Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 2 veckor sedan #40350

• riskakan
  • riskakan Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Planerar inköp av skoter till sommaren, har googlat och letat i diverse forum...

Just nu verkar de bli en GTR 215 -2013

men vad är skillnaden maskinellt på en GTR 215 och en RXP-260RS ??

är de inte samma maskin i de skotrarna eller är jag helt ute och Cyklar?

Finns ju så tusans med trimkit o prylar till RXP men inte till GTR därför undrar jag om kanske RXP delarna passar också på GTR skotern..

detta kommer bli min första skoter..

o ja de spårar ju redan.. kommer ju inte hållas orginal om vi säger som så ;)

så kom igen nu ni som har vetskapen om detta dela med er :D

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 2 veckor sedan #40353

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Riskakan skrev: Planerar inköp av skoter till sommaren, har googlat och letat i diverse forum...

Just nu verkar de bli en GTR 215 -2013

men vad är skillnaden maskinellt på en GTR 215 och en RXP-260RS ??

är de inte samma maskin i de skotrarna eller är jag helt ute och Cyklar?

Finns ju så tusans med trimkit o prylar till RXP men inte till GTR därför undrar jag om kanske RXP delarna passar också på GTR skotern..

detta kommer bli min första skoter..

o ja de spårar ju redan.. kommer ju inte hållas orginal om vi säger som så ;)

så kom igen nu ni som har vetskapen om detta dela med er :D

Om du ska lägga dom pengarna på en ny skoter och dessutom har planer på att trimma den för att få mer effekt, då hade jag inte köpt en skoter som har nästan 50hk mindre original.

Dessutom har dom två skotrarna olika skrov och beter sig väldigt olika i vattnet.
Ingenting du kommer märka av som nybörjare, men efter några timmar på skotern så skulle du märka stor skillnad på en RXP och en GTR.

Å andra sidan så drar GTRn mindre bränsle än vad RXPn gör, men planerar du att trimma så antar jag att du är förberedd på även detta! ;)

Vill du ha maximal prestanda och körglädje så tycker jag du skall välja mellan någon av följande modeller.

RXP - För "bojracing" den tar kurvorna snävare än vad dom andra skotrarna gör, men den är inte lika stabil, framförallt inte om du har en passagerare där bak.
Har du tänkt åka ut på utflykter och i regel ha med dig någon passagerare så hade jag inte rekomenderat dig att köpa en RXP

RXT - Denna skotern har examt samma motor som RXPn, men den har ett annorlunda skrov som lämpar sig mer för vågor och mer blandad körning. Den tar fortfarande kurvorna knivskarpt och den går precis lika bra som en RXP, dessutom kan du ha 2 st passagerare och fortfarande åka bekvämt, även om det har en tendens att bli vingligt med 3 st på skotern.

GTX - Lite av Seadoos lyxvariant. Även om den har precis lika kraftig motor som dom andra två skotrarna så är inte syftet med denna maskinen detsamma.
En GTX har fjädring, speedties original, och lite övriga finesser som dom andra skotrarna inte har. Denna skotern lämpar sig bäst till någon som vill ut och glida runt på utflykter, men samtidigt vill ha en brutal toppfart och acceleration ;)

Ber om ursäkt för särskrivning!
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 2 veckor sedan #40355

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Först och främst välkommen till Guppa.

GTR 215 har samma motor som RXP 260 dok mindre kompressor och annat programvara i boxen, sen så är den byggd på GTI skrovet som är ett riktigt roligt skrov. Du kan inte använda samma trimdelar till den som till en RXP som gör någon större skillnad.

Det går absolut att få den att bli ännu roligare genom hjälp av Jonatan på V-tech som har redan tagit from programvara till maskinerna i USA, Sydafrika och Australien. just nu så sitter jag dåligt till så den rena fakta biten ang vikt, mått och annan skillnad på maskinerna har jag ej framför mig. Niklas på Nivado har provkört GTRèn och säger att den är grymt rolig att köra så snart isen försvinner så får jag återkomma med vad jag tycker om köregenskaperna.

Men som tidigare skribent säger skall du trimma så gå för RXP eller RXT då dessa maskiner har en mängd möjligheter att trimma.

/Robban

Re: Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 2 veckor sedan #40357

• riskakan
  • New Member
  • New Member
Tackar för era svar..

ja då kanske de helt klart lutar mer till en RXP, bränsleförbrukning är absolut ingen betydande faktor.. stöd den globala uppvärmingen så vi kanske kan köra skoter året om istället ;)

skall ta mig en funderare på detta ämne, skotern skall beställas inom 3 veckor så har en liten stund att fundera än.

