Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

vibrationer samt att skotern tog in vatten ( Problem löst ) 13 år 8 månader sedan #37921

• syyyd
  • syyyd Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Var ute på en kvällstur idag med min RXP-X 2008 hade kört en stund, och var på väg "hem" låg i ca 45 mph drog på ibland och helt plötsligt börjar den hacka/rycka, vibrera vid gaspådrag. Jag var en bit ifrån upptagningsrampen så jag puttrade dit för att ta upp skotern.
När jag väl fått upp den såg jag att det var endel vatten i motorrummet så jag tömde ut detta via dom där hålen i aktern, det rann varmt vatten i ca 4-5 min så var rätt så mycket vatten.

Har inte hunnit kolla noga i impellerhus och så ännu får kika mer på det imorgon men tänkte ifall någon har någon idè? Min tanke är att axelgenomföringen kanske är skrot?
RXP-X -08

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: vibrationer samt att skotern tog in vatten 13 år 8 månader sedan #37928

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Förmodligen axelgenomföringen eller självlänsarna som bråkar.

Kolla så att inte siphonröret bak i pumpen lossnat/gått av då kan dom pumpa in vatten istället för att suga.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: vibrationer samt att skotern tog in vatten 13 år 8 månader sedan #37929

• syyyd
  • Junior Member
  • Junior Member
Ska kika mer på det nu strax, är det svårt att byta axelgenomföringen själv om det skulle vara så?
RXP-X -08

Re: vibrationer samt att skotern tog in vatten 13 år 8 månader sedan #37933

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Att det rinner vatten är inget märkvärdigt, har man kört i hård sjö och det har skvätt mycket över skotern så kan det komma in en hel del vatten.

Vad oljudet beror på vet jag tyvärr inte! Men håller tummarna för dig att det inte är något allvarligt!
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: vibrationer samt att skotern tog in vatten 13 år 8 månader sedan #37948

• syyyd
  • Junior Member
  • Junior Member
Har kollat tätningen från både in och utsida och den verkar vara hel, impeller och slitring inga skador alls. Misstänker att vatten kommit in någon annanstans och att de vattnet som låg i kölen förångades så det blev för mycket fukt i maskinrummet att den helt enkelt misstände såpass mkt att denna vibration samt hackiga gång uppstod. Kanske har fel men kan inte komma på någon annan anledning.
RXP-X -08

Re: vibrationer samt att skotern tog in vatten 13 år 8 månader sedan #38033

• syyyd
  • Junior Member
  • Junior Member
Sjösatte nu för att se vart/om det läcker in vatten. Det verkade som att det var tätt, men jag provkörde lite och märkte att vid gaspådrag så "slirade" skotern precis som att den inte hade något grepp i vattnet och ibland fick den tag för att sedan slira.

Är det slitringen som är kass? Mera tips uppskattas då solen lyser ute! hehe.
RXP-X -08

Re: vibrationer samt att skotern tog in vatten 13 år 8 månader sedan #38048

• syyyd
  • Junior Member
  • Junior Member
Tog loss pumphuset och såg att lagret som håller impellern var skrot. Beställt nya delar så nu blir det en evig väntan i det fina vädret på delar! Tack för all hjälp ska lägga upp lite bilder senare!
RXP-X -08

Re: vibrationer samt att skotern tog in vatten 13 år 8 månader sedan #38062

• leo87
  • leo87 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hur funkar självlänsarna o hur skall jag kolla att dom fungerar som dom ska? har också en Rxp x som jag brukar ha ganska mycket vatten i motorrummet i efter en stunds körning?
mvh

Re: vibrationer samt att skotern tog in vatten 13 år 8 månader sedan #38078

• frimodig7
  • frimodig7 Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 2
Självlänsen fungerar så att det sitter två rör i slutet på jetpumptunneln som är kopplade till två slangar inne i botten på motorummet (bakre delen). När motorn är igång blir det ett undertryck i rörena vilket gör att vattnet sugs ut hela tiden du kör.
var noga med att du inte har en massa skit i motorummet som kan fassna i silarna, och se även till att slangarna är fastsatta så högt upp som möjligt, ligger slanagrna ner åker vatten in när maskinen är av.

Re: vibrationer samt att skotern tog in vatten 13 år 8 månader sedan #38084

• leo87
  • leo87 Profilbild
  • New Member
  • New Member

frimodig7 skrev: Självlänsen fungerar så att det sitter två rör i slutet på jetpumptunneln som är kopplade till två slangar inne i botten på motorummet (bakre delen). När motorn är igång blir det ett undertryck i rörena vilket gör att vattnet sugs ut hela tiden du kör.
var noga med att du inte har en massa skit i motorummet som kan fassna i silarna, och se även till att slangarna är fastsatta så högt upp som möjligt, ligger slanagrna ner åker vatten in när maskinen är av.

OK, kan man blåsa med tryckluft i slangarna bakifrån jetpumpen sett för att försäkra sig om att det inte är någon skit i slangarna eller kan dom lossna / gå sönder då?

mvh

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.063 sekunder