håller med om att det bästa är att plocka ner oljetråget och rengöra det samt sugsil..
men jag skulle nog börja med att kolla hur haveriet på kompressorn ser ut,den sida som sitter inne i motorn,hur mycket material som farit löst och kan ha hamnat i motorn.
tror inte risken med oljepumpen och backventil är så stor utan det känns som den största risken är att nåt hamnar i kamkedjan och orsakar att den går av eller kuggar,tur kan vi alla ha ibland men det kan ju bli så mycket dyrare om nåt går fel,kanske inte ens är reparerbart om det flyger bitar ur blocket tex vid ett haveri..
jag personligen hade nog kunnat chansat och skruvat dit en ny kompressor,men inte utan att tömma tråg och rota runt med sträng ett tag,kanske även spolat den på nåt sätt..
har med gott resultat använt mig av högtryckstvätt men då bör man försöka starta samma dag och ha möjlighet att varmköra den rejält samt utföra ett par oljebyten.
off-topic,en 2-taktare som blåser hål i en kolv eller åker på en rejäl skärning får nästan alltid aluminium ner i vevhuset,det försvinner ALDRIG utan letar sig in i lager o vevstake och kan med tiden ställa till ett lagerhaveri,,har du även fått märken efter kolven i cylindern är det med stor risk även avskrap av aluminium från kolven där,,detta kan inte honas bort hur fin den än kan se ut efter honing,,detta kan i sin tur orsaka revor i kolvringar eller kolv och gör även att kolven inte har det utrymme den ska ha och små nypskador i kolv med överhettning och försämmrad oljefilm och smörjning kan bli resultatet.
om motorn stannats nästan direkt när haveriet inträffade så räcker det oftast att skölja ur vevhuset och blåsa ur lager med tryckluft,annars har jag använt vanlig fälgrengöring för att få ur aluminium ur både vevhus och cylinder med gott resultat,detta fräter upp aluminium och påverkar inte övriga material i motorn..
åsikter om detta kommer säkert men detta är nåt som funkat för mig i många år och aldrig haft nåt problem.