Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35290

• hixxey
  • hixxey Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
  • Tack mottaget: 13
Hej,

Jag ska ganska så snart köpa min första vattenskoter, jag står gällande köpet inför dilemmat om jag ska vänta till hösten och köpa en maskin då för en billigare peng eller om jag ändå ska ta en nu i vår. Har nämligen tillgång till båt så jag överlever ju. Jag tänkte lägga mig i 100 000:- klassen och är väldigt sugen på modellen RXP-X 08-2012. Jag har tidigare kört den äldre RXP med 215 hästkrafter och trivdes verkligen på den. Men jag har också funderat på att köpa en skoter utan kompressor i då det verkar krångla ofta för folk.

Så min fråga är. Vad har ni för erfarenhet om detta med RXP modellen? Krånglar den mycket? Är det något annat negativt med den? Bör jag välja denna modell? Eller en utan kompressor.

Vad jag förstått det som så ligger servicen mellan 3000-10 000:- beroende på timtal?

Jag hoppas på bra svar!

Vh
Hugo
Karlstad Jetracing

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35291

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0

hixxey skrev: Hej,

Jag ska ganska så snart köpa min första vattenskoter, jag står gällande köpet inför dilemmat om jag ska vänta till hösten och köpa en maskin då för en billigare peng eller om jag ändå ska ta en nu i vår. Har nämligen tillgång till båt så jag överlever ju. Jag tänkte lägga mig i 100 000:- klassen och är väldigt sugen på modellen RXP-X 08-2012. Jag har tidigare kört den äldre RXP med 215 hästkrafter och trivdes verkligen på den. Men jag har också funderat på att köpa en skoter utan kompressor i då det verkar krångla ofta för folk.

Så min fråga är. Vad har ni för erfarenhet om detta med RXP modellen? Krånglar den mycket? Är det något annat negativt med den? Bör jag välja denna modell? Eller en utan kompressor.

Vad jag förstått det som så ligger servicen mellan 3000-10 000:- beroende på timtal?

Jag hoppas på bra svar!

Vh
Hugo

Hej och välkommen till Guppa.se :P
Kul att du är sugen på att köpa skoter! Klart att du ska köpa en innan sommaren :P

Det är framförallt dom äldre överladdade maskinerna som har haft motorproblem.
Köper du en maskin som är ordentligt servad så kommer du inte ha mer problem med den än en utan turbo/kompressor..

Andra nackdelar? Ja det är väll kostnaden isf. En Seadoo RXP-X drar ungefär 75liter/tim vid fullt gaspåslag (om du har racingmode aktiverat)

Hade jag varit du så skulle jag provat både GTX & RXT-X innan du bestämmer dig.
RXP är en jäkligt rolig modell att köra, men tyvärr är den väldigt liten och opraktisk om man skall åka flera. Eller om man inte vill bli blöt :P inte så högt skrov på den som du kanske märkt.

Man gör en service varje år (Vår eller höst) som kostar 3-4000 beroende på verkstad. Men många gör denna servicen själv istället (1000:- utrustning max)
Efter 100 körtimmar så krävs en kompressorrenovering som ska kosta runt 10 000:-

Vad har du tänkt ha skotern till osv? :P

Hoppas vi ses på sjön!

Tjing
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35294

• hixxey
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
Tack för ditt snabba svar!

Jag har i dagsläget en örnvik 620 sport med en 220 hästars V6. Som är törstig, Båten väger ca 1.7 ton och det är bara jag och tjejen som använder den då alla vänner har egna båtar nu. Så har länge velat ha skoter för att ta mig ut och bada och ha kul med.

Så det jag framförallt vill göra med skotern är nöjesåkning, bli blöt som satan och ha jävligt skoj. Ska jag ha en RXP blir det från 08- framåt. Inte den gamla modellen.

Men om man sköter all service osv, så bör det väl inte krångla något? jag är ju medveten om att man ska ta det lugnt på grunt vatten så inget sugs in osv. Jag är väldigt ordedntlig av mig med mina prylar.
Karlstad Jetracing

Re: Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35297

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

hixxey skrev: Tack för ditt snabba svar!

Jag har i dagsläget en örnvik 620 sport med en 220 hästars V6. Som är törstig, Båten väger ca 1.7 ton och det är bara jag och tjejen som använder den då alla vänner har egna båtar nu. Så har länge velat ha skoter för att ta mig ut och bada och ha kul med.

Så det jag framförallt vill göra med skotern är nöjesåkning, bli blöt som satan och ha jävligt skoj. Ska jag ha en RXP blir det från 08- framåt. Inte den gamla modellen.

