Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Skillnad mellan Rxt 255 is -09 & Rxt 255 is limited -09 14 år 7 månader sedan #32375

• beckenbauer
  • beckenbauer Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hej alla !
Jag är helt färsk på allt som har med vattenskotrar att göra.
Jag har precis köpt en seadoo Rxt 255 is limited -09.
Men vad är det som skiljer en Rxt 255 is från en limited ?
Säkert bara färgen och lite krimskrams eller ?

Den har gått 50 Tim.
Jag vet att lagringarna på kompressorn tydligen ska vara det som ryker ofta...
Vad mera måste jag se upp med/kontollera på dessa ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Skillnad mellan Rxt 255 is -09 & Rxt 255 is limited -09 14 år 7 månader sedan #32399

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Beckenbauer skrev: Hej alla !
Jag är helt färsk på allt som har med vattenskotrar att göra.
Jag har precis köpt en seadoo Rxt 255 is limited -09.
Men vad är det som skiljer en Rxt 255 is från en limited ?

Den har gått 50 Tim.
Vad mera måste jag se upp med/kontollera på dessa ?

Limited har förutom annan färg lite extra utrustning i jämförelse med "vanliga" RXT

Djupmätare
Automatiska förtöjningslinor (Speed Tie)
Vattentät väska i facket framför sadeln

Det du helt klart ska kolla av är bultarna som håller aggregatet. Hissa upp skopan så blottas bultarna (4 st). Mina bultar var hellösa efter 10 timmar och jag har läst om folk här på forumet som tappat hela skiten efter 32 timmar vilket resulterat i motorras för 100 000 kr + nödläge på sjön när motorn tvärstannat. Skruva loss bultarna och sätt dit dem igen med blå Loctite eller motsvarande.

Nyare modeller på kompressorerna har andra brickor som inte ger samma ras som tidigare. Kompressorservice kommer på 80 timmar vill jag minnas. Någon får rätta mig om jag har fel (annars står det i instruktionsboken).

Sea-Doo RXT IS 260

Re: Skillnad mellan Rxt 255 is -09 & Rxt 255 is limited -09 14 år 7 månader sedan #32414

• beckenbauer
  • Premium Member
  • Premium Member
Tack för bra svar !
Så fort den kommer hem ska jag kolla detta.

Så -09:orna och framåt håller lite bättre än de tidigare modellerna vad det gäller kompressorer ?

Skiljer det något från 09 till 11 ?
Jag får för mig att de gjort den lite smalare för föraren, för att man lättare ska kunna ta spjärn med knät när man svänger ? och ngt med skrovet kanske ?

Re: Skillnad mellan Rxt 255 is -09 & Rxt 255 is limited -09 14 år 7 månader sedan #32420

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Beckenbauer skrev: Så -09:orna och framåt håller lite bättre än de tidigare modellerna vad det gäller kompressorer ?

Skiljer det något från 09 till 11 ?
Jag får för mig att de gjort den lite smalare för föraren, för att man lättare ska kunna ta spjärn med knät när man svänger ? och ngt med skrovet kanske ?

Kompressorerna är samma tror jag men där sitter andra brickor (stålbrickor) på nyare modeller. De gamla brickorna gick sönder och förstörde en massa...

Såvitt jag vet skiljer det inget större mellan 2009 - 2011 förutom att maskinerna fick 5 hästar till från 2010. Skrovet är detsamma...dvs S3-skrov.

Sea-Doo RXT IS 260

Re: Skillnad mellan Rxt 255 is -09 & Rxt 255 is limited -09 14 år 6 månader sedan #32993

• beckenbauer
  • Premium Member
  • Premium Member
jag har lyckats läsa mig till att den nyare modellerna på seadoo, dvs -09 och framåt har en bättre form av kylning ? "closed loop cooling " .
Vad innebär detta ? Är det att kylvattnet från typ havet inte går hela vägen upp i maskinen och på så sätt inte käkar på aluminiumet lika mycket ? visst sjutton ska man spola av alla skotrar efter man kört i saltvatten, eller behöver man inte gör detta på de med nyare typ av kylsystem ?

