Eftersom jag köpte vattenskotern inför 2011, så blev det ganska besviket när det visade sig att den inte ville gå som vi själva ville. Följande problem uppenbarade sig:
Vi testade tomgångskörning på land (med vatten inkopplat via slang),
då gick den stabilt på tomgång och även om man gasade upp till max.
Däremot märkte vi att det drog en del batteri, första gången vi testade på land så var den ganska svårstartad.. men efter ett lyckat försök kunde vi genast bryta och starta om direkt.
Då kom dagen när vi skulle lägga i den.. i princip hade vi inte gjort någon förändring sedan testkörningen på land, dvs, inget annorlunda bränsle, samma batteri etc.
När jag provade att starta den så gick det först trögt, må kanske ha berott på att det var några dagar sedan vi provstartade den på land? men sedan gick det bättre..
tuffade på vid båtplatsen i ca 2-3kn (uppskattad styrfart?) men när jag sedan gasade på ungefär halvt gaspådrag så självdog skotern "bara sådär". Testade starta den igen och märkte då att den var relativt svårstartad - fick vänta några minuter helt enkelt!
Provade igen, men nu "kramade/pumpade" jag gasreglaget, och då gick det lite bättre.. det blev ungefär som ketchupeffekt, först händer inget trots att jag drog på gas.. men sedan vaknade skotern till och gav sig iväg, och nu provade jag att pumpa reglaget under färden - vilket "fungerade bättre" och jag kunde köra i säkert 20-30 sekunder innan den självdog!
Nu är frågan, detta problem.. som tydligen bara uppkommer i sjön, vad kan det bero på?
Den gick ju klockrent på land, både tomgång och gas, menar jag!
Vissa har sagt bränslefiltret/problem med bränsletillförseln, andra har sagt startmotor/drev
Det har gått så långt att jag lämnade in den till en båtfirma (är själv inte händig av mig),
och de "konstaterade" att det var nedslitna kuggar i startmotor/drev.
Min fråga är då, är det att lita på? Om nu skotern startade på land, och i vattnet.. kan dessa starter i själva verket ha slitit ut startmotor/drev så pass att jag måste köpa nya?
Säljaren påstod själv att den var nyservad vid köp, både startmotor/drec etc.
Vill båtfirman helt enkelt tjäna lätta pengar på mig? Eller kan det vara så fördjäkligt att det är slitaget på startmotor/drev som orsakar att den går så opålitligt / är så svårstartad ibland?
En lätt frustration har infunnit sig, och jag hoppas lösa detta inför säsong 2012!
Vore mycket tacksam för olika forum-medlemmars synpunkter!