Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Skit/sten i impellern? 13 år 9 månader sedan #37388

• 88motorsport
  • 88motorsport Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 1
Hejsan,

Skulle ta en tur igår men fick vända efter 50 meter. Där jag sjösatte var det grunt som tusan.
Efter 50 meter gick maskinen knappt framåt och den lät konstigt. Det gick heller inte att varva den...
Det kändes som att det fastnat en sten i impellern. Tog upp den och plockade bort gallret och kände på impellern. Kände ingen sten / skada.

Nu till mina frågor.

1. Ska impellern gå att vrida på när maskinen är avstängd ( den sitter bergfast nu ).
2. Hur ska man plocka ner maskinen för att komma åt impellern?

Kan det vara någonting helt annat kanske?

/Mattias
RXT-X260 rs

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Skit/sten i impellern? 13 år 9 månader sedan #37390

• joel78
  • joel78 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Jag fick nåt liknande problem för 2 dagar sen. efter ha kört ca 2 timmar så började maskinen att "rassla" och gick knappt framåt. på tomgång lät det inget men när man började gasa så rasslade det o gick knappt framåt! ca.10knop 3000-4000 varv. Jag tänkte snart raser den väl totalt så jag puttrade sakta hemåt för jag var långt ifrån rampen, men efter ca: 10min så "släppte det" och den gick som vanligt igen!

Det låter som nåt liknande - vad kan detta vara ?

Har inte kört på nåt och ej åkt på grunt vatten, men gjorde några ganska stora hopp strax innan detta hände !

RXT 255 IS - 09

Re: Skit/sten i impellern? 13 år 9 månader sedan #37396

• allanos
  • allanos Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Har fått så ett antal gånger på min skoter och blir alltid lika bekymrad och aldrig fattat vad det är, men som sagt brukar släppa efter ett tag.
har hänt både efter jag hoppat på vågor och kört på lite grundare vatten.
undrar verkligen om det finns någon teknisk förklaring.
# Sea Doo Rxt-X 260 as 2011 #
# Respo Trailer #

Re: Skit/sten i impellern? 13 år 9 månader sedan #37397

• erico
  • erico Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hej.

Jag körde på en pinne med min RXP-x 255. Var bara tur att jag hörde ett svagt dunk i skotern.
Resultat. Skotern började skaka och vibrera och gav ifrån sig ett dovare ljud. Mycket svagt på tomgång. Men när man gasade kändes det som allt satt löst i motorn.

Det som hade hänt var att en liten träflisa satt sig i impellern. Jag kunde inte se denna från gallret eller bakifrån. Hade säkert gått om man kollade super noga. Hur som, denna hade säkert lossnat om jag hade haft is i magen och kört vidare. Bogserade hem skotern.

Så ni kan säkert fått in något i impellern som sen lossnat. Krävs inte mycket.

photo.jpg

Mvh

Eric

Re: Skit/sten i impellern? 13 år 9 månader sedan #37411

• 88motorsport
  • 88motorsport Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 1
Det var en massa tång som jag tog ut från pumphuset. Efter ha gjort rent gick den fortfarande bara på tomgång...då bröt jag strömkabeln och sen funkar den igen ; )
Tror att den kände av skit i impellern och därför endast gick på tomgång. Fick ingen felkod eller nåt?! Nån som vet?
RXT-X260 rs

Re: Skit/sten i impellern? 13 år 8 månader sedan #37902

• alexander64
  • alexander64 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Tjena, tror också att jag fått in något i impellern. För två dagar sedan började motorn låta konstigt och desto mer jag gasade desto värre lät det i motorn, den vibrerade lite mer än vad den brukar på tomgång men annars lät den normalt på tomgång. När jag gav lite gas lät det dock som om något satt löst eller att det var något under sätet som skapade ljudet pga friktion etc. Jag trodde då att jag fått in något i insuget så jag backade och gasade några gånger, stängde av och sedan fungerade den utmärkt igen. Igår åkte jag i ganska tuff sjögång och det blev några ordentliga hopp. På vägen hem kommer samma ljud tillbaka, men det ville inte försvinna oavsett vad jag gjorde. Blev skit rädd tills jag läste tråden och nu antar jag också att jag fått in något i impellern.

Vad var det ni skruvade loss för att kunna plocka ut impellern, eller kan det vara något annat som hänt min skoter tror ni?

Tack på förhand

Alexander

Re: Skit/sten i impellern? 13 år 8 månader sedan #37906

• magnusbengtsson
  • magnusbengtsson Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Hallå pojkar.
Det ni säger stämmer helt och hållet: tång, sjögräs, små pinnar och annat bös kan ställa till med en jäkla massa oljud och vibrationer samt i många fall även att skotern knappt går frammåt.

Följande har inträffat för mig:

Djup 1.5-2meter, antal gånger 3: stora tångruskor har blockerat mitt insug såpass illa att skotern knappt går framåt på tomgång och vid gaspådrag låtit som att det skulle rasslat runt tio stenar i pumphuset ungefär.
Åtgärd: fått dyka under skotern och rensa ut all tång ur insuget. I stort sett inget innanför själva gallret utan bara en gigantisk klump runt galler och utanför.
Skador: inga alls

Djup 4++, antal gånger 3: skotern börjar gå konstigt och cavitera en hel del. Tappar acc och toppfart ordentligt samt även gått in i LIMP HOME MODE vid fullgas någon gång. Sjögräs och skit som flutit omkring har lagt sig vid och i insuget.
Åtgärd: utfört proceduren som står i instruktionsboken för att få bort saker som lagt sig framför insuget (man gungar skotern samtidigt som man sporadiskt trycker på startknappen utan att starta motorn)
Skador: inga alls

Djup 2 meter, antal gånger 1: det smäller till pumphuset vid körning i kanske 10 knop och skotern går in i LIMP HOME MODE och låter som extrem cavitation. Dyker under och konstaterar att jag har sugit in grov presenning som snurrat sig runt axeln.
Åtgärd: vevar upp skotern på trailer, lägger mig under och blir tvungen att skruva av insugsgallret för att få loss ca en meter lång (0.5 m bred) remsa med jävligt grov presenning.
Skador: näst intill inga, möjligtvis något slitage på slitring men inget på impeller.

Slutsats: även om skotern låter som att pumphuset är på väg att flyga till afrika så kan det vara så enkelt att det är lite grönsaker eller kondom som ligger ivägen.
Syns inget från utsidan, titta NOGGRANT in i pumphus från båda sidor (använd IBR OVR på nyare skotrar för att få upp skopan). Titta efter saker som kilat sig fast i utkant av impeller mot slitring alternativt större skador/bucklor på impellern som kan ha fått den att ändra form och därmed gå ojämt i pumphuset.

Bon voyage!
Järnbröderna AB
Sea-Doo GTX Limited iS 260 2011

Securmark Stöldskyddsmärkning
Garmin 620 flushmount, BlueChart G2 Vision VEU711L
Jobe Binar towable

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.061 sekunder