Men om man sköter all service osv, så bör det väl inte krångla något? jag är ju medveten om att man ska ta det lugnt på grunt vatten så inget sugs in osv. Jag är väldigt ordedntlig av mig med mina prylar.

Trevligt! :) informera frugan om att hålla i sig bara!
2008 och framåt är ingen fara! Dom har fixat problemen dom hade med sin kompressor i dom tidigare årsmodellerna.
Nej det ska inte vara några problem.. Det enda jag har hört är att...
Om du hoppar ordentligt med skotern, och inte släpper gasen innan landningen. Då kan tydligen repelleraxeln gå av. Men det ska tydligen inte heller vara något man behöver oroa sig på nya skotrar.

Så länge du inte slarvar med servicen så behöver du inte oroa dig :)
Ja det stämmer bra! 5-6 dm djupt suger den på tomgång. Inget kul att få in sand i motorn :) Men är det sten botten eller dylikt så kan du köra.
Själv brukar jag ladda på innan stranden, strypa den i tid och kana upp en bit på stranden :)
Det blir ju en del smårepor, men det är sånt man kan stå och dona med i garaget på vintern :)
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35298

• hixxey
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
Ja precis, har också förstått att det alltid är bra att slå av gas när motorn inte har något motstånd. Haha, roligare om man inte säger något :)

Vad kostar det att försäkra skotern ungerfär? CE märkt. Är det ålderreglerat? jag är 23 år.
Karlstad Jetracing

Re: Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35301

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

hixxey skrev: Ja precis, har också förstått att det alltid är bra att slå av gas när motorn inte har något motstånd. Haha, roligare om man inte säger något :)

Vad kostar det att försäkra skotern ungerfär? CE märkt. Är det ålderreglerat? jag är 23 år.

Nej det ska inte vara några problem! Jag är själv 24 så :)
Om du sätter ett försäkringsvärde på 170-180 000 och väljer självrisk på 10 000 ((5000 vid stöld) så kommer du få betala ungefär 8000/försäkringsår, är du medlem på Guppa.se och anger koden så får du 10% rabatt på årspremien.
Har du en godkänd gps-tracker monterat på skotern så får du ytterligare ...% på premien.
Kan starkt rekommendera Alandia Båtförsäkring..

Mvh
R
Koden skall endast ses av medlemmar.
//moderatorn
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35302

• hixxey
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
Satan!

jag trodde vi snackade en 5-6000 per år. Hur kan jag värdera högre om skotern köps in för runt 100 000:-?
Karlstad Jetracing

Re: Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35303

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

hixxey skrev: Satan!

jag trodde vi snackade en 5-6000 per år. Hur kan jag värdera högre om skotern köps in för runt 100 000:-?

Ojj mitt fel! Tänkte att du skulle köpa en ny.
Har du värderat den till 100 000 så kommer årspremien att hamna på under 5000.
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35306

• hixxey
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
Okej. :)

jag vill gärna ha den röd/svarta 2010/2011 gjordes den.

ska se om jag hittar någon för runt 100 000:- kan ju varifall sträcka mig till 130 000:-

Vad har du själv för modell? är du nöjd?

Vad drar dessa maskiner "normal" körning? Typ ut 15 min till en ö och sen tillbaka. Med 2 pers och packning.
Karlstad Jetracing

Re: Välja vilken modell av Seadoo 13 år 11 månader sedan #35309

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

hixxey skrev: Okej. :)

jag vill gärna ha den röd/svarta 2010/2011 gjordes den.

ska se om jag hittar någon för runt 100 000:- kan ju varifall sträcka mig till 130 000:-

Vad har du själv för modell? är du nöjd?

Vad drar dessa maskiner "normal" körning? Typ ut 15 min till en ö och sen tillbaka. Med 2 pers och packning.

Det borde inte vara några problem.
Jag köpte en RXT-X RS 2010 15 tim, nyrenoverad för 118 000:- (Utan släp förvisso)
RXPn är ju aningen billigare, så om du har tur så kan du nog hitta en för det priset.

Oj du! Bra fråga... Det varierar ju självklart helt och hållet beroende på drivingmode & hur du kör. ECO-mode ska enligt BRP näst intill halvera bränsleförbrukningen.
Med ECM så svarar den inte lika snabbt på gasen, men den går så det räcker och blir över ändå kan jag lova!

När jag ligger ute och glider så brukar förbrukningen ligga på 16-30 liter/tim beroende på hur mycket man använder fingret :)

En halvtimma lugn körning, skulle tippa på 10-15 liter soppa.
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Sidan laddades på: 0.064 sekunder