vill börja säga att jag inte är någon expert , och bara inne på min andra skoter som är just en RXP som jag köpte i sommras.
Ang kompressorn och brickorna: Brickorna bör du inte vara orolig för då det omöjligt kan sitta keramiska när den gått så många timmar. är kompressorn renoverad vid 100h så är det ju dags igen vid 200h. är ju 100h som rekomenderas mellan , så beror ju på när det gjorde senast. du kan ju se om det finns nån bra dokumentation på det.
nog inte aktuellt för dig , men fick själv tipset att man kan kolla slangklämmorna som sitter på in och utgående slangar på kompressorn. är det original eller sådana som man skruvar åt?. är det original så har dom troligast aldrig varit väck (och därmed inte heller kompressorn), vilket stämde på polarens RXP som han köpte strax efter jag köpte min.
övrigt att kolla: kolla så skrovet ser helt och redigt ut.. lite repor får man räkna med , men kolla så där inte är större skador. lys in i utblåset bak och kolla skick på impeller och slitring. kolla även övrigt skick på hela pumpen ibak.. så allt ser ok ut.
kolla allmänskicket på motor och motorrum. det ska ju se rent och frsäscht ut. du kan ju kolla oljan och se så det ser bra ut.
prova att starta den.. den ska ju starta lätt och gå jämnt och fint utan missljud..
kolla så all elektronik fungerar. mätare och VTS.
Har du chans så provkör den.. då bör du märka om den funkar som den ska. varvar ut ordentligt går jämnt m.m toppfarten bör ligga på 112-114 km/h (enligt skoterns egna digitala mätare) vid någorlunda jämn sjö om den är frisk. lyft sadel efter provturen och kolla så där inte är onormalt mycket vatten , som kan beror på en läcka någonstans.
Sen kan du ju känna av säljaren. Man märker rätt snabbt om det är en tattare som försöker lura på en skit.
Som sagt.. är ingen expert , men detta kollade vi innan vi köpte.
Lycka till och meddela gärna hur det gick.