vi se om det finns inre skador...Återkommer med bilder o mer info..
// Thomas / SATH´S Performance
040-630 09 93 ,

Re: Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6699

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
............
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6719

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja en nöjd kund pratar med 3 stycken, en missnöjd pratar med 30....
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6766

• kigge88
  • kigge88 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Sathsperformance is the shit! Fan att du har verkstan så långt bort Thomas. Starta en filial här i gbg. :-D
4. Sea Doo Rxp-X -08 76H

3. Yamaha Waveraider 1100 Triple -96 0,5H Såld
2. Sea Doo Rxt-X 255 -09 29H Såld
1. Sea Doo Rxt -05 109H Såld

Re: Kompressorringar! "långt inlägg" 16 år 8 månader sedan #6833

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

kigge88 skrev: Sathsperformance is the shit! Fan att du har verkstan så långt bort Thomas. Starta en filial här i gbg. :-D

word!

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.069 sekunder