Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 8 månader sedan #31849

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Och hur ska dom bevisa att man INTE kollat tex muttern? Ni ska gå på hårdare mot motsträviga
Handlare. Ställ till med ett jävla liv om dom inte är hjälpsamma. Som seriös handlare vill man INTE hamna på någon svart lista. Sen skulle jag definitivt fixa till garanti om jag fick in ett motor ras någon vecka efter garantin gått ut. Visst fan går det att fixa mot importören bara man har viljan och är lite jävla service minded. Nu jobbar jag med motorcyklar, men jag tror inte det skiljer sig så mycket. Någon ska ju betala den nya motorn, om det är kunden eller fabriken är väl skitsamma, men jag ser ju hellre att kunden är nöjd och kommer tillbaka än att fabriken sparar småslantar på en missnöjd kund.

STÅ PÅ ER!!! / Chris

xpo skrev: du har ju 3 år på dig att reklamera oavsett garrantitid.

saxat från www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-r...sument/Reklamation-/

Tre års reklamationsrätt
Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter.

edit. dock kan det ju stå friskrivet i nån manual att man måste kolla åtdragningen på en viss mutter 1 gång per år, för att detta inte ska kunna hända. då är man fucked..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 7 månader sedan #32121

• f.an
  • f.an Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Sry boys! Jag har varit lite MIA!

Kan absolut höra med friman vart dom ska eller har skickat iväg motorn! Ska dit idag för motorn kom i veckan och dom skulle skruva idag...

Problemet med garanti är ju att visst vill man vara service minded men det är svårt att dra en gräns. Ska man ta på sig ett jobb som är 2 veckor efter garantitiden? ska man isf ta på sig ett ras som sker i arill om garantin gick ut i oktober? du har troligtvis inte använt skotern under dom månaderna...

Garantijobb tjänar inte en handlare på, inte försäkringsärenden heller för den delen. Och tyvärr brukar inte generalagenterna vara så intersserade av goodwill... =/

//Fredrik
Skoter-lös men ljushuvud ändå!

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 7 månader sedan #32125

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Man kan alltid tänja på sanningen, man kan tex som handlare säga till generalagenten att kunden påtalade felet INNAN garantitiden gick ut, men inte haft möjlighet att komma in med skotern förrän nu. Det finns inget som säger att man måste LAGA skiten under garantitiden, man måste bara påtala felet innan garantitidens slut.
Som sagt.... det handlar om servicemindhet. Vill man ha kvar kunden eller inte... är allt det handlar om.
Sådana här trådar gör ju att valet av nästa skoter bli så mycket enklare. ALDRIG en Sea Doo.

/ Chris

F.An skrev: Sry boys! Jag har varit lite MIA!

Kan absolut höra med friman vart dom ska eller har skickat iväg motorn! Ska dit idag för motorn kom i veckan och dom skulle skruva idag...

Problemet med garanti är ju att visst vill man vara service minded men det är svårt att dra en gräns. Ska man ta på sig ett jobb som är 2 veckor efter garantitiden? ska man isf ta på sig ett ras som sker i arill om garantin gick ut i oktober? du har troligtvis inte använt skotern under dom månaderna...

Garantijobb tjänar inte en handlare på, inte försäkringsärenden heller för den delen. Och tyvärr brukar inte generalagenterna vara så intersserade av goodwill... =/

//Fredrik

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 7 månader sedan #32126

• f.an
  • Premium Member
  • Premium Member
Måste bara tillägga att jag inte har haft ett enda problem med återförsäljaren när det här hände! Känns som att tråden tagit en sån vändning... Enda oturen jag har haft var att BRP inte hade någon motor i Finland så den fick skickas från Kanada. Men jag har inte betalat ett krona och jag har inte behövt jaga dom det minsta.

Och sen om man vill köpa Sea-Doo eller Kawa eller Yamaha, jaa det är väl upp till var och en. Själv skulle jag aldrig köpa en Yamaha av den enkla anledningen att backhandtaget sitter på höger sida. Dvs samma hand som du gasar med. :mad2: När jag lägger till i trånga utrymmen vill jag ha en hand på varje. Men det är bara mina två cent! Sen att du kör ifrån en Kawa300 med en 50hk svagare maskin tycker jag säger sitt... Sea-doo levererar fortfarande mest "bang for buck"!

Anledningen till att jag säljer den är för jag går i flyttarplaner...

//Fredrik

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 7 månader sedan #32128

• anders7455
  • anders7455 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Vafan.. :mad2: Nu blir jag orolig .... :mad2: Kan man inte lita på sin Sea-Doo ?? Jag har ju inte tänkt att byta märke men om det blir så här i det flesta fallen bbörjar man ju undra... Vafan håller dom på med.. Ett företag med så stora intäckter måste kunna ta in kundernas feedback.... Någon som snackat med BRP t.e.x via en ÅF ?

Lycka till nu alla !
Med Mycket Vänliga Hälsningar Thomas
RXT 215 - SÅLD
GTX Limited 255 iS - SÅLD
Inväntar 2013:s leverans
Dragfordon: Can-Am Outlander 1000, Panamera GTS, Insignia OPC & Citroen Berlingo 3

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 7 månader sedan #32129

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3

anders7455 skrev: Vafan.. :mad2: Nu blir jag orolig .... :mad2: Kan man inte lita på sin Sea-Doo ?? Vänliga Hälsningar Thomas

Hehe nej inte ska du gå runt och vara orolig. sköt om maskinen bara så håller den =)
läs igenom service planen och följ den efter punkt och pricka.
har din maskin klarat dom första 10 timmarna så har du oftast inget att vara orolig över!

