Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

gsx Limited edition -98 , Funderingar och problem ! 14 år 10 månader sedan #29523

• hipkira
  • hipkira Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
hejsan hejsan tänkte höra om nån kan besvara min frågor .

Igår var jag ute och tok premiär turen med vattenskotern , den gick bra tills jag började hoppa med den och den började gå jääääkligt dåligt .. den gick sämmre och sämmre och jag blev rädd att den skulle skära helt . Körde in till land och ryckte av dynan och de var typ fullt med avgaser under dynan .
Då ser jag att en slang som går mella 'kröken' och slutburken har pajjat och släpper ut mycket av avgaserna vid motorn . ( motorn varvade ej av över 3000 varv typ )
Kan det vara de som är felet tror ni för att den går så dåligt ? borde den göra de ?

Sen så misstänker jag att den inte laddar någonting för den piper om att 12 v Low hela tiden fast att jag har nyladdat batteri ( ska fara och köpa ett sprillans idag ) finns det någon vanligt fel på dessa som har med laddningen att göra ?
Givetvis har jag också trasig tankmätare som alla andra ! hur i helvete kopplar man ut den ? man blir juh knäpp av den :P

sen så har jag funderingar på att ta bort separata olje tanken etc etc .. vill gärna fixa oljan direkt i tanken själv 2-3 procent typ för att jag vill veta att den inte går torrt ... Finns det något jag bör tänkte på ? funderar på att låta allting sitta och bara tömma tanken på olja och blanda i soppan istället ? kan väll inte bli att någonting skadas ? möjligen oljepumpen men de skiter jag juh givetvis i ...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: gsx Limited edition -98 , Funderingar och problem ! 14 år 10 månader sedan #29530

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Avgaser kväver motorn så det e garanterat ett av felen i allafall
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: gsx Limited edition -98 , Funderingar och problem ! 14 år 10 månader sedan #29549

• hipkira
  • New Member
  • New Member

tuffe skrev: Avgaser kväver motorn så det e garanterat ett av felen i allafall

Jo så långt var jag själv med på det hela ... Men tänkte mest på om den är så kännslig med mottryck etc . Provade köra utan dyna och då borde den fått tillräckligt med syre , men icket .... Bytte iaf slang och den gick som en klocka igen .. Dock lossnade den ute på havet igen :roll: less som fan började paddla in mot land men det kom 2 vänliga själar i en båt förbi som fick bogsera mig i land där jag nödrepade för färden till hamnen etc .. Nu står skotern i garaget ... de sjuka är att nu får jag inte lös slangen :roll: ...
så jag har fått trockla dit 2 nya slang klammer nu och ska kapa av dom gammla imorn med något lämpligt . eller dylikt hoppas nu att jag slipper liknande problem ...
Ska ut och hoppa vågor imorn om jag har tid och riktigt plåga den som ett svin bara för att försöka få slangen att lossna .. om den inte rör sig då så är det klart godkänt rep :roll:

Men åter till tank givar historian ...
Fanns det någon här på forumet som byglat förbi den på en äldre seadoo ? ...
och hur är det med att koppla ur smörjningen .. vill gärna blanda oljan själv ...

Re: gsx Limited edition -98 , Funderingar och problem ! 14 år 10 månader sedan #29569

• hipkira
  • New Member
  • New Member
S***n ... var ut idag och provade efter många om och men drog åt slangen hårt denna gång ( den sitter fortfarande på plats . MEN.
Den har gått sönder precis som första gången, jag han köra cirka 20 minuter kanske sen märkte jag att skotern började varva dåligt och inte var lika rapp som innan så jag anade juh direkt oråd och körde in mot hamn , väl inne i hamn på snigelfart så dog skotern ganska omgående , körde in till kajen och lyfte på dynan där det givetvis var avgaser i vanlig ordning :evil: ...
Kände med fingrarna att det blivit ett hål i storlek av en 1krona cirka , jag kan nu med stor självsäkerhet säga att det är därför skotern går som ett arsle ...
Slangen jag satte dit igår är en Lastbils kylar slang som dom på hydroscand trodde skulle hålla .. givetvis gjorde den icke det .

Till frågan då . Vad ska jag sätta för typ av slang ? gör det något om man stoppar nån typ av rör istället eller dylikt ?

För att förklara bättre vars slangen sitter så sitter den som mellan Kröken och ljuddämparen ( det är den som håller dom tillsammans och tätt etc etc . Om det ska vara gummi orginal har jag ingen aning om :evil: , någon som vet ? och törs jag byta den till en vanligt 65mm Rör och täta med typ avgaspasta eller dylikt ? eller finns det slang att få tag i som tål extrem värme ?

Oerhört tacksam för svar ! :evil:

Re: gsx Limited edition -98 , Funderingar och problem ! 14 år 10 månader sedan #29570

• frimodig
  • frimodig Profilbild
  • New Member
  • New Member
Antagligen har du fått skit i krökens kylsystem. Detta gör att avgaserna går varma och bränner hål på dom känsligaste delarna. Kolla så att alla kylkanaler är öppna i kröken.

Stoppa bara slangen med olja till pumpen och se till så oljesmörjningens slangar till insuget är täta. töm inte oljan i behållaren. Den smörjer mellandelen på vevaxeln

Re: gsx Limited edition -98 , Funderingar och problem ! 14 år 10 månader sedan #29574

• hipkira
  • New Member
  • New Member

"frimodig" skrev: Antagligen har du fått skit i krökens kylsystem. Detta gör att avgaserna går varma och bränner hål på dom känsligaste delarna. Kolla så att alla kylkanaler är öppna i kröken.

Stoppa bara slangen med olja till pumpen och se till så oljesmörjningens slangar till insuget är täta. töm inte oljan i behållaren. Den smörjer mellandelen på vevaxeln

Okey okey , tror du att det ska sitta gummi slang orginal ? slangen jag stoppade dit är en typ av grövre kylarslang, typ lastbils kylar slang , Är det bökigt att kontrolera krökens kylkanaler ?
När jag kollar på reservdel listan så står den under avgasystem och NR. 29 och heter 'exhaust hose' med artnr: 274 000 530

Re: gsx Limited edition -98 , Funderingar och problem ! 14 år 10 månader sedan #29601

• sandell
  • sandell Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag har bara någon form av gummislang på min, inga problem. Men som sagt innan i tråden så har du förmodligen problem med kylningen så att det blir för varma avgaser.

Eftersom det är en Limited så har du en 951-motor, oljebehållaren på den kan du ta bort helt om du vill. Annat är det på de mindre motorerna, där smörjs nån roterande del av den olja också. För att få den att sluta pipa för slut på olja kan man bygla kontakten som går till oljetanken.

Bränslemätaren var det fel på på min också, det går att plocka ur givaren ur tanken och fixa. Oftast är det en ytmonterad säkring som går, då är det bara att löda dit lite tenn istället för den säkringen. Alternativt kan det vara att flottören har börjat läcka in bensin, men det märker man när man plockar isär grejerna. Finns bra guider på www.greenhulk.net.
RXT-X under uppbyggnad...

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.059 sekunder