Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Förgasarproblem Seadoo XP. Tips!! 14 år 10 månader sedan #29473

• davve
  • davve Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Svar till redhat:

Om jag fattat det rätt så är det bara att skruva in högfartsskruvarna till botten (fast mjuuuukt) och sedan ut lite lite grann bör vara det rätta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Förgasarproblem Seadoo XP. Tips!! 14 år 7 månader sedan #32454

• traktorn
  • traktorn Profilbild
  • New Member
  • New Member
jag har också exakt samma problem. tyckte det var lite smålågt komp i min maskin (ca 6-7kg), kan det bero på detta?

Re: Förgasarproblem Seadoo XP. Tips!! 14 år 7 månader sedan #32460

• sandell
  • sandell Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
redheat: De inställningarna som står i manualen är originalinställningarna.

low-speed mixture screw; 1-1/4 turn + -1/4
Skruva in skruven helt och sedan ut 1 och ett kvarts varv för att vara på originalinställning. Sen får du justera lite upp och ner för att få den att gå bra på låga varv.

high-speed screw: 0
Skruva in den helt. Dessa maskiner är bestyckade på detta viset så att man inte ska vara och pilla och därmed snåla ut soppan på höga varv. Kunde man göra det så skulle många motorer rasa när gör-det-självare är där och pillar utan kunskap.

Davve: Har du tagit ett kompressionsprov? Om inte, gör det.

Edit: Hoppsan, såg inte att det var två sidor på denna topic. Frågeställningen kanske inte är aktuell längre?
RXT-X under uppbyggnad...

Re: Förgasarproblem Seadoo XP. Tips!! 14 år 7 månader sedan #32461

• sandell
  • sandell Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Traktorn skrev: jag har också exakt samma problem. tyckte det var lite smålågt komp i min maskin (ca 6-7kg), kan det bero på detta?

Om du har liknande symptom som Davve så kan det nog bero på det, När du får upp farten på kolvarna så hinner kompet inte smita ut så du får rätt bra komp ändå. Kanske är dags att plocka bort toppen och se hur det ser ut där?

Re: Förgasarproblem Seadoo XP. Tips!! 14 år 7 månader sedan #32480

• traktorn
  • traktorn Profilbild
  • New Member
  • New Member

Sandell skrev:

Traktorn skrev: jag har också exakt samma problem. tyckte det var lite smålågt komp i min maskin (ca 6-7kg), kan det bero på detta?

Om du har liknande symptom som Davve så kan det nog bero på det, När du får upp farten på kolvarna så hinner kompet inte smita ut så du får rätt bra komp ändå. Kanske är dags att plocka bort toppen och se hur det ser ut där?

jo precis det var så jag tänkte att det var också. jag har redan vart bort med toppen och kikat lite, och cyllarna är ju en aning repiga så en borrning + nya kolvar skulle nog sitta fint. dock så är det redan nya kolvar i som föregående ägare satt i men idioten sket visst i att cylindrarna var repiga. sen så stod även både lågfart & högfartsskruvarna fel och de var inte synkade heller, olika skruvade på båda förgasarna. har ställt in dem rätt nu enligt servicemanualen, hoppas det bara var detta som var felet, annars så får man ta o riva motorn lite.

rave-portarna tycker jag glappar en del också, ska de va lite spel i dem eller ska de sitta tight som fan mot spåret i cylindrarna?

Re: Förgasarproblem Seadoo XP. Tips!! 14 år 7 månader sedan #32486

• sandell
  • sandell Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Förgasarskruvarna är lite olika mellan förgasarna på vissa modeller, detta för att ena cylindern ibland går lite varmare än den andra, då fetar man på lite mer där för att minska spikningrisken. Men det är inte säkert att det är så på din. Om det är det så tror jag att skillnaden är max ett halvt varv, kanske inte ens så mycket.

RAVE-ventilerna kan glappa lite i loppen, mina gör det i alla fall. De måste ju löpa lätt, man brukar få rengöra dem ibland.

Re: Förgasarproblem Seadoo XP. Tips!! 14 år 7 månader sedan #32487

• traktorn
  • traktorn Profilbild
  • New Member
  • New Member

Sandell skrev: Förgasarskruvarna är lite olika mellan förgasarna på vissa modeller, detta för att ena cylindern ibland går lite varmare än den andra, då fetar man på lite mer där för att minska spikningrisken. Men det är inte säkert att det är så på din. Om det är det så tror jag att skillnaden är max ett halvt varv, kanske inte ens så mycket.

RAVE-ventilerna kan glappa lite i loppen, mina gör det i alla fall. De måste ju löpa lätt, man brukar få rengöra dem ibland.

Okej. det stod inget i manualen om att skruvarna skulle stå olika iallafall. men då är allt säkert i sin ordning med raveventilerna, rengjorde dem häromdagen och tyckte de glappade men det gör väl inget då. en annan sak som jag tycker är märkligt är att det ska enligt manualen sitta en regulator på ljuddämparen som justerar trycket på vatteninsprutningen in till avgasröret, men på min maskin så är den bortplockad och där sitter bara en slangnippel... är det bra eller dåligt?

Re: Förgasarproblem Seadoo XP. Tips!! 14 år 7 månader sedan #32511

• traktorn
  • traktorn Profilbild
  • New Member
  • New Member
Nu känns det nästan som att jag har hittat felet. Kikade tillsammans med en vän lite närmare på gnistan och den tycker vi inte alls är speciellt stark. + så hoppar den hux flux, så det verkar vara nåt tjall på elsystemet. frågan är då vad som kan vara i dåligt skick? tändspolen? statorn eller nåt annat? vad brukar vara vanligaste orsaken till svag gnista?

Re: Förgasarproblem Seadoo XP. Tips!! 14 år 6 månader sedan #32758

• traktorn
  • traktorn Profilbild
  • New Member
  • New Member
Det var inget fel på tändsystemet ändå. Felet var vatteninsprutningsregulatorn som fattades. Någon föregående ägare hade tagit bort den och satt på en t-koppling istället. Avgasröret dränktes därmed i vatten. Köpte en begagnad regulator & ett nytt membran till denna. Nu går maskinen klockrent! :)

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.071 sekunder