Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31061

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Nu erbjuder jag med lätthet 200kr för ett vettigt och relevant svar om vad som kan vara fel på min Seadoo RX (2000)

Då jag testkör på land med vatten tillkopplad så går allt bra, den går bra på tomgång och verkar varva upp som den ska, gas-reglaget är både lättgreppat och smidigt att gasa med.

Då idag när jag äntligen la i den, och den verkligen startar även i vattnet blir jag ju rätt glad, men detta byta sedan till irritation.. och varför?

Jo, om jag försöker gasa upp till mer än "styrfart" ca 3-4kn, så börjar den hacka.. om jag sedan gasar upp till max (reglaget i botten) så går det väl bra i 4-5 sekunder, sedan dör den totalt! Om jag däremot släpper reglaget och låter den gå på tomgång nån minut, så går det sedan bra att gasa upp max i ytterligare några sekunder - utan att den dör först alltså!

Om jag försöker gasa sakta från friläge - styrfart - sedan mer gas.. så börjar den hacka,
sedan är den på väg att stanna, men då får jag släppa efter och gå tillbaka till tomgång.

Om jag krampar och pumpar gas-reglaget så blir det ju en extremt ojämn gång, men då och om jag har lite tur så kan jag få ut "lite" maxfart i kanske upp till 30 sekunder totalt.. dvs. innan den dör igen!

Efter att ha hållit på såhär antar jag att batteriet drog ur sig själv? för i slutet så bara "surrade" den och ville inte ens tända.. sedan blinkade "maintenence" -lampan till också.. men det var bara i förbifarten..

Jag skulle så gärna vilja få hjälp med tips om vad detta kan bero på.. då jag själv inte är mekaniker så vore det bra om man kunde få ett hum om vad felen beror på.. lättare då att sedan lämna in till verkstad och säga att "förmodligen är det detta som felar"

Märkte nu också att den efter denna "testkörning" under ungefär en timme - hade tagit in lite vatten i motorrummet - dvs endast i botten. Det rörde sig om kanske 2-3cm vatten max.
Är detta normalt, eller är det nåt man bör oroa sig över? Är det nån självlänsning som felar?

Jag erbjuder 200kr i tipspeng till den som kan hjälpa mig..
snart är säsongen över häruppe i norr, och jag är som sagt desperat nu!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31064

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Prova att köra den utan sadeln på för å se om du har ett avgasläckage
räcker med att du har en liten läcka för att göra den okörbar...

sen tycker ja du ska ta ett kompprov
byt stift
renovera förgasarna...

Vattnet e rätt normalt...
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31077

• rosa
  • rosa Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hade liknande problem med min, hade packningar i avgassystem som var kass, men då gjorde den ändå halvfart men oerhört mycket blödder. Och innan dess hade jag problem med tomgång när man gasade på så dog den, det var förgasarna som hade fått vatten i sig plus massor med smuts som täppt igen:/ så det var bara in på vekstad för fix och sen fungerade det fint:)

Re: Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31086

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member

tuffe skrev: Prova att köra den utan sadeln på för å se om du har ett avgasläckage
räcker med att du har en liten läcka för att göra den okörbar...

sen tycker ja du ska ta ett kompprov
byt stift
renovera förgasarna...

Vattnet e rätt normalt...

avgasläckage, är det något man märker i och med att det då kommer avgas-ångor ur motorrummet? bytt tändstift har jag gjort för nån vecka sedan.

kan man renovera förgasare själv, eller innebär det dyr verkstads-kostnad?

förresten vad är ett kompprov?

Re: Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31087

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member

rosa skrev: Hade liknande problem med min, hade packningar i avgassystem som var kass, men då gjorde den ändå halvfart men oerhört mycket blödder. Och innan dess hade jag problem med tomgång när man gasade på så dog den, det var förgasarna som hade fått vatten i sig plus massor med smuts som täppt igen:/ så det var bara in på vekstad för fix och sen fungerade det fint:)

så vatten och smuts i förgasarna, är det något jag kan åtgärda på egen hand?
antar att ett byte av packningar inte behöver kosta multum?

