Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Kan man nollställa mätaren? 14 år 8 månader sedan #31843

• seadoojohan
  • seadoojohan Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Jag har hittat en skoter på blocket som bara har gått 15 timmar.
Det är en 07a som är importerad och säljaren är andra ägaren i Sverige.
Den har ett klistermärke som det står fl 3074 så då har den väl varit registrerad ii florida?
Jag har bara sett bilder på skotern men den ser väldigt bra ut i skicket.
Det jag tycker är lite konstigt är att det alltså minst har varit en ägare i Florida och 2 i Sverige och bara gått 15 timmar.
Kan skoterns mätare ha blivit nollställd när den importerades till sverige?

Mvh Johan
1. SeaDoo GTX 155 -06 19-179h. Såld
2. SeaDoo GTX limited 215 -07

EZ port max
GoPro hero2

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Kan man nollställa mätaren? 14 år 8 månader sedan #31881

• lerard
  • lerard Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hej!

Jag har hört att man kan byta mätarhuset. Min uppfattning är att det är ganska lätt, tyvärr, eftersom det innebär faror för mig som ärlig människa.

Jag tyckte det var konstigt att min (som är exakt likadan sett till årsmodell/ursprung/färgkombination och variant utav motor) BARA gått 70 h. Det hjälper ju inte att jag nu när jag ser tillbaka på det kört 36 h själv sen i juni.

Men folk hävdar att de inte kör så mycket och jag förstår att det inte blir så mycket, säsongen är kort och även under säsongen (i Sverige) så är vädret inte alltid fördelaktigt. Soppan är dyr (i Sverige), särskilt på båtmackar och jag kan själv uppleva det som ett projekt att hämta, plocka i och ur skotern i vattnet, spola av/ur, låsa fast noggrant, kanske på annan ort än där man bor osv.

I USA är soppan mycket billig i jämförelse, säsongen avsevärt längre och med säkrare väder vill jag hävda. Att tre ägare, en i USA och två i Sverige, inte lyckats komma ut mer än 15 timmar totalt förfaller osannolikt men vem är jag att bedöma det, jag har inte ens sett skotern.

Priset är också väldigt lågt även om han bara har en 30-kärra.

Min uppfattning är att det är svårare att lura motorns system och det är framförallt dyrare att mixtra med det. Man ska enligt de jag har pratat med (alla stora märkesvekstäder och några mindre) kunna läsa av den ärliga mätarställningen genom att köra in en sån här dator som dessa företag/personer har tillgång till. Min uppfattning är att det går att få ut exakt hur motorn är körd med varvtal/gasbelastning osv.

Mitt tips till nån som ska köpa denna skoter är att ta den till en serviceverkstad och kontrollera mätarställningen om man vill vara på den säkra sidan. Min uppfattning är att den borde vara i absolut nyskick och är den det skulle jag kanske chansat och kollat det i efterhand, det är ett bra pris även om den gått t ex 125 h och är välskött. Att jag har en exakt likadan gör att jag har nåt att jämföra med iaf...

Jag hade köpt den om den såg fin ut och jag haft pengarna. Så bra pris tycker jag att det är. Stämmer timmarna är det ett sånt där köp man bara drömmer om och de brukar ju tyvärr inte vara sant om det låter för bra för att vara sant...
Lerard
Seadoo GTX Limited -07 (SÅLD)

Seadoo RXP -10 beställd...[/size][/b]

Re: Kan man nollställa mätaren? 14 år 8 månader sedan #31883

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Har du bytt mätarhus och box så kan du aldrig se hur många timmar en maskin gått.
/Robban

Re: Kan man nollställa mätaren? 14 år 8 månader sedan #31889

• lerard
  • lerard Profilbild
  • New Member
  • New Member
Precis, jag menade det men har jag rätt i att det du kallar för boxen är databoxen och att det är bra mycket dyrare att byta en mätarhuset? Har du kanske t o m nån uppfattning om vad respektive kostar? Jag vill tro att det är så dyrt att byta boxen så att det är mycket ovanligt men jag kan ha fel.
Lerard
Seadoo GTX Limited -07 (SÅLD)

Seadoo RXP -10 beställd...[/size][/b]

Re: Kan man nollställa mätaren? 14 år 8 månader sedan #31891

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Lerard skrev: Precis, jag menade det men har jag rätt i att det du kallar för boxen är databoxen och att det är bra mycket dyrare att byta en mätarhuset? Har du kanske t o m nån uppfattning om vad respektive kostar? Jag vill tro att det är så dyrt att byta boxen så att det är mycket ovanligt men jag kan ha fel.