Kom gärna med fler åsikter mellan dessa skotrarna ;)

Re: Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 2 veckor sedan #40358

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Riskakan skrev: Tackar för era svar..

ja då kanske de helt klart lutar mer till en RXP, bränsleförbrukning är absolut ingen betydande faktor.. stöd den globala uppvärmingen så vi kanske kan köra skoter året om istället ;)

skall ta mig en funderare på detta ämne, skotern skall beställas inom 3 veckor så har en liten stund att fundera än.

Kom gärna med fler åsikter mellan dessa skotrarna ;)

Kul med en till förare! ;)
Var i vårt avlånga land bor du?

Seadoo RXP är helt klart den roligaste maskinen för att leka! Åtminstone om man definerar leka som att göra åttor, ta skarpa svängar och hoppa på lite småvågor.

Medan RXT är en offshore maskin.
En RXP är varken speciellt rolig eller lämplig att köra när det går ordentliga vågor. Inte heller att hoppa på bakom färjor osv!

Självklart går det bra med RXPn med, försöker inte påstå annat. RXP är en förjäkla rolig maskin! Men den är betydligt mer ensidig och utöver all annan utrustning man vanligtvis köper så vill jag helst slippa bära ett pungskydd för att åka utanför vågbariären ;) ;)

Det finns en annan tråd här på forumet där det disskuteras vad man bör ha för utrustning. Kan vara ett hett tips! ;)
Jag hade bara kört skoter (Yamaha års 93 typ) innan jag gick och köpte min 260!

Håll i dig säger jag bara! ;)
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 2 veckor sedan #40359

• riskakan
  • New Member
  • New Member

Jetpilot87 skrev:
Kul med en till förare! :)
Var i vårt avlånga land bor du?

Seadoo RXP är helt klart den roligaste maskinen för att leka! Åtminstone om man definerar leka som att göra åttor, ta skarpa svängar och hoppa på lite småvågor.

Medan RXT är en offshore maskin.
En RXP är varken speciellt rolig eller lämplig att köra när det går ordentliga vågor. Inte heller att hoppa på bakom färjor osv!

Självklart går det bra med RXPn med, försöker inte påstå annat. RXP är en förjäkla rolig maskin! Men den är betydligt mer ensidig och utöver all annan utrustning man vanligtvis köper så vill jag helst slippa bära ett pungskydd för att åka utanför vågbariären :) :)

Det finns en annan tråd här på forumet där det disskuteras vad man bör ha för utrustning. Kan vara ett hett tips! :)
Jag hade bara kört skoter (Yamaha års 93 typ) innan jag gick och köpte min 260!

Håll i dig säger jag bara! :)

I Ert avlånga land bor jag inte :) bor på lilla Åland :) Born and raised..

okej den tråden skall jag leta upp o läsa på lite mera.

Ja de lutar mer o mer mot en RXP skulle jag säga :)

antar att jag får återkomma med en bild på införskaffningen den 5 Juni då man kommit hem från jobb och har fått skotern hem, vilken de nu blir :)

Re: Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 2 veckor sedan #40360

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Låter bra det!
När värmen kommer får du lämna ön och åka ner till Västkusten! :D
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 1 vecka sedan #40375

• riskakan
  • New Member
  • New Member

Jetpilot87 skrev: Låter bra det!

ja jag får väl ta en roadtrip me skotern till GBG o köra lite :P

satt just o räknade på lite skoterpriser..

Mitt slutpris på en RXP-X 260RS med en ny AKU trailer med skenor..
kommer att sluta på 145 587 SEK dvs.17500€

De innebär att jag får trailer och skoter för samma pris som en GTR 215 kostar i Sverige utan trailer :D

Ibland är de billigare o handla lokalt :P

vill ha 5 Juni nu! jag vill oxå åka skoter :D haha

Re: Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 1 vecka sedan #40376

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Riskakan skrev:

Jetpilot87 skrev: Låter bra det!

ja jag får väl ta en roadtrip me skotern till GBG o köra lite :P

satt just o räknade på lite skoterpriser..

Mitt slutpris på en RXP-X 260RS med en ny AKU trailer med skenor..
kommer att sluta på 145 587 SEK dvs.17500€

De innebär att jag får trailer och skoter för samma pris som en GTR 215 kostar i Sverige utan trailer :D

Ibland är de billigare o handla lokalt :P

vill ha 5 Juni nu! jag vill oxå åka skoter :D haha

Grymt! :P Grattis!
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Skillnad mellan GTR 215 och RXP 260 RS ??? 13 år 1 vecka sedan #40382

• waanabe
  • waanabe Profilbild
  • New Member
  • New Member
Tjena

Bor själv på åland, öppnade min kartong, med rxp x 260, i våras körde in den på några dagar ibland i nån plus grad bara för att göra 1a service och sticka på pwc 2012. Jag har inte kört rxt på några år, men vad jag tycker ock tyckte det såg ut på pwc t så kunde man nog ta den sjö som gick då lika bra med ett p som ett t på slutet.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.068 sekunder