Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

XP Ltd-98 Elfel. Alla Instrument döda... LÖST!! 13 år 7 månader sedan #38741

• plutoorjan
  • plutoorjan Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tja!
Jag har köpt mig en halvrisig XP Ltd 98 som vinterprojekt, men förstås en del småfix.
Motorn startar och verkar gå bra på land, men inget av instrumenten fungerar utan är helt stendöda. VTS:en fungerar ju som vanligt inte heller, men det antar jag inte är i beroende av varandra.

Vart ska jag börja om jag felsöka instrumenten?
Oljeburken är bortplockan och blandningen görs direkt i tanken, men det skulle vara kul att få ingång varvräknare, soppamätare etc.

Finns det någon säkring som kan orsaka detta?
Jordfläta?
Kan förstås om endast en mätare lägger av, men nu är det verkligen helt stendött.
Piper ingenting eller liknande när jag sätter dit "nyckeln", men det vet jag inte om det ska göra.

Tacksam för lite input, för det kommer att komma måååånga fler frågor innan den här vintern är över. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: XP Ltd-98 Elfel. Alla Instrument döda... 13 år 7 månader sedan #38755

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Kul med vinterprojekt..
Börja med att köpa dig dig en testmejsel "modellen med nål" så du kan mäta varje sladd individuellt genom att nålen genomborrar kabelskyddet. (Har tyvärr ingen bild men dessa brukar vara grå och såldes tidigare på Bauhaus). Används flitigt av larminstallatörer.

Sen är det bara börja felsöka, ex har du ström upp till mätarhuset?
Förmodligen eller förhoppningsvis har du inte ström dig utan problemet ligger tidigare och löser du detta kommer allt hoppa igång.
Felet kan vara dålig jord, kabelbrott etc etc.

Lycka till!

Re: XP Ltd-98 Elfel. Alla Instrument döda... 13 år 7 månader sedan #38787

• plutoorjan
  • New Member
  • New Member
Tack för input!

Har mätinstrument etc. tillgängligt och tycker mig vara rätt händig, men blir inte riktigt klok på allt. Oljeburken är bortplockad, RAVE likaså och plomberat. Ingen mätare fungerar, och INGET "BIP" när man ansluter "nyckeln".

Var först inne på om den var "tjyvkopplad" och nyckeln bara fungerade som "brytare", men så verkar inte vara fallet. Lägger jag in "nyckeln" i hallen och bara kortsluter stiften på "låset" så går inte startmotorn runt ens, men allt fungerar OK när jag sätter dit "Gummitutan/Nyckeln".
Då drar jag slutsatsen att Boxen "stämt av" med nyckeln och att "koden" är rätt...

Så långt verkar allt ok.
Är det gemensam plus och minus till alla mätare?
Har tittat i WorkShop_manualen men lyckas inte reda ut... ska plugga den lite till dock.

Tycker ju att det inte bör vara omöjligt att få igång mätarna när boxen verkar fungera.

Re: XP Ltd-98 Elfel. Alla Instrument döda... LÖST!! 13 år 7 månader sedan #38791

• plutoorjan
  • New Member
  • New Member
Okej, en del av problemen är lösta.
Har mätt som en tok och kunnat konstatera att den inte gett någon ström från boxen upp till mätarhusen. Det är ACC-funktionen som tydligen har en tendens att "dö" från boxen och många har dessa problem, dvs inget BIP och alla mätarna helt döda. Många hävdar att det ända sättet att lösa detta är att köpa en ny box...

Lösningen är att dra en separat kabel direkt från batteriet upp till "Purple/Tan" färgade kabeln på "Buzzern". Denna kabel går rakt in i boxen (stift 2/18 i manualen), och fungerar även som "Trigg" för "tändningen".

Sagt och gjort:
Nu när denna kabel läggs på 12+ så tänds instrumenten upp, oljelampan lyser efter som burken är bortkopplad, varvräknaren fungerar helt plötsligt klockrent, och även "BIP BIP" hörs när jag sätter dit "Nyckeln". :) :)

Har Mätt som och klurat fram och tillbaka och inser att jag omöjligt kan vara ensam om detta problem, och mycket riktigt så hittar jag en tråd om detta som exact beskriver vad jag gjort.
www.greenhulk.net/forums/showthr ... ght=buzzer

Kan bara säga: PÅ min maskin så fungerar ovan klockrent!
Nästa steg är att sätta en brytare för att styra instrumentering on/off, eller som jag funderar på att göra, montera en huvudbrytare vid batteriet istället.

Nu ska jag fortsätta att lösa alla andra fel... :)

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.060 sekunder