Re: Skillnad mellan Rxt 255 is -09 & Rxt 255 is limited -09 14 år 6 månader sedan #32995

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Alla nya modeller från Seadoo har closed loop cooling om de inte är trimmade då vissa satt ditt open loop cooling. Ride Plate fungerar som en värmeväxlare mellan havet och det slutna systemet som är fyllt med glykol. När vi pratar om att spola ur maskinen så pratar vi om avgassidan plus Intercooler delen av systemet som alltid är sjövatten kylt. Detta skall även göras om man kör i sötvatten pga de mikroorganismer som finns i insjöar men självklar så är det viktigare att göra detta ju saltare vattnet äro.

Pumpen på din skoter har vid ganska många fall haft lösa bultar det har precis kommit ut nya bultar som man drar med ett högre moment och självklar skall även dessa ha blå Loctite när man monterar dit dessa.

Beckenbauer skrev: Men vad är det som skiljer en Rxt 255 is från en limited ?

Den har gått 50 Tim.

Det är precis som du fått svar på lite mer krimskrams men bra krimskrams.

Det du skall se upp lite med är fjädringen på maskinen vi har haft lite problem med denna på vissa tävlings maskiner då vi under tävling kört så pass hårt att gummitätningarna i fjädern smält av värmen som uppstår vid extremt hård körning till havs.

Vissa har löst detta med att köpa detta kit från down under www.4-tecperformance.com/index.php?main_...amp;products_id=1556 .

Kompressorn bör renoveras va 80timme då effekten är hög och om man kör i mycket vågiga farvatten men sitter du jämnt och kör på plattvatten så håller den säker 100 timmar. Men varför chansa, känns onödigt på en så pass dyr maskin.

När du lämnar maskinen på service se till att göra det på en auktoriserad verkstad, så att de vet vad de håller på med.

Skall du börja timma din maskin så går det ganska lätt att få den göra 63-65 knop om man lägger en slant då det har börja komma ganska så säkra trim satser till just dessa maskiner.

Hoppas du får mycket nöja nästa sommar vem vet du kanske hänger med och kör PWC Endurance Lördagen den 26 Maj 2012 då vi skall dra ihop ett samåk med minst 100st skotrar som skall köra 120nm i Stockholm skärgård, men mer om detta kommer att komma under hösten i avd Evenemang.

/Robban

Re: Skillnad mellan Rxt 255 is -09 & Rxt 255 is limited -09 14 år 6 månader sedan #32997

• beckenbauer
  • Premium Member
  • Premium Member
Kärran som jag köpt har gått 50 timmar i florida. (GTX 255 is limited -09)
Så jag kommer nog att kolla över varenda bult på hela maskinen....
Maskinen är provstartad och provkörd och allt ska vara i sin ordning. Så egentligen är det en slump att det blev just denna maskin då jag inte vet ett smack om vattenskotrar... det stod mellan GTX:en och en RXP-X -09... skratt ! och bara dömt på utseendet blev det GTX:en...
Och att det fanns så sjukt många finesser på en vattenskoter visste jag inte !!!

Om man redan är en helt ok meck, ska man ändå lämna in den på märkesverkstad pga deras specifika kunnande om just detta märke, eller duger det att man som vanligt gör allt själv ?

Kanske man ska lämna in den för en översyn av en " expert " innan man ens sätter den i plurret 2012 ? Vart lämnar man in dem i sthlm ? helst södersidan =)

Fan vad jag uppskattar era raka svar när man e ny på just detta motorområde...
Bilar, hojjar har jag skruvat på hela mitt liv .. men vattenskoter ska bli min nya utmaning... =)

Re: Skillnad mellan Rxt 255 is -09 & Rxt 255 is limited -09 14 år 6 månader sedan #32998

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Dessa maskiner är ganska komplicerade pga alla elektronik som är i maskinen för att kunna göra en service så måste du ha en dator för att kunna noll släcka service lampan. Jag skulle rekommendera att lämna in den till Nivado i Nykvarn söder om Stockholm de är Sveriges största återförsäljare på Seadoo. Och kom ihåg använd endast märker oljor till maskinen om du skulle göra ett oljebyte, det finns vildhjärnor som hällt i Biltema olja i maskinen med rätt intressant resultat tyvärr en väldigt dyrt sätt att få veta att det inte fungerar.

/Robban

Re: Skillnad mellan Rxt 255 is -09 & Rxt 255 is limited -09 14 år 6 månader sedan #33000

• beckenbauer
  • Premium Member
  • Premium Member
Check !
Nivado Nykvarn it is then =)

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.067 sekunder