Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Kan seadoon ta skada av kyla ? 14 år 5 månader sedan #33174

• alexander64
  • alexander64 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej, ringde precis stället där jag ska ha skotern på vinterupplaga och fick veta att skotern kommer att stå i ett stort tält och inte en varm hall. Min fråga är nu om skotern kan ta skada av kyla 0 - 25 minusgrader och om jag bör byta ställe, eller om den kommer att klara sig i tältet, under kappell och preseningar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Kan seadoon ta skada av kyla ? 14 år 5 månader sedan #33175

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Alexander64 skrev: Hej, ringde precis stället där jag ska ha skotern på vinterupplaga och fick veta att skotern kommer att stå i ett stort tält och inte en varm hall. Min fråga är nu om skotern kan ta skada av kyla 0 - 25 minusgrader och om jag bör byta ställe, eller om den kommer att klara sig i tältet, under kappell och preseningar?

Den klar sig utmärkt om den är ordenligt konserverad med glykol så att inte intercoolern fryser sönder.

/Robban

Re: Kan seadoon ta skada av kyla ? 14 år 5 månader sedan #33177

• alexander64
  • Junior Member
  • Junior Member
Tack för svaret, bara en fråga till... Var sprejarna man in glykolen? Hur får man den in i själva systemet, kort sagt, hur gör man med glykolen

Re: Kan seadoon ta skada av kyla ? 14 år 5 månader sedan #33178

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3

Alexander64 skrev: Tack för svaret, bara en fråga till... Var sprejarna man in glykolen? Hur får man den in i själva systemet, kort sagt, hur gör man med glykolen

blanda för minus 25 grader, sedan anvädner du dig utav en pump och pumpar in glykolen samma väg som du sätter på trädgårds slangen när du spolar ur skotern från sjö vattnet!

själv har jag kört med 5 Liter 50/50 blandad glykol med slang och tratt, det har funkat för mig, men då har jag haft min i ett garage som inte går under minus 15..

jag har hört från seadoo mekaniker att man bör inte köra med tratt, utan se till att trycka in glykolen i kylsystemet för att vara på säkra sidan!.. det är bara göra det proffsen rekommenderar om man vill vara på säkra sidan..

obbbbbbsssss du sprayar inte glykol någonstans!
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Kan seadoon ta skada av kyla ? 14 år 5 månader sedan #33179

• alexander64
  • Junior Member
  • Junior Member
Tack för svaren, man ska alltså pumpa in cirka 5 liter glykol i skotern genom " slangintaget" där bak. Hur ser glykol blandningen ut om det ska tåla - 30 grader? När man fyller glykolen, måste motorn startas någon gång under eller efter själva processen och isåfall så har jag ett nytt problem. Det ligger löv, fisketråd, plast och mycket annat skit där inne i aggregatet som har fastnat, hur plockar jag ut det? Eller kan jag starta motorn en liten stund med det i?

Om man fyller glykoltanken, hur full ska den vara innan vintern, hur ser jag att det är tillräckligt i den. Om man måste fylla på mer, måste man ta ut det gamla? Hur gör man det isåfall?

Vore otroligt tacksam för svar på frågorna

Mvh Alexander

Re: Kan seadoon ta skada av kyla ? 14 år 5 månader sedan #33180

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Ja du måste starta motorn, du gör precis som när du kör igenom vatten efter du har varit ute och kört normalt. Men det låter som om det skulle vara bra för dig att göra en service på maskinen med tanke på vad du beskriver med nytt oljefilter, olja och stift och då kan de även konservera maskinen samtidigt.

Om du nu skall konservera själv så står det på dunken glykol med hur du skall blanda glykolen för att få rätt värde. Tänk på att det är billigare att ta hand om maskinen nu på hösten inkl en service än att laga en sönderfryst intercooler plus service innan nästa sommar då de fina dagarna kommer med lång kö hos verkstaden. Oljan skall ju i vilket fall som helst bytas en gång om året för att motorn skall må bra.

/Robban

Re: Kan seadoon ta skada av kyla ? 14 år 5 månader sedan #33181

• anders7455
  • anders7455 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Hej på er i det dystra höst vädret! :) Vår maskin har nu gått 33 h den här säsongen (hann inte mer :[) och min fundering var om olje/filter byta skall göras innan eller efter vintern? Skadar det motor om den står över vintern? :)

Mvh
RXT 215 - SÅLD
GTX Limited 255 iS - SÅLD
Inväntar 2013:s leverans
Dragfordon: Can-Am Outlander 1000, Panamera GTS, Insignia OPC & Citroen Berlingo 3

Re: Kan seadoon ta skada av kyla ? 14 år 5 månader sedan #33182

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Byt innan vintern då oljan har blivit skitig under säsongen så är det lite bättre att göra det nu plus att nu är det så tråkigt väder så då gör det inte så mycket med en liten tråkig utgift till. Så kan du ta en stor öl till våren istället då du har en ny servad skoter som bara är att kasta i.
/Robban

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.061 sekunder