Re: Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31092

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Du skrev själv inte är någon mekaniker.. tror du ska lyssna på dig själv i detta fall och ta och lämna in dina förgasare till någon kunnig så går dom igenom dessa korrekt.
Och om du inte hittar någon på din ort så kan du ju alltid skicka till rätt person.

Som ovanstående talare sagt försök och leta efter avgasläckage, börja spana runt "grenröret" om du kan se något tecken på läckage ex sot.
Annars är det bara o starta igång motorn och känna efter om det läcker/blåser däromkring.
Du ser själv på bilden nedan vart det ev kan läcka dvs vid samtliga avgas-packningar. nr24 o 26.
rx.jpg

najkks skrev:

rosa skrev: Hade liknande problem med min, hade packningar i avgassystem som var kass, men då gjorde den ändå halvfart men oerhört mycket blödder. Och innan dess hade jag problem med tomgång när man gasade på så dog den, det var förgasarna som hade fått vatten i sig plus massor med smuts som täppt igen:/ så det var bara in på vekstad för fix och sen fungerade det fint:)

så vatten och smuts i förgasarna, är det något jag kan åtgärda på egen hand?
antar att ett byte av packningar inte behöver kosta multum?

Re: Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31101

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Känns som att det verkar vara något elfel eftersom att den går så dåligt, alternativt halvskuren eller ett stort avgasläckage. (Obs jag är inte heller mekaniker)

Kompprov gör man genom att sätta en tryckmätare istället för tändstift och sedan dra runt startmotorn. På så sätt kan man få veta om cylinder/kolvs skick, högt och jämt tryck (olika men ca 7-8 bar) i alla cylindrarna tyder på att det är i bra skick men så behöver inte alltid vara fallet. Utrustning finns på tex biltema.

Ja du märker avgasläckage, om du kört ett tag och lyfter på sadeln, ryker det då? Kolla eller känn med handen efter sot och kladd precis som andra sagt. Är det någon vattenkylning i avgassystemet så är det värt att kolla om en slang eller nåt har spruckit.

Det kan också vara avgasventilerna som låst sig pga sot och annat, då kan den gå rätt kasst. Det ingår i service att kolla över dem så kolla på nätet/manualen efter hur du rengör dem.

Kolla membranen också som sitter mellan förgasare och cylinder. Vet inte om det sitter några på denna maskin men liknande symptom är vanligt på andra 2-takts maskiner.

Kolla om den drar tjuvluft genom att spruta startgas runt förgasare och insugssidan, går den upp i varv så betyder det att det är läcka nånstans.

Kolla också instruktionsboken, där brukar en hel del problem vara listat tillsammans med lösningar. Eftersom displayen larmar kanske den ger någon felkod samtidigt?

Vattnet i skotern verkar helt normalt.

Har du kollat med tidigare ägare om han/hon haft liknande problem?
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31141

• redheat
  • redheat Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
på pwctoday.com ar det forsta man skall gora ar att korta av tandkablarna, tydligen ar det ofta dålig kontakt dar
Seadoo XP 1992
49MPH

Re: Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31143

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member
har inte hört med tidigare ägare om han hade samma problem,
dock vet jag ju att skotern stått förvarad i ca 1.5 -2år utan att användas

kommer byta batteriet nu till veckan, det måste nog göras oavsett vad.. eftersom det stått inkopplat och inte körts på ca 2år!

stiften är ju bytta, säkringarna kollade och en bytt!

vet nån om det finns nåt ställe i (eller kring) Sundsvall som kan ta emot och felsöka?

Re: Relevanta svar får tipspengar! 14 år 8 månader sedan #31147

• xpo
  • xpo Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
i sundsvall har du Fritidscenter på björneborgsgatan ( vid brandstationen och bortåt mot rk verktyg ) .

Han sysslar med seadoo och har en hel del grejer på lager.
Kawasaki ultra 250x - svarta faran

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.066 sekunder