Till din maskin kostar en ny box ca: $813.49 ca: 5200:- plus tull,moms och frakt från USA sen måste den giftas med maskinen och då behöver du en dator med rätt program, så visst är det möjligt men dyrt och krångligt.

Detta är på äldre maskiner nyare så är det betydligt dyrare.

/Robban

Re: Kan man nollställa mätaren? 14 år 8 månader sedan #31892

• seadoojohan
  • seadoojohan Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
Vad tror ni då? Om en 07a har gått 15 timmar av 3 ägare så har dom ju i snitt kört 5 timmar var, eller i snitt 3 timmar/år..
Kompressorbrickorna är också bytta, brukar man inte byta dem vid 100 timmar eller kompressorrenovering?
1. SeaDoo GTX 155 -06 19-179h. Såld
2. SeaDoo GTX limited 215 -07

EZ port max
GoPro hero2

Re: Kan man nollställa mätaren? 14 år 8 månader sedan #31893

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Jag tycker att det känns väldigt otroligt att den skall ha gått så lite. 15 timmar drar man ju första och andra veckan! Hör om han har papper på 10-tim servicen och vem det i så fall var som gjorde den. Det bör ju ha varit i sverige (eller är dom 2 pers som har kört endast 5 timmar?). Kolla om servicen gjordes 2007-2008 eller om den gjordes 2010-2011. Sen kan du ju alltid ringa och höra med honom hur det kommer sig att den endast gått 15 timmar.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Kan man nollställa mätaren? 14 år 8 månader sedan #31898

• allanos
  • allanos Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
hur kan man ens sälja en vattenskoter efter den gått enbart 15 tim , man har ju knappt lärt känna skotern. Jag köpte min första vattenskoter iår och har kört 81 timmar och det känns som jag knappt kört nått, känns som man precis köpt skotern fortfarande. förstår därför inte folk som säljer sina skotrar när dem bara har gått 20 timmar eller mindre ,man hinner ju inte få någon uppfattning om hur det är att köra vattenskoter..
# Sea Doo Rxt-X 260 as 2011 #
# Respo Trailer #

Re: Kan man nollställa mätaren? 14 år 8 månader sedan #31899

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

allanos skrev: hur kan man ens sälja en vattenskoter efter den gått enbart 15 tim , man har ju knappt lärt känna skotern. Jag köpte min första vattenskoter iår och har kört 81 timmar och det känns som jag knappt kört nått, känns som man precis köpt skotern fortfarande. förstår därför inte folk som säljer sina skotrar när dem bara har gått 20 timmar eller mindre ,man hinner ju inte få någon uppfattning om hur det är att köra vattenskoter..

Det finns ju dom som bara drar ut på soliga dagar i badshorts och kör någon halvtimme-timme utanför en badstrand någon gång då och då. Det blir inte många timmar på ett år och efter några år kanske man tröttnar.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Kan man nollställa mätaren? 14 år 7 månader sedan #31916

• marzian
  • marzian Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
farfar har en opel från 77- som bara gått 3000mil nånting :-D ,så omöjligt är det inte men beror helt på vilken typ av ägare det varit,,spelar kanske ingen roll heller hur många timmar den gått om priset inte är satt efter just hur få timmar den gått,är priset så pass ok och skicket är bra och verkar motsvara årsmodel och uppgivna gångtimmar så är det väl bara att köpa? :-D

kan tilläga att opeln är ganska upprostad så där har inte milen spelat nån större roll :-D

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.070 sekunder