Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Problem att lyfta ur motorn rxp -04 13 år 10 månader sedan #36684

• hampz
  • hampz Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan,

Som rubriken lyder så håller jag på att lyfta ur motorn ur skotern då dom berömde kompressorringarna gick i delar efter 49h körning.
Det är en Rxp -04
Problemet är att jag inte får bak driv axeln tillräckligt för att kunna lyfta upp motorn.
Har läst om en c-ring som ska sitta under bakre "distansen" (vid karbon tätningen) är detta ett måste för att få ur motorn? Och hur bär jag mig åt? "distansen" inte vill åka bakåt för att visa mig c-ringen... Tips på sätt att bryta fram den utan att skada något annat??

Samt mottar jag gärna tips på var och hur jag ska leta efter delar från den felande kompressorringen.

Mvh Hampus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Problem att lyfta ur motorn rxp -04 13 år 10 månader sedan #36688

• griffon
  • griffon Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ingen mins en fegis
  • Tack mottaget: 2
Är det bara kompressorn som felar behöver du inte lyfta ur motorn.

Men.

På varje sida om c-ringen sitter det oringar, dom kan torka fast. Spruta 5-56 på båda
sidor och dra runt konan med en rörtång så blir det lättare att trycka bak den.

Går det ändå inte så lägg en träbit mot en oöm del och bänd lite med kofot men tare
Lugnt.
Rasmus Westerberg RXT Open/GP #51 @ Marellracing.se
UppsalaMarinverkstad.se

Re: Problem att lyfta ur motorn rxp -04 13 år 10 månader sedan #36689

• hampz
  • New Member
  • New Member

Griffon skrev: Är det bara kompressorn som felar behöver du inte lyfta ur motorn.

Men.

På varje sida om c-ringen sitter det oringar, dom kan torka fast. Spruta 5-56 på båda
sidor och dra runt konan med en rörtång så blir det lättare att trycka bak den.

Går det ändå inte så lägg en träbit mot en oöm del och bänd lite med kofot men tare
Lugnt.

Problemet är att ringarna gick sönder i motorn, så måste ta isär blocket för att få ut alla kvarvarande bitar.
Hörde av en kille att "hatten som döljer c-ringen" förmodligen kärvat fast så hårt eftersom de är en -04, så att jag måste ta av impellern för att kunna föra axeln längre bak. Men slängde på 5-56 igår så ska prova med lite våld och vaselin!

Btw
Hur tror ni man rengör blocket bäst?

Re: Problem att lyfta ur motorn rxp -04 13 år 10 månader sedan #36692

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Den går att få ur utan det, funkade fint på min RXP-X förra helgen då jag gjorde det.

Bara att ta av pumpen och dra bak axeln samtidigt som man knuffar motorn lite lätt och sedan viker ner axeln.

Gällande rengöringen så vill du nog ha isär allt.

Sug ur oljan sen börja ta isär...

Renovera kompressorn, kolla och rengör oljepumparna ordentligt samt alla andra delar så det inte finns rester kvar.

Stängde du av så fort de hände?
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Problem att lyfta ur motorn rxp -04 13 år 10 månader sedan #36694

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Du kan lyfta ut motorn utan att dra ur drivaxeln vinkla den lite så främre delen pekar uppåt så få du ur den funkar bra på rxp men inte rxt
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Problem att lyfta ur motorn rxp -04 13 år 10 månader sedan #36697

• hampz
  • New Member
  • New Member

Re: Problem att lyfta ur motorn rxp -04 13 år 10 månader sedan #36703

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Går jätte bra.. ja tar aldrig bort huset på rxp... går även å trixa med en rxt utan å ta bort pumpen då tex axeln e rostig.. men då måste man skruva bort främre motorfäste från botten från skrovet... gjorde det senast idag på en maskin som har rostig axel...

på rxp så vinklar man lite lätt när man lättat på motorn några mm sen drar man den framåt så mkt som det går sen e det bara å snett lyfta upp den....

Du behöver inga impellerverktyg för att få bort pumpen!!! ta bort de 4 bultarna med 17 skalle sen släpper du på vts back å styrning voila ryck sen dän pumphuset... detta ger dig några grader till å vinkla på men oftast brukar axeln vilja följa med motorn utt åt fel håll...

OBS det bästa e ju givetvis om du lyckas få dän c-clipet då e det ba å ta motorn rakt upp
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Problem att lyfta ur motorn rxp -04 13 år 10 månader sedan #36742

• hampz
  • New Member
  • New Member

tuffe skrev: Går jätte bra.. ja tar aldrig bort huset på rxp... går även å trixa med en rxt utan å ta bort pumpen då tex axeln e rostig.. men då måste man skruva bort främre motorfäste från botten från skrovet... gjorde det senast idag på en maskin som har rostig axel...

på rxp så vinklar man lite lätt när man lättat på motorn några mm sen drar man den framåt så mkt som det går sen e det bara å snett lyfta upp den....

Du behöver inga impellerverktyg för att få bort pumpen!!! ta bort de 4 bultarna med 17 skalle sen släpper du på vts back å styrning voila ryck sen dän pumphuset... detta ger dig några grader till å vinkla på men oftast brukar axeln vilja följa med motorn utt åt fel håll...

OBS det bästa e ju givetvis om du lyckas få dän c-clipet då e det ba å ta motorn rakt upp

Har nu fått ut motorn. Under natten hade 5-56:et gjort sin magi så kunde trycka tillbaka "hatten" å få av c-klippet. Tog sedan bort hela pumphuset och drogaxel ut genom genomföringen. Måste säga att de ändå var rätt trixxit att få ut motorn! Hade dock bara spännband som vinch...

Har nu börjat plocka ner oljepump å oljefilter och en hel del bitar hittades. Nästa steg är att ta ner oljetråget, och förhoppningsvis hittar jag en hel del till där. Höll på med detta igår men kom till ett stopp då jag inte haft rätt torxhylsa.

För visst måste man tabort dom 8 skruvaran som sitter försänkta i oljatråget?
Inte dom som sitter längst ut på långsidorna av motorn utan dom som är i mitten gömd bakom en tjock och kort skruv... Behövs en torx-hylsa storlek 14/16 för att dra lös dom...

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.067 sekunder