peppeh skrev: Hej! funderar på å köpa min första vattenskoter, en Seadoo RXT - 07:a
, är de en bra skoter?
kända fel?
hur mycket drar dom ungefär?
dyra reparationer?
har gått ca 20 timmar, vad är ett rimligt pris?
Jag köpte en RXT -08 i år och är grymt nöjd. Tänkte köpa en GTX 155hk men är så jä*la glad att jag gick på en 215hk direkt. Har ett stort leende varje gång jag drar på gasen och den sticker iväg som en raket. Den ska dra 0,5l/distans vid 30knop. Stämmer säkert. När vi är ute och kör en dag så brukar det gå åt ca 20-30 liter och då har jag träningsverk dagen efter. Blir ganska många svängar och rundor med skotern mellan solning och slappa på någon mysig klippa. Nu är jag då 30+ och många här på forumet kan säkert åka upp en hel tank (60 liter) på en dag men för mig räcker 30 liter långt. Trodde det skulle gå åt mer soppa men det gör det inte.
Dyrt är det om du trar in upp sten i impellern. Så stäng av skotern när det blir grunt. Kör ej på grundare än 120cm djup.
Service vid 50h = byte av olja och lite annat. Ca 1000-2000kr
Service vid 100h = Byte av kompressor. Ca 5000kr.
Normalsvensson kör ca 25-30h på en säsong men kör man flera gånger i veckan så kommer man nog upp på 50-60h på en sommar.
Vid bogsering så måste man klämma åt en slang i motorrummet. Den är markerad med röd tejp runt. Köp en slangklämma på biltema och lägg i skotern. Vid bogsering kan det annars komma in vatten i motor och det blir dyrt att åtgärda.
Kolla om den är såld av en svensk återförsäljare. Min är importerad av en återförsäljare som inte är aktoriserad och då blir försäkringen ca 1900kr dyrare per år. Annars ingen skillnad. Bara den är CE-märkt så. Ta skorvnummret och ring t.ex. Försäkringsproduktion och kolla vad premien blir.
Rimligt pris har jag ingen aning om kanske någon annan kan svara på. 20 timmar är inte mycket för en 07. Beroende på skick och om du måste byta brickor på den. Ingår en trailer osv.
Annars kan jag bara säga att jag är väldigt nöjd med min RXT och tror du också kommer bli det. Kör med omdömme och ta det extra lugnt bland andra på sjön.