Men för att dra upp något negativt, så är det återkommande rapporter jag hört i sommar om bultar som lossnat! och det är ju fruktansvärt synd att man köpt en svin dyr leksak å grejjerna är inte ordentligt fast satta!
men men verkar inte vara något man kommer ifrån varken när det gäller seadoo eller kawasaki.

sen får vi inte glömma att det rullar ut ett å annat måndags ex från fabrikerna, där lite allt möjligt kan vara fel, men oftast klarar inte dom maskinerna 10 timmar ens! innan dom brakar ihop. så var uppmärksamma med att kolla igenom era maskiner, känn på bultar undertill och vid jet aggregatet samt märk förändringar i motorutrymmet, kolla oljan efter varje åktur osv osv, listan är lång men får man rutin på grejerna så har du snabbt kollat allt,
sen ska man inte vara fanatisk över det heller. :mad2:
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 7 månader sedan #32131

• f.an
  • Premium Member
  • Premium Member

anders7455 skrev: Vafan.. :mad2: Nu blir jag orolig .... :mad2: Kan man inte lita på sin Sea-Doo ?? Jag har ju inte tänkt att byta märke men om det blir så här i det flesta fallen bbörjar man ju undra... Vafan håller dom på med.. Ett företag med så stora intäckter måste kunna ta in kundernas feedback.... Någon som snackat med BRP t.e.x via en ÅF ?

Lycka till nu alla !
Med Mycket Vänliga Hälsningar Thomas

MÅSTE PÅPEKA ATT JAG HAR INGET ONT ATT SÄGA OM VARKEN BRP ELLER ÅF!

Jag tycker att folk gör förstora saker av sånt här... Du kör själv Sea-doo, oroa dig kan du göra om något händer! Tills dess, gasa å ha kul! =)
Vissa skotrar rasar, min pappas s80 sköt kamremmen och rasade. Kan man inte köra volvo nu? Säg det till alla resande säljare! Polaris hade ett fabrikationsfel på sin RMK 900 dragon -09 som gjorde att dom flesta skar för dom fick inte olja, alla fick nya motorer på garanti! Du behövde inte ens visa kvitto! Svårsåld på begagnadmarknaden? Absolut inte! Alla hade ju helt nya motorer där felet var åtgärdat! Men svenssons är ju skeptiska per definiton, har något sånt här hänt dig en gång så säger statistiken att det inte gör det igen. Precis som med en flygkrash...

//Fredrik

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 7 månader sedan #32144

• anders7455
  • anders7455 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Nej då men anledningen till att jag började bli orolig var för att garantin går ut när som helst :( Men jag sköter om den och jag tycker den har skött sig exemplariskt denna sommar.. skulle ändå inte köpa något annat märke då jag känner att Sea-Doo är både överlägsna inom teknik och design... :(

Mvh
RXT 215 - SÅLD
GTX Limited 255 iS - SÅLD
Inväntar 2013:s leverans
Dragfordon: Can-Am Outlander 1000, Panamera GTS, Insignia OPC & Citroen Berlingo 3

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 7 månader sedan #32145

• f.an
  • Premium Member
  • Premium Member
Garantier kommer alltid gå ut någon gång! Vattenskotrar kan läggas i samma intresse-låda som kross/enduro eller vilken motorsport som helst! Alla vill vi köra snabbast, med mest effekt och allt därtill. Marginalerna på en motor i dessa maskiner är väldigt små i förhållande till låt säga en motorcykel eller en bil för den delen! En mc på 900-1200cc har i regel mellan 120-180hk. Lägg där till en växellåda, 150kg i torrvikt och en drivlina som vars största hopp i RPM är en felaktig nerväxling. Det är inget konfirmationsläger motorerna är på direkt... Men ett av dom största företagen av "recreational watercrafts" i världen skulle ALDRIG sälja något som dom vet inte skulle funka! Det har dom inte råd med!

Jag rekomenderar Sea-Doo till alla jag pratar med som är intresserade att skaffa vattenskoter! Dom är snyggast, mest innovativa, och snabbast "out of the box"!

Ps. Tycker den här tråden tagit en märklig vändning från att jag berättat om vad som jag upplevt en sommardag som hade med ett fabrikationsfel att göra, vilket min återförsäljare och BRP hanterat gallant, till att folk verkar tro att alla handlare och Sea-Doo maskiner är pest, pina och skrot... Jag har haft två Sea-Doo och aldrig haft roligare leksaker! Anledningen till att jag säljer den är precis som jag skrev ovan att jag har en ovis framtid om jag ska flytta eller ej! Hade haft kvar den, och lagt pengar på den i form av effekthöjande detaljer, om så inte vore fallet!

//Fredrik

Re: RXT-x 260 rs - Motorhaveri! 14 år 7 månader sedan #32147

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jo, men samtidigt måste du ju förstå folks reaktioner på det du skriver.
Om du hade vart ensam om att ha haft ett totalhaveri så hade jag knappast höjt ögonbrynen, men nu finns det ett flertal trådar om likadana händelser. Då det springer en hel del nytt folk här som letar information om olika märken och modeller så kanske man ska tänka till lite innan man skriver något negativt ( så som totalhaveri ), om man inte vill sprida negativ marknadsföring om sitt kära märke. Det ger ju förvisso inskränkningar i forumets funktion, men det blir ju resultatet av denna diskussion.
Sen att komma med utkast som att dom är "snyggast,snabbast och mest inovativa" förstärker bara bilden av din subjektivitet. Fast den saken behöver vi inte ta upp här.

Hoppas det löser sig för dig och din Sea-Doo, och tack för din information ang ditt ärende.
Tror att det tyvärr mer stjälpte Sea-Doo, än hjälpte. / Chris

Sidan laddades på: 0.067 sekunder