Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Vatten i motoroljan RXP 2005 HJÄLP! 14 år 7 månader sedan #32591

• bobbybaccala
  • bobbybaccala Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej Kamrater!

Jag håller på att bli tokig. (Min skoter har endast gått 84 h.)
Förra året läckte skotern olja från kompressorn så jag fick renovera denna.
När jag tog ut den i år började den läcka olja igen, utgående axeln var tjuven och detta åtgärdades. Sen gick den bra i 5 timmar för att plötsligt börja gå på 2 cylindrar och samtidigt
tagit lite olja, samt ryker mer än vanligt, nytt stift och den gick bra ca 20 min, sen samma sak.

Vid detta laget hade den legat i över nätterna i en vecka och jag lät den ligga över natten igen. När jag kom ut på morgonen var hela motorrummet överfyllt, likaså vatten i motoroljan. Sagt och gjort, tog upp den och tömde den på all olja och gjorde 5 oljebyten. Sen i med den i vattnet igen för att hitta läckaget
Den läcker ingenting och tar inte in vatten, helt otroligt.
Vart kan vattnet kommit in, länspumparna verkar vara hela och läcker ingenting?

Motorn går fortfarande lite knackigt på ettans cylinder och jag lämnar in på min lokala seadoo rep. Jag har fortfarande bra komp i alla cylindrar. Där konstateras att ventiltätningarna i ettans cylinder sannolikt är dåliga vilket medför att den tar olja och svartryker, går bättre med nytt stift ett tag. Oljan vid detta laget är fin och helt i nivå då jag kollar detta med mekanikern innan jag åker (Han bedömde att jag inte behövde byta den en gång till pga vattenfyllningen) och skrovet är torrt (tror jag)

Sen har jag beställt ventiltätningar och ett ventiltätningsbytarverktyg från riva för att byta dessa igår. Vad tror ni väntar mig, Skrovet är fullt med olja och på stickan syns bara ca 1 cm med en vit kleggig vattenbaserad oljeblandning. Hur fasiken är det möjligt???
När jag lämnade repet var den helt perfekt och den har inte varit igång en sekund sen dess????

Jag börjar allvarligt tro att djävulen bor i min maskin,

Nr1 Hur kan det vara vatten i oljan, när den inte varit igång, måste ju vara kylarvätska även om jag inte tycker att nivån i behållaren sjunkit märkbart

Nr 2 Hur kan det läcka ut olja från motorn då den inte varit igång, måste ju vara en rejäl läcka, Oljepump (börjar ju vara det enda jag inte bytt)

Nr 3 Är det någon som förstår hur den kunde ta in ett helt skrov med vatten en natt, för att sedan vara helt snustorr och inte läcka in något. (det var lungt väder den natten som den tog in vatten)

Hjälp!!!
Baccala
Sea-Doo RXP 2005

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vatten i motoroljan RXP 2005 HJÄLP! 14 år 6 månader sedan #32991

• jetzone
  • jetzone Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej Baccala

Der kan kun komme vand ind i dit skrov 3 steder når motoren ikke er igang: Dine bundpropper, din udstødningsflanche eller ved akslen til dit jetdrev!

Hvis dine bundpropper var i da der kom vand i skrovet så tjek om de sidder løse i skruerne.
Jeg har også flere gange set at udstødningsflanchen har været løs, eller udstødningsslangen er løs.

Det er dog mest sandsynligt at det er axelgennemgangen til dit jetdrev der lækker vand. det kan være din Carbonring der er slidt/skæv eller låsen på metalmodparten der ikke er monteret.
Er det ikke tilfællet kan det være at den gummi bumber der sidder mellem aksel og krumtappen der mangler eller er ødelagt. Derved kan akslen rykke sig frem mod motoren og gøre carbonsejlet utæt.

Obs: Det kan være lættere at fylde vand i skrovet for at finde lækagen!

Mht. vand i din olie!
HVIS du vælger den lætte løsning mht. vand i olien, altså 4-6-8 olieskift indtil olien ikke bliver cafelatte farvet er det fint nok, men husk olie flyder ovenpå vandet! så start maskinen mellem hver olie skift så du får mest muligt vand ud! Når maskinen er slukket med varm olie kan du eventuelt aftage proppen til oliepåfyldningen for at slippe damp ud!

Grunden til at du får vand i olien igen og igen er fordi du ikke har tømt dine indsugnings rør og indsugnings manifold! Der kan ligge rigtig meget vand dernede!!!

Husk at lube ventiler/ gasspjæld og kompressor når der har været vand i !!!

Mht. Oliespild! Det er sandsynligvis den manchet/leje der sidder på PDO coveret hvor trækakslen kommer ud!

Håper det kan hjælpe dig! :)

VH. Morten JetZone

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.052 sekunder