Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Seadoo RXT-X 260 Rs eller As? 15 år 1 vecka sedan #27331

• tecan02
  • tecan02 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,

jag och pappa kollar på en ny skoter och jag vet inte vilken jag ska välja mellan en rxtx rs eller en rxtx as? As:en är ju mycket tyngre så borde inte Rs:en vara lite snabbare?
Vilken skulle ni välja?

Skulle gärna vilja ha svar, tack!

MvH
John :-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Seadoo RXT-X 260 Rs eller As? 15 år 1 vecka sedan #27339

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

tecan02 skrev: jag vet inte vilken jag ska välja mellan en rxtx rs eller en rxtx as? As:en är ju mycket tyngre så borde inte Rs:en vara lite snabbare?
Vilken skulle ni välja?

Det beror lite på hur du skall använda den, om man går in på tävlings sidan så kan man säga att är det boj bane körning med mycket kvicka svängar och snabb acceleration man vill åt så är det givet att valet blir en Rxt-X 260Rs men är offshore racing i lite tuffare miljö där maskinen skall ta emot en del hårda stötar så är det en Seadoo Rxt-X 260aS som du skall välja.

Toppfarten på dessa två maskiner är ganska lika skulle jag tro då vi gjorde tester mellan gamla Rxt-X 255is och Rxt-X 260Rs på plattvatten och i sjö så var Rxt-X 255is lite snabbare detta berodde på flera olika faktorer som tex vilket intag som satt på och vilken impeller eftersom det inte var samma på dessa två maskiner.

Sen har de dämpade maskinerna en annan fördel det är att deras tyngd punkt ligger längre fram pga dämpningen placering med följd att de beter sig bättre när det blir en del vågor, tyngden på maskinen verkar också i original utförande inverka positivt på farten då maskinen verkar kasta in mer vatten i pumptunneln och genom att ha bättre vattenkontakt få en högre toppfart.

Men skillnaden är ej stor på dessa maskiner så det är inte där valet av maskin skall stå tycker jag utan om du vill köra med dämpning vilket är grymt skönt eller om du skall ha en maskin som är lite kvickare i sväng pga dess lite lägre vikt.

Båda maskinerna är ju som du vet Seadoos värsting maskiner, kör du i skyddat vatten så köp Rxt-X 260Rs så kommer du inte vara besviken men kommer du att köra i Skärgården där det är en hel del vågor så köp Rxt-X 260aS.

Kan även tillägga att vissa tävlings maskiner av modellen Rxt-X 260Rs så flyttar man fram batteriet till främre delen av maskinen och även motorn ca 20cm för att få vikten längre fram detta är ganska extrema modifieringar som man inte skall hålla på med om man inte vet vad man håller på med, dessutom ganska dyrt. Men detta talar ju lite för just Rxt-X 260aS som redan har en viktfördelning som är att den är lite mer framtung än den odämpade maskinen.

Hoppas du fått lite mer kött på benen och kan göra ditt val av maskin till sommaren. Och förresten välkommen till Guppa, och hoppas du hittar lite roligt folk här för lite trevliga samåk till sommaren då det är betydligt roligare att sticka ut ett gäng än ensam på sjön.

/Robban

Re: Seadoo RXT-X 260 Rs eller As? 15 år 5 dagar sedan #27519

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Vilken maskin blir det nu då?
/Robban

Re: Seadoo RXT-X 260 Rs eller As? 15 år 2 dagar sedan #27597

• tecan02
  • tecan02 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Vi ska åka dit nu efter påsklovet och köpa en skoter! :-D
Vi har inte helt bestämt oss än....
Jag tycker att man känner sig lite som en pensionär när man har dämpning + att man får inte den rätta känslan för sjön när man sitter på en gungande fjäder upp och ner!
Tycker att RS känns mycket mer hardcore!
Men man blir ju fett besviken om man har en rs och så kommer en as och kör om en.....

ps. tack för informationen inan! :-D :-D

Re: Seadoo RXT-X 260 Rs eller As? 12 år 11 månader sedan #40529

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Hej.

Jag provkörde min AS RS 2012 precis, men jämfört med min rxt-x 2008 med riva steg 1 är det världens skillnad i acc, iofs lite äldre bensin längst ner i tanken, men ändå? Har satt på sport mode såklart :)
Seadoo, det enda rätta :)

Re: Seadoo RXT-X 260 Rs eller As? 12 år 11 månader sedan #40535

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

daniel_ skrev: Hej.

Jag provkörde min AS RS 2012 precis, men jämfört med min rxt-x 2008 med riva steg 1 är det världens skillnad i acc, iofs lite äldre bensin längst ner i tanken, men ändå? Har satt på sport mode såklart :)

Vad var skillnaden lite mer utförlig respons skulle vara bra vilken var snabbast?

/Robban

Re: Seadoo RXT-X 260 Rs eller As? 12 år 11 månader sedan #40536

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Om jag skulle gå efter vad jag märkt så är en Seadoo RXT-X 255 2008 med ett steg 1 trim betydligt snabbare än en Seadoo RXT-X 260 As då denna maskin väger ganska mycket mer plus att den gamla RXT hade ett mycket lätt skrov Skall du få samma fart på en As så får du höja varvtalet i boxen typ med V-tech eller liknade det går ganska lätt att få en As att göra 64-65knop.
/Robban

Re: Seadoo RXT-X 260 Rs eller As? 12 år 11 månader sedan #40537

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6

Robban skrev:

daniel_ skrev: Hej.

Vad var skillnaden lite mer utförlig respons skulle vara bra vilken var snabbast?

/Robban

Dels när man gasar på så känns den inte lika rapp, responsen tills accelerationen kommer dröjer samt att den känns mycket segare upp till 100-105km/h.. Är lite besviken, RXT-X 2008 var ju mer djurisk.

Om jag kör en Riva Athena box eller Vtech händer väl inte jätte mycket mec accelerationen?

EDIT: 2008an va snabbast. Svårt o veta exakt, då jag körde den förra året sist, men känns så med säkerhet.
Seadoo, det enda rätta :)

Re: Seadoo RXT-X 260 Rs eller As? 12 år 11 månader sedan #40538

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Rivas box har jag ingen aning om hur den är men med V-tech så blir det en skillnad på axet.
/Robban

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.064 sekunder