Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

RXT-X 260 2011 spricka intercooler. Vad säger man? 12 år 5 månader sedan #41428

• ipjt
  • ipjt Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tjena köpte en RXT-X i våras. Efter ett tag kände jag hur skotern tappade acceleration och toppfart. Kände att något inte var helt rätt. Tog skotern till Nivado där de sa att de inte hittade något problem. Utan att det kan "vara" så ibland. Jag som är ny på vattenskotrar köpte detta tyvärr. Tänkte att det kanske blir så när lite sjögräs fastnar eller ngt.

När jag nu lämnade in vattenskotern på ATV shopen och förklarade problemet på exakt samma sätt som jag gjort till Nivado sa de att det med stor sannolikhet är intercoolern som pajat. De ringde idag å sa att det är en spricka i intercoolern och att det är ett vanligt fel på RXT:en från 2011. Kostar 10k att laga... Så jävla surt. Cred till ATV shopen för deras trevliga bemötande och att de nu hittade felet innan mer skada skedde.

Men... Vafan Nivado.. Har ju pröjsat för en service på skotern där de lovade att kolla om de kunde hitta något fel. Det värsta är att när det gjorde detta hade skotern fortf. garanti. Hade dem hittat det då hade det ju gått på garantin.
Vad tycker ni man ska göra? Ringa BRP och förklara? Dem har ju en återförsäljare som uppenbarligen sköter sig som skit?
Vad tycker ni?

Hälsningar Ian

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re:RXT-X 260 2011 spricka intercooler. Vad säger man? 12 år 5 månader sedan #41429

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Hej
Hade exakt samma fel. Bytte kompressor osv innan jag hitta felet. Nu har jag bytt intercooler o funkade fin fint, men sista gången jag skulle ut o åka så pajja gasspjället, som en konsekvens av trasig IC. Intercoolern kan man få på garanti även fast den gått ut då det är ett vanligt fel, dock inte gasspjället. Så kolla det med.

Jag har en ny intercooler över sen i somras maila om du är intresserad
Seadoo, det enda rätta :)

RXT-X 260 2011 spricka intercooler. Vad säger man? 12 år 5 månader sedan #41430

• rxp-race
  • rxp-race Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 2
Som du nu förstått så är detta ett vanligt problem på dessa modeller. Vilket en verkstad bör veta och undersöka när du har detta problem.
Ta och ring din ÅF och ta ett snack innan du går och köper en ny intercooler själv!
Det är en garanti-åtgärd, kanske något går att få på "goodwill" i och med att du faktiskt hade garanti under felsökningen.

Good luck!!

ipjt skrev: Tjena köpte en RXT-X i våras. Efter ett tag kände jag hur skotern tappade acceleration och toppfart. Kände att något inte var helt rätt. Tog skotern till Nivado där de sa att de inte hittade något problem. Utan att det kan "vara" så ibland. Jag som är ny på vattenskotrar köpte detta tyvärr. Tänkte att det kanske blir så när lite sjögräs fastnar eller ngt.

När jag nu lämnade in vattenskotern på ATV shopen och förklarade problemet på exakt samma sätt som jag gjort till Nivado sa de att det med stor sannolikhet är intercoolern som pajat. De ringde idag å sa att det är en spricka i intercoolern och att det är ett vanligt fel på RXT:en från 2011. Kostar 10k att laga... Så jävla surt. Cred till ATV shopen för deras trevliga bemötande och att de nu hittade felet innan mer skada skedde.

Men... Vafan Nivado.. Har ju pröjsat för en service på skotern där de lovade att kolla om de kunde hitta något fel. Det värsta är att när det gjorde detta hade skotern fortf. garanti. Hade dem hittat det då hade det ju gått på garantin.
Vad tycker ni man ska göra? Ringa BRP och förklara? Dem har ju en återförsäljare som uppenbarligen sköter sig som skit?
Vad tycker ni?

Hälsningar Ian

RXT-X 260 2011 spricka intercooler. Vad säger man? 12 år 5 månader sedan #41433

• griffon
  • griffon Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ingen mins en fegis
  • Tack mottaget: 2
Jag tycker du ska pröva att ringa runt allt du kan och förklara men om det inte funkar så måste du inte låta en firma sätta i en ny orginal IC, IC byte får av mig 1 av 5 muttrar i svårihetsgrad. leta runt efter en IC som passar dig finns från 1-12k, vissa passar rakav i fästet och tryckrör.
Rasmus Westerberg RXT Open/GP #51 @ Marellracing.se
UppsalaMarinverkstad.se

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.057 sekunder