Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Gtx RFI -01 Hi-Temp 12 år 9 månader sedan #40862

• heinzkeller
  • heinzkeller Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Vi tankade upp skotern igår innan vi skulle ut och köra. Den är ny för oss i år så vi är lite nybörjare. Alltid tidigare när vi har kört med den så har jag hällt i några deciliter 2t olja i tanken, för jag har varit osäker på om oljepumpen har fungerat då jag inte tycker att nivån i behållaren har minskat just något på 3 fulla bränsletankar.

Iallafall så hällde jag inte i någon ny olja i bensinen innan vi skulle ut igår. Jag tänkte att "den funkar säkert" så vi kör ändå. Så jag kör ut och fiskör litegranna och plötsligt så stannar den. Den slutar att svara på gaspådrag och dör tillslut. Inga problem att starta den igen dock. Detta händer flera gånger på bara några hundra meter. Jag tänkte "nu får fan för att jag inte hällde i någon olja alls". Så jag häller i några deciliter i tanken och prövar igen. Dock så fanns det bara nog med olja för att blanda ungefär 1%. Så jag åker iväg till statoil och köper (api tc-klassad) olja. Häller i ytterligare några deciliter. Under tiden som jag har varit iväg och köpt oljan så har min sambo och hennes vänner fortsatt att köra, 15 minuter på sin höjd. När jag kommer tillbaka så är de på väg ut igen, men jag hejdar dem lite. Skotern var avstängd när jag kom fram och de hade legat vid bryggan några minuter.

Jag häller i några deciliter ytterligare och min sambo kör iväg. Nu kommer hon dock endast 200 meter och sedan stannar skotern. Efter många om och men (vad fan hjälpte ingen av de andra 2 skotrar och 3 båtar henne för?) och cirka 15 minuter så fick hon bogseringshjälp av en snubbe på stranden. I displayen på skotern hade det stått "HI-TEMP" och motorn hade stannat direkt. Därefter gick den inte att starta nåt mera. Det hände inget när man tryckte på startknappen heller.

Kan detta bero på att jag har blandat i för mycket olja? Kanske funkar oljepumpen ändå fastän det går åt så lite så jag tycker att nivån borde sjunka fortare? Tänkte tömma ur ca 20 liter oljeblandad bensin idag och hälla i ny oblandad och pröva. Kommer det göra någon skillnad tror ni?

Mvh Erik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Gtx RFI -01 Hi-Temp 12 år 9 månader sedan #40863

• heinzkeller
  • heinzkeller Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Måste bara tillägga att efter att jag hade fyllt på den lilla slatten med olja som var kvar så gick maskinen som den har gjort tidigare. Utan problem, inga tjyvstopp som innan jag fyllde på med olja.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.055 sekunder