Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: tappat accet och toppfarten??? 14 år 9 månader sedan #30696

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3

Lerard skrev: Skrev ett långt inlägg som försvann... Men i kort stod det:

Absolut, faktum kvarstår dock, auktoriserade verkstäder i Stockholm säger att det kostar ca 30-35000 för att ta ur motorn och plocka ut allt skräp..

Brickorna går runt i motorn, absolut, vad kostar kamkedjeras och ta bort allt skräp vid det tillfället då?

Backventilen fastnar, ajha, och vad händer när man inte får nåt oljetryck i motorn och vad kostar det att lösa?

Att det är en tidsfråga, där är vi överrens, min uppfattning är att ovanstående kan hända sekunder efter en kompressorrenovering och ett oljepumpssilningsmoment, tills att det kan hålla skrovets livslängd.... En timme hoppas jag är ett exempel taget ifrån verkligen och inte nån gissning. 11 timmar kan man tydligen också klara sig...

min kawa höll i 10 minuter , 5000 RPM å PANGA SATAN I GATAN!!! kamkedjan sprack och alla ventiler ner i kolvarna!
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: tappat accet och toppfarten??? 14 år 9 månader sedan #30700

• bullit
  • bullit Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Jag köpte min Gp1200r i tron att motorn var helt nyrenoverad. 12 timmar senare gick ett vevlager. Det visade sig att den spikat toppen vid ett tidigare tillfälle, då byttes bara kolvarna men förra ägaren lät spånet i vevhuset vara kvar. :mad2: Nu blir det en helrenovering....

Re: tappat accet och toppfarten??? 14 år 9 månader sedan #30703

• marzian
  • marzian Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
håller med om att det bästa är att plocka ner oljetråget och rengöra det samt sugsil..

men jag skulle nog börja med att kolla hur haveriet på kompressorn ser ut,den sida som sitter inne i motorn,hur mycket material som farit löst och kan ha hamnat i motorn.

tror inte risken med oljepumpen och backventil är så stor utan det känns som den största risken är att nåt hamnar i kamkedjan och orsakar att den går av eller kuggar,tur kan vi alla ha ibland men det kan ju bli så mycket dyrare om nåt går fel,kanske inte ens är reparerbart om det flyger bitar ur blocket tex vid ett haveri..

jag personligen hade nog kunnat chansat och skruvat dit en ny kompressor,men inte utan att tömma tråg och rota runt med sträng ett tag,kanske även spolat den på nåt sätt..

har med gott resultat använt mig av högtryckstvätt men då bör man försöka starta samma dag och ha möjlighet att varmköra den rejält samt utföra ett par oljebyten.

off-topic,en 2-taktare som blåser hål i en kolv eller åker på en rejäl skärning får nästan alltid aluminium ner i vevhuset,det försvinner ALDRIG utan letar sig in i lager o vevstake och kan med tiden ställa till ett lagerhaveri,,har du även fått märken efter kolven i cylindern är det med stor risk även avskrap av aluminium från kolven där,,detta kan inte honas bort hur fin den än kan se ut efter honing,,detta kan i sin tur orsaka revor i kolvringar eller kolv och gör även att kolven inte har det utrymme den ska ha och små nypskador i kolv med överhettning och försämmrad oljefilm och smörjning kan bli resultatet.

om motorn stannats nästan direkt när haveriet inträffade så räcker det oftast att skölja ur vevhuset och blåsa ur lager med tryckluft,annars har jag använt vanlig fälgrengöring för att få ur aluminium ur både vevhus och cylinder med gott resultat,detta fräter upp aluminium och påverkar inte övriga material i motorn..

åsikter om detta kommer säkert men detta är nåt som funkat för mig i många år och aldrig haft nåt problem.

Re: tappat accet och toppfarten??? 14 år 8 månader sedan #30909

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Har varit med om exakt samma sak med min GTX Limited -03.

Jag tog isär HELA min motor för att försäkra mig om att det inte kommit "Skit" i motorn.
Jag hittade INGET. Vet inte vilken årsmodell du har och om du hade Stålbrickor i din ( vilket jag hade från orginal), hade du stålbrickor så skulle jag bara renovera/uppgradera kompressorn till -08 och nöja mig med det.
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Re: tappat accet och toppfarten??? 14 år 8 månader sedan #30914

• kajan
  • kajan Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Arnberg skrev: jag tog bort och kollade kompressorn. den gick att snurra på för hand och slangara blev inte hårda när jag starta den så d blir väll en dyr historia. Några tips på billiga kompressorer och mekaniker?

Innan du spekulerar vidare montera bort hela kompressorna och titta på axeln för att kunna konstatera hur illa det är! Förmodligen saknas brickorna och då ligger dessa i din motor och då MÅSTE du plocka ur och rengöra hela motorn noggrant och byta diverse småsaker.
Gör du inte detta kan du garantera att du åker på tokras inom en kort tid och då kommer det kosta minst det dubbla! Kanske veven, kolvar, ventiler, topplock går då!
Har du tur så klarar du med en rejäl rengöring, ny kamkedja (bör bytas trots hel), kanske byta oljepump (efter inspektion). Nya brickor till kompressorn.
Ditt problem blir nog att hitta en verkstad som kan tag i den nu under högsommaren.
Superjet 760rr -06

Re: tappat accet och toppfarten??? 13 år 9 månader sedan #37765

• olleole64
  • olleole64 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Vad e det för backventil ni pratar om.E det den mekaniska oljetrycks regulatorn som sitter under motorn ,eller e det nått annat som sitter vid ojepumparna???.Har renoverat en rxt-03 efter ras,bytt det mesta somfått sej en släng av brickorna,även oljetrycksregulatorn och bägge pumparna,men får dåligt oljetryck.

Re: tappat accet och toppfarten??? 13 år 8 månader sedan #38380

• burree
  • burree Profilbild
  • New Member
  • New Member
Har råkat ut för samma sak, har en seadoo rxp 07, gjorde bara 60 mph så kollade kompressorn och det visade sej att kompressorringarna hade gått sönder. vi har lyft ur motorn o spolat den o gjort rent allt, inget är skadat förutom att det är lite små repor i oljepumparna.
någon som vet om det är okej o köra me dom eller tycker ni man ska byta ut dom? den har aldrig visat på lågt oljetryck i motorn.
tacksam för svar!

Re: tappat accet och toppfarten??? 13 år 7 månader sedan #38678

• beckenbauer
  • beckenbauer Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Vet att samma symptom kan komma om det har gått hål i intercoolern....

motorn går inte upp på max varv, och accelererar inte som den ska....
och med hål i ic är detta ju lätt att förstå....

Det kan ju vara lätt billigast att provtrycka den först innan du drar isär hela motorn...

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.062 sekunder