Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

RXT-X 2008 Piper angående en felkod. 14 år 11 månader sedan #28276

• zacharias
  • zacharias Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hallå där allihopa, tänkte kolla med er angående en felkod jag undrar över.

Tog mitt första åk för iår och kunde inte hålla mig, 20 grader ut och molnfritt, kunde inte bli bättre idag. Åkte från södertälje till slagsta och det gick bra tills...

Halvvägs till slagsta började den pipa lite då och då typ 1 gång varje minut, men ingenting visade sig på instrumentpanelen, och väl framme vid slagsta strand så piper vattenskotern hela tiden med pauser då och då och batteri lampan börjar lysa, och får fram felkoden på instrumentpanelen "P0562 Battery voltage too low" .

Jag började bli orolig för att den skulle dö när som helst men det gjorde den inte, brände på hemmåt i full fart och stängde av den i vattnet några gånger väl framme vid trailern och den startade igen utan några problem, men felkoden visar hela tiden "P0562 Battery voltage too low"

Har läst någonstans att laddningsrelät kan vara problem med att den inte gör sitt jobb och batteriet inte får laddning under körning, men då borde den väl ha dött under färden eller så hade jag bara tur som kom hem utan att den dog.

Har underhållsladdat batteriet under hela vintern tills jag kört den nu och jag börjar undrar ifall mitt batteri håller på att ge sig... :roll:

Det va skitjobbig och åka omkring ett tag med det pipande ljudet hela tiden.. :roll:

Är påväg och köpa mig ett batteri men vill ha lite mera kött på benen innan jag köper något.

Hoppas någon kan hjälpa mig med ett bra svar.

Tack i förhand // Zacke
Bor i Stockholm
Kör en Seadoo RXT-X Riva Racing Edition[2008] <--stulen
Släp - Tiki TK-BT 500 <-- stulen
I nuläget Seadoo RXT-X 2008 <-- Såld

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: RXT-X 2008 Piper angående en felkod. 14 år 11 månader sedan #28322

• zacharias
  • Premium Member
  • Premium Member
Vet någon vart man kan köpa ett laddning relä till en rxt-x 2008, har sökt förgäves men hittar ingenting eller så skriver jag in fel saker ... :?
Bor i Stockholm

Re: RXT-X 2008 Piper angående en felkod. 14 år 11 månader sedan #28355

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: RXT-X 2008 Piper angående en felkod. 14 år 11 månader sedan #28360

• zacharias
  • Premium Member
  • Premium Member
Japp jag har kollat upp vattnet i batteriet, nivån står perfekt, och vattenskotern startar perfekt, med det batteriet, så fort jag sätter den på laddning så tar den emot laddning, har en sån där grym laddare för några tusen som jag ställer in Ampere talet och sen så visar den digitalt hur mycket laddning i Ampere den tar emot och batteriets status på en skala från 0-5. När batteriet är full laddat så skickar den inte på mer Ampere till batteriet.

Jag funderade att köpa ett batteri men sen tänkte jag efter att jag startade den ju i vintras några gånger utan problem, sedan i våras några gånger, och nu första gången jag åkte den så var det inga problem med i början, det va ca halvvägs, typ 30 minuter in på åkningen utav vattenskotern som den började varna och pipa, men felkoden dök inte upp förrän vid slagsta marina, det va då jag vände och brände fullt hemmåt. Vart nervös ifall den skulle ha stannat med mig ute på vattnet.

PS. läste någonstans att ifall man har en underhållsladdare på under typ hela vintern med plus och minus kabeln på batteriet till vattenskotern så kan man bränna något som kallas för "voltage regulator/recitifier" (strömförsörjnings Relä) som laddar batteriet under körning.
Bor i Stockholm

Re: RXT-X 2008 Piper angående en felkod. 14 år 11 månader sedan #28422

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
ja det har jag åxå fått lära mig, men många här på forummet säger att det är BUllshit, men jag tycker det låter troligt, om man laddar batteriet med kablarna på polerna så krypr det ju ström i hela systemet, som i sin tur kan bilda korrition på kontakter osv, samt bränna nån liten fjuttig brytare i form av strömförsörjnings Relä

Re: RXT-X 2008 Piper angående en felkod. 14 år 11 månader sedan #28432

• zacharias
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag ska kika på det, men kommer idag och mäta upp hur mycket den laddar till batteriet när motorn är igång så man kan utesluta den biten. Skickar den på ca 14 volt så är ju det batteriet som börjar bli dåligt, den har ju suttit på skotern sen 2008.... Det återstår och se. :)
Bor i Stockholm

Re: RXT-X 2008 Piper angående en felkod. 14 år 11 månader sedan #28454

• zacharias
  • Premium Member
  • Premium Member
Fixat, Mätte upp den innan lagningen och då skotern va startad så låg volten på ca 12.05 och gick ner ca 0.05 volt var 5 sekund, så jag hade tur att jag kom hem i tid innan den dog :twisted:

Kollade igenom alla säkringen och relän och följde alla kablar och såg en kabel som var kopplad till en strömtjuv, denna kabel går just till strömförsörjnings relät. Någon hade klippt av den och kopplat kabeln till denna strömtjuven som i sin tur gick över till en brun kabel som inte ledde någonstans, så jag kan förstå att batteriet inte fick laddning. :twisted: plockade bort bruna kabeln som ledde till ingemansland och kopplade tillbaka den röda kabeln så den kan föra över ström till batteriet igen och testade igen.

Mätte upp vattenskotern, och batteriet status låg på ca 12.3 volt utan att jag laddat den efter första körningen.

Startade skotern och batteriet dippade ner till ca 10-11 volt och så fort vattenskotern startade stå gick den upp stabilt till 12.5 volt och efter ca 4 sekunder gick den till ca 13.5 - 13.7 volt så laddning får den nu. :twisted:

Fan va glad man blir...

Den tidigare ägaren måste ha gjort något knas med den, men förstår mig inte på vad :twisted: :twisted: det ända jag kan tänka mig är att han kopplat den till något larm som satt på men det gör det inte, har själv Naveye Trackit på men inget som stör just detta jag stötte på. Skönt att problemet löste sig, hatar problem, nu kan man sova gott :twisted:
Bor i Stockholm

Re: RXT-X 2008 Piper angående en felkod. 14 år 11 månader sedan #28467

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
härligt att du löste kabel problemet, blev lite billigare än du tänkt dig =) :winner:

Re: RXT-X 2008 Piper angående en felkod. 14 år 11 månader sedan #28497

• zacharias
  • Premium Member
  • Premium Member
Yapp, så enkelt det kan vara ibland. Undrar hur många batterier den förra ägaren har bytt... :lol:
Bor i Stockholm

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.083 sekunder