Hejsan,
Har inte kört jättemånga dagar med skotern jag köpte tidigare i våras. Har upplevt egentligen ända från första dagen att den låter gå trögt på startmotorn, har tänkt att batteriet sjunger på sista versen - nu sista dagarna har jag laddat batteriet för att inte stå utan ström på sjön
Har haft skotern utlånad och dom har sagt samma att det verkar trögt...
Men nu mätte jag upp batteriet efter kvällens "fadäs" och det har 12,43V spänning, om jag googlat rätt så är det iaf inom ramen för ett OK batteri även om ett nytt och fulladdat bör ha kring 12,70V.
Skotern har gått 145h och har enligt servicebok fått kompressorn renoverad hos aukt ÅF i Norrbotten (var även och pratade med dom och dom visste vilken skoter det var - lovade i princip att jag skulle kunna köra nya 200h-intervallet efter den kompressorrenoveringen). Den var gjord kring 90h i a f.
Iaf var jag ute ikväll, körde kanske 30-45 minuter, stannade, skickade iväg syster som busade kanske 5-10min och sen stängde hon av skotern en bit före bryggan och sen startade den inte igen - lät precis som dåligt batteri ELLER är det rentav motorn som går trögt/är "pall"? Jag menar batteriet har ju nu efter gnuggande 12,4V som sagt. Den vägrade iaf dra runt och starta, så systern fick simma typ 100m med vattenskotern framför sig till rampen
Har nu läst lite och försökt söka - är ju INTE någon mekaniker, men tycker skotern överlag ser väldigt fin ut och det är alltid torrt i motorrum efter jag kört och aldrig mer än nån liten droppa som kommer när jag öppnar dräneringspluggarna...
Men kan det vara vatten INUTI motorn som ställer till det? Hur har det isåfall kommit dit och hur mkt har gått sönder isåfall? (får lite mardrömmar om detta då jag hade en vattensjuk V8 Mercruiser för några år sedan - slutade med MOTORBYTE....) köpte ju vattenskoter för att få en modern maskin snarare än nå gammalt gjutjärnsskrot från staterna
Tilläggas bör att jag när jag kom till garaget och mätte upp batteriet såklart försökte starta den - den gick fortf "trögt" men den hoppade iaf igång. Nu ville jag inte torrköra nå många sekunder och på land i ett litet garage är det såklart mkt svårt att avgöra - men inbillade mig att den eventuellt inte gick på alla cylindrar eller allmänt låg tomgång och tamt ljud (men så skallrar ju jet och sånt en massa i ett litet garage så det kan vara inbillning.
Några idéer eller förslag på "handlingsplan"? Vill inte åka och köra nå mer och "hoppas att det funka" liksom?