Nu erbjuder jag med lätthet 200kr för ett vettigt och relevant svar om vad som kan vara fel på min Seadoo RX (2000)
Då jag testkör på land med vatten tillkopplad så går allt bra, den går bra på tomgång och verkar varva upp som den ska, gas-reglaget är både lättgreppat och smidigt att gasa med.
Då idag när jag äntligen la i den, och den verkligen startar även i vattnet blir jag ju rätt glad, men detta byta sedan till irritation.. och varför?
Jo, om jag försöker gasa upp till mer än "styrfart" ca 3-4kn, så börjar den hacka.. om jag sedan gasar upp till max (reglaget i botten) så går det väl bra i 4-5 sekunder, sedan dör den totalt! Om jag däremot släpper reglaget och låter den gå på tomgång nån minut, så går det sedan bra att gasa upp max i ytterligare några sekunder - utan att den dör först alltså!
Om jag försöker gasa sakta från friläge - styrfart - sedan mer gas.. så börjar den hacka,
sedan är den på väg att stanna, men då får jag släppa efter och gå tillbaka till tomgång.
Om jag krampar och pumpar gas-reglaget så blir det ju en extremt ojämn gång, men då och om jag har lite tur så kan jag få ut "lite" maxfart i kanske upp till 30 sekunder totalt.. dvs. innan den dör igen!
Efter att ha hållit på såhär antar jag att batteriet drog ur sig själv? för i slutet så bara "surrade" den och ville inte ens tända.. sedan blinkade "maintenence" -lampan till också.. men det var bara i förbifarten..
Jag skulle så gärna vilja få hjälp med tips om vad detta kan bero på.. då jag själv inte är mekaniker så vore det bra om man kunde få ett hum om vad felen beror på.. lättare då att sedan lämna in till verkstad och säga att "förmodligen är det detta som felar"
Märkte nu också att den efter denna "testkörning" under ungefär en timme - hade tagit in lite vatten i motorrummet - dvs endast i botten. Det rörde sig om kanske 2-3cm vatten max.
Är detta normalt, eller är det nåt man bör oroa sig över? Är det nån självlänsning som felar?
Jag erbjuder 200kr i tipspeng till den som kan hjälpa mig..
snart är säsongen över häruppe i norr, och jag är som sagt desperat nu!