Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Rxp -05 "skramlar" från motorn 13 år 8 månader sedan #37968

• hassefu
  • hassefu Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hallå alla, nyligen köpt mig en Sea-doo rxp -05 som nu gått 82h.
Dom sista 4-5 h har jag lagt märke till att den börjat skramla ifrån motorn. Ljudet hörs mest när jag ligger runt 5-6k Rpm och inte belastar motorn nått större.

Har bytt impeller och mekat bak i jetten så rätt säker på att ljudet är ifrån motorn, tog loss slangen till kompressorn och kände på den, glappar kanske 2mm om man roterar den, skall den glappa så? Ingen glapp radialt eller axialt. Brickor i kompressorn skall vart bytt också.

Är ju snart dags för 100h servicen, kan de vara ifrån kompressorn detta ljud kommer? Har nån annan upplevt att kompressorn börjar skramla när det närmar sig service?

Testat starta den på land men då väsnas de så mycket från impellern så man kan inte riktigt lokalisera skramlet.

/Fredrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Rxp -05 "skramlar" från motorn 13 år 8 månader sedan #38001

• zebbe
  • zebbe Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0

HasseFu skrev: Hallå alla, nyligen köpt mig en Sea-doo rxp -05 som nu gått 82h.
Dom sista 4-5 h har jag lagt märke till att den börjat skramla ifrån motorn. Ljudet hörs mest när jag ligger runt 5-6k Rpm och inte belastar motorn nått större.

Har bytt impeller och mekat bak i jetten så rätt säker på att ljudet är ifrån motorn, tog loss slangen till kompressorn och kände på den, glappar kanske 2mm om man roterar den, skall den glappa så? Ingen glapp radialt eller axialt. Brickor i kompressorn skall vart bytt också.

Är ju snart dags för 100h servicen, kan de vara ifrån kompressorn detta ljud kommer? Har nån annan upplevt att kompressorn börjar skramla när det närmar sig service?

Testat starta den på land men då väsnas de så mycket från impellern så man kan inte riktigt lokalisera skramlet.

/Fredrik

På min gamla RXP-X satt zinknoden lite löst och skramlade. Tyckte också att det lät som att det kom från motorn men efter att jag drog fast den så slutade det!
SeaDoo RXP-X 260 RS

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.056 sekunder