Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Sämre acceleration och toppfart! 13 år 9 månader sedan #37795

• mojjan33
  • mojjan33 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej på er, ny på forumet.
Har en Seadoo Sportster 4-tec med 155hk rotaxmotorn (ingen kompressor). Mitt under säsongen har den tappat ganska mycket i toppfart o accet är sämre. Vändningarna (360graders svängar) upplevs inte lika snabba. Vet inte om jag inbillar mig men upplever att svallet efter båten (alltså det som är direkt bakom, jetstrålen eller hur man ska beskriva det) har blivit lite mer splittrad och sprutar lite mer uppåt men osäker där. Bytte pumphus inkl slitring, ny impeller i våras och båten gick väldigt bra! Den varvar som den ska, omkring 7300/min och det har inte ändrat sig. Vid inspektion med ficklampa ser impeller och slitring bra ut. Läste någonstans att en liten bit fisklina runt axeln kan ta en del fart, men hur vet man om mamn ska misstänka det och hur ser man det isf. Måste man ta bort pumphuset? Såg inget uppenbart när jag kröp under båten. Har den i sjön nu o inte helt sugen på att ta upp den. Några idéer vad det kan vara?
Tack på förhand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Sämre acceleration och toppfart! 13 år 9 månader sedan #37800

• r_kane20
  • r_kane20 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
En vild chansning men kan det vara så att det har växt en massa saker på skrovet om den ligger i vattnet under längre tider, hade en båt förr som det växt massor snäckor den blev riktigt slö och ville knappt plana
Kawasaki Ultra 260x -09
Kawasaki stx 15f -08 SKROTAD!

Re: Sämre acceleration och toppfart! 13 år 9 månader sedan #37802

• mojjan33
  • New Member
  • New Member
Tack för svar.
Glömde skriva det men har nyligen haft den uppe för rengöring och olulär kontroll om ngt uppenbart felade. Skrovet ua.

Re: Sämre acceleration och toppfart! 13 år 9 månader sedan #37847

• berka
  • berka Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Kolla spridarna. Att det inte kommit in skit i dom. Ett tecken på att du tappar ork i maskin.

Re: Sämre acceleration och toppfart! 13 år 8 månader sedan #37914

• mojjan33
  • New Member
  • New Member
Kan det vara spridarna om motorn går precis som den ska, vavar som den alltid vid ca7300 varv. Inget missljud o startar utan problem. Går inte ojämnt eller på nåt sett som skulle tyda på att den inte skulle få bränsle i samma utsträckningen men jag vet inte. Är ju inte jätteduktig på sånt här...
De jag tycker är att båten känns segare vid starten o inte samma toppfart som i början av sommaren.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.052 sekunder