Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Frågor om Sea doo rxt-x 14 år 6 månader sedan #32797

• alexander64
  • alexander64 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej, jag har nyligen importerat en Sea doo rxt-x 255, 2008 från England. Jag fick den för 70 000 kr inklusive frakt vilket känns som en bra affär. Skotern är mycket i fint skick och är körd 87 timmar, den servades vid 10, 50 och 85 timmar. Eftersom att det här är min första jetski så vet jag inte så mycket om dem och vore därför tacksam för svar på mina nedanstående frågor.

-Kompressorn är inte servad. När ska jag serva den? Hur mycket kostar det? Hur ser jag att den ska servas?

-Hur länge räcker tanken med en marschfart på ca 30 knop? Hur mycket drar den per distans i samma hastigehet?

-Är det lätt att installera lantärnor och gps på den?

-Om någon annan har en likadan jetski, får ni gärna skriva hur den har fungerat, svagheter mm.

Tack på förhand

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Frågor om Sea doo rxt-x 14 år 6 månader sedan #32807

• virre
  • virre Profilbild
  • New Member
  • New Member
Grattis för skoterköpet du har definitivt gjort ett bra köp om allt är som det ska! :-D
Den stora kompressor renoveringen kommer vid 100 timmar, min har nu gått 94 och jag tar det säkra före det osäkra och gör kompressor renoveringen den kostar ca 9000 kr. Jag skulle själv råda att serva efter varje säsong om du kör måttligt mycket eftersom motorn går på hög varv hela tiden kan den lätt slitas.

Har för mig att i 30 knop så drar den ca 0,6-0,7 l/distans då klarar man sig ganska länge, men så fort man leker så ändras förbrukning stort och man kan åka i ca 1 timme med full tank :-D
Skulle råda dig att installera landtärnor hos en akúktoriserad handlare som tex (nivado) så vet man att det inte blir några problem. Det kostar inklusive montering grön/röd och led baklampa 4000 kr. Har haft otroligt mycket nytta av det så det är något jag rekommenderar starkt. Gps kan man installera i handsfacket utan större problem, enda nackdelen är dock att mycket av handsfack utrymmet försvinner.. :-D

Om jag skulle vara du skulle jag installera någon form av stöld skydd exempelvis securmark eller spårsändare i skotern, Känns väldigt bra den dagen då någon jävel snott den!
Försäkra den också på Alandia om du inte redan gjort det som är den ledande försäkrningsbolaget på vattenskotrar i Sverige. :-D

// viktor
Seadoo rxt-x 2008!

Re: Frågor om Sea doo rxt-x 14 år 6 månader sedan #32808

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ska inte kompressorn renoveras vid 80h på X-modellerna? Jag har då fått lärt mig det men rätta mig om jag har fel.

Re: Frågor om Sea doo rxt-x 14 år 6 månader sedan #32809

• alexander64
  • Junior Member
  • Junior Member
Tack för alla svar Viktor :-D . Jag har också hört något om att X-modellernas kompressor har en förkortad livslängd till 80 timmar. Hur ofta ska egentligen kompressorn servas? Måste den servas en gång per säsong?

Re: Frågor om Sea doo rxt-x 14 år 6 månader sedan #32810

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Det beror på hur mycket du kör per säsong men kör du hårt så serva var 80timme. Men kör du inte 80 timmar per säsong så ser jag ingen anledning att serva varje år. Dessutom så är 80 timmar ganska mycket om man ser till vad en normal åkare kör. Detta beror på att det kostar ca 80.000:- till 85.000:- att köra 80 timmar ganska mycket pengar.

Vid den årliga servicen byter du olja, o-ringar, filter och stift. Sen är det bara att köra och se till att spraya motorn med typ 5-56 efter du varit ute och kört och se till att ha sadeln av så att motorrummet torkar ur i mellan åt. Kör du mycket i saltvatten så är det inte fel att spola ur motorrummet med sötvatten var dok försiktig spola ej med högtryck utan med vanlig slag lite försiktigt. För att sen ha på 5-56 över hela motorn.

Skulle jag vara dig så skulle jag renovera kompressorn snart då du inte vet hur maskinen är körd i England, en sak är ju klar den är inte körd av någon snäll gammal tant.

/Robban

Re: Frågor om Sea doo rxt-x 14 år 6 månader sedan #32818

• alexander64
  • Junior Member
  • Junior Member
Tack för informationen robban :P

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.063